Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Rasvatangon valmistuksesta linnuille  (Luettu 2876 kertaa)

Sus

• Vieras
Rasvatangon valmistuksesta linnuille
« : 26.09.06 - klo:14:38 »

Laitan tään kysymyksen nyt tänne puolelle, vaikka kuuluisi ehkä lintupuolelle, kun täällä saattaa saada vastauksia ehkä nopsemmin (elää toivossa hän).  :-))

Haluaisin valmistaa linnuille rasvatangon. Ostin nyt kokeeksi 500 g munkkirasvapakkauksen. Aattelin pistää sekaan auringonkukansiemeniä, pähkinää ja rusinoita, kun sattui löytyyn kaapista.

Pari kysymystä. Kuinka paljon tuollaiseen rasvamäärään pitäisi suunnilleen laittaa sitä siemenseosta? Noin niinku desilitroissa...

Toinen kysymys. Kun sörsseli on valmis, ajattelin kaataa seoksen maitotölkkiin. Kun se jätetään jäähtymään siihen, niin eiks ne siemenet valu purkin pohjalle ja yläosa tangosta jää sitten pelkäksi rasvaksi? Tuli vaan mieleen...  [:-I] Käykö siinä niin...? Pitääks sitä purkkia jäähtyessä käännellä ylös ja alas ja ylösalas?  [:-I] [NUT]

Niin ja pitääkö se valmis pötkö välttämättä laittaa semmoiseen verkkoon? Onkos siihen verkkojuttuun joku syy? Vai riittäiskö, että sitoo parit narut vaan ympärille ja ripustaa sillailla sen ulos?

Tietäiskös joku ja oisko jotain niksejä tiedossa?
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
Vs: Rasvatangon valmistuksesta linnuille
« Vastaus #1 : 26.09.06 - klo:14:42 »

En tiedä ihan tarkkaan niistä siemenistä, jos ovat rasvaa kevyempiä, voivat hyvin nousta pinnalle!  :-O Joten käännellä kai kannattaa. Ja siksi niihin tankoihin yleensä laitetaan verkko, että isommat linnut niinkuin varikset käyvät nokkimassa mukaansa puoli tankoa... Palasta kanaverkkoa voisi saada kestävän, pestävän ja kierrätettävän verkon, jonka silmistä linnut pääsisivät nokkimaan talia. Jos siihen tekee "luukun" päälle, sinne voi aina tipauttaa uuden rasvamötikän kun entinen alkaa loppua.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #2 : 26.09.06 - klo:14:46 »

Minä olen joskus tehnyt noita. En ole mikään "guru" kyllä.
Laitoin niin paljon siemeniä (kuorittua auringonkukkaa , pähkinämurskaa ja rusinaa )kuin siihen tavallaan "mahtui" , eli minkä se ihramäärä sitoi.
Silloin ei täysin siemenetöntä osaa tullut.
 Ja se verkko kai siksi ettei se tekele hajoa heti kun ensimmäinen tirppa siihen kiinni iskee  [:-I]

Varmaan saat oikeitakin vastauksia  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #3 : 26.09.06 - klo:14:49 »

Kiitos muru ja Ansku. Tässähän tulikin jo monta hyvää tietoa. Semmoista kanaverkkoakin löytyy, jee!

Kohta rupeen kokeileen valmistusta. Munkkirasva oottaa jo pöydällä.  :-)) Käyn kyl välillä vilasemassa, onko joku keksinyt lisää neuvoja.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #4 : 26.09.06 - klo:14:51 »

Minä tein silleen, että tein maitotölkin pohjaan reiän ja siitä pujottelin tukevan narun läpi. Sitten kaadoin sinne sitä rasvaseosta ja sitten päälle niin paljon siemeniä, että ei jäänyt tyhjää rasvaa . Vaikka eihän se pelkkä rasvakaan haittaa - syövät sen mielellään!

Laita se naru sitten jotenkin hyytymisen ajaksi kiinni sinne tölkin yläpäähän, että jähmettyy sinne keskelle. En ole laittanut verkkoja - hyvin on tuo kelvannut.
Muutaman hammastikun olen siihen kylkeen tökännyt,. että voivat linnut siinä istua ja nokkia siemeniä.
(Lisäys: huonosti selitetty on huonosti ymmärretty  [:-DD]=)
 [:-)]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #5 : 26.09.06 - klo:14:53 »

Saanko mä kysyä tyhmän kysymyksen?  [:21]

Eikös näitä rasvasiementankoja ole kaupassa myytävnä valmiina, vai tuleeko halvemmaksi tehdä itse?
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #6 : 26.09.06 - klo:14:54 »

Onhan niitä toki, mutta jos halpaa rasvaa ja siemeniä sattuu löytämään, niin halvemmaksi tulee.  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 26.09.06 - klo:15:03 »

Kiitos Hömis neuvoista, kyl mä taisin tajuta sen.  [:-)]

katotaas nyt mitä tästä tulee...  [:-I] :-)) [:-I]

Tiina, mä lähinnä aattelin, että voisi tulla halvemmaksi... tirppiksiä on nyt jo musta enemmän kuin viime TALVENA, eli talvella saattaa olla odotettavissa aikamoinen menekki ruualla. Sen lisäksi musta on hauskaa väsätä itte kaikkea.  :-))

En ole kyllä laskenut tuleeks tää halvemmaksi tälläsillä "tavallisilla kaupan hinnoilla"... Mut varmaan ainaskin jos sais raaka-aineita vaikka isompina määrinä kerralla jostain halavemmalla...
Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #8 : 26.09.06 - klo:15:05 »

Yks mun ystävä panee talvisin hirvenrasvaa tinteille ja hyvin kelpaa! [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 26.09.06 - klo:15:08 »

Jarmohan vissiin hankkii porsaanrasvaa ison määrän aina jostakin... mistäköhän?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #10 : 26.09.06 - klo:15:29 »

No nyt se on maitotölkissä. Ei siinä kauaa nokka tuhissut. Kiitos kaikille neuvoista! Ihana tää "Pönttölän Pikapalvelu"! Aina löytyy apua. :-))
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #11 : 26.09.06 - klo:15:30 »

Ja minä ostin viime talvena emakkoläskiä (älkää naurako, sillä nimellä sitä myydään) Lahden Kauppahallista. Se on sellaista viisi senttiä paksua sianläskiä missä on nahka mukana. Harmaapäätikka tykkäsi.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #12 : 26.09.06 - klo:15:31 »

Näinhän se menee  :-))
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #13 : 26.09.06 - klo:16:21 »

Joo,tuo paksu nahkoineen myytävä läski on oikein herkkua tinteille ja käpytikat suorastaan rakastavat sitä  [:34] [:37] [:34] laitan sen puun runkoon kiinni siten,että teen läskiin nahan läpi kaksi reikää ja siitä pujotan narun läpi.Sen jälkeen kierrän narun (oltava riittävän pitkä) puun rungon ympäri ja sidon sitten tiukasti kiinni.
Täällä tuota läskiä nahkoineen myydään kauppojen pakastealtaissa valmiiksi pakattuna.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 26.09.06 - klo:19:24 »

Lintupuolen ketjussa "Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinna", sivulla 6 on puhetta tuon rasvasiemenseoksen teosta.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.23 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.