Ps. kaunis ele viedä pientä tuliaista oppaalle...tuosta voisitte ottaa vinkkiä, tiedä miten paljon opas jaksaa hakea teille enemmän lajejakin... Ja ihan oikeasti, maassa jossa on köyhyyttä noin paljon, avaa varmasti silmät....
Tämä Parusin viesti mulle tuli mieleen, kun meidän opas toisella tapaamisella alkoi pyydellä, että me lähetetään sille kiikarit kirjattuna pakettina. Mulle tuli hiukan kelju fiilis. Johan se kirjattu paketti Gambiaan maksaa enemmän kuin jonkun vanhan kiikarin arvo on?
Mutta kun mennään seuraavan kerran, viedään Babulle kiikarit.
Pasi valitsi Babun meidän oppaaksi heti tulopäivänä mun hoidellessa huoneen avainta yms. Ja valintaperusteena oli se, että sillä oli hyvät kiikarit, eli se löytää linnut. Juu, aika pian selvisi, että kiikarit oli pudonneet ja vain toisella linssillä näki. No, saatiin tehdä itsekin töitä ja esim afrikankuhankeittäjästä mä totesin Pasille, että löydettiin se, ei oppaan avulla vaan oppaasta huolimatta
Retket oli aika kalliita. Suurin osa rahasta meni taksikyytiin. Me tipattiin Babua viimeisen retken jälkeen 500 dalasia eli noin 17 euroa. Lisäksi annettiin sille uusi Pönttöpaita, jonka Jate oli mulle lähettänyt. Babu poseerasi siinä ylpeänä meidän lähtöpäivänä. Nyt paikalle eksyvät pönttöläiset tunnistavat "pönttöläisten oman oppaan"
Lähtiessä käytiin vielä ostamassa kartonki tupakkaa ja annettiin ihan uusi sytskäri. Niin ja pussillinen tikkareita sen kotikylän penskoille.
Kyllä oli Babun naama yhtä hymyä!
Me tehtiin kahdeksan linturetkeä Babun kanssa ja tykättiin hepusta tosi paljon. Sen verran mä kritisoin, että se olisi voinut esim Pirangista sanoa etukäteen, että siellä on hiljaista kuin hylätyllä katkarapukasvattamolla
ja sieltä löytyy tasan yksi punajalkaviklo.