Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Rasvatangon valmistuksesta linnuille  (Luettu 2910 kertaa)

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Vs: Rasvatangon valmistuksesta linnuille
« Vastaus #90 : 10.10.07 - klo:10:23 »

Kaurahiutaleitahan vois myös käyttää sidosaineena talitangoissa. [:66] Tai soijajauhoa tai kaurajauhoa tai vehnäjauhoakin varmaan (tai muuta "viljajauhoa" ...mikä sana :-)) ) tai sitä jauhettua pähkinää.

Mä luulen että esim. vehnäjauho on liian hienoa, menee ehkä kastuessaan sellaiseksi liimamaiseksi tatinaksi. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #91 : 10.10.07 - klo:10:30 »

Kaurahiutaleitahan vois myös käyttää sidosaineena talitangoissa. [:66] Tai soijajauhoa tai kaurajauhoa tai vehnäjauhoakin varmaan (tai muuta "viljajauhoa" ...mikä sana :-)) ) tai sitä jauhettua pähkinää.

Mä luulen että esim. vehnäjauho on liian hienoa, menee ehkä kastuessaan sellaiseksi liimamaiseksi tatinaksi. [:-)]

Täytyykin kokeilla eri vaihtoehtoja. On millä mällätä kun jääkaappi on täynnä kookosrasvaa. :-)) Toisaalta - noista jauhoista - kun ne imee ittensä täyteen sitä rasvaa, niin nehän on rasvalla "kyllästettyjä", ehkei se pysty muuttumaan "liimamaiseksi"? Tavallan ne ei "kastu" rasvan läpi... No miepäs kokeilen, raportoin sitten tuloksista. :-)) Jauhoja tuskin paljoa tarttee laittaakaan pikkasen vaan sidosaineeksi...
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #92 : 10.10.07 - klo:10:33 »

Me kun lyödään (ja ollaan jo ahkerasti lyötykin) wiisaat päämme yhteen, niin saadaan kohta aikaan paras mahollinen rasvatankoresepti. Sen nimeksi tullee PÖNTTÖLÄN JUHLAPÖTKÖ. [:-DD] Yhteistyö on woimaa! [:61]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #93 : 10.10.07 - klo:13:09 »

Mie tein sitten näin:

Ensi hätään 2 kpl valmis rasvatankoja a´ 3.69  € kpl 1 kg = 7.38 €

Sitten kokeilen värkätä näistä jotakin:

4 pakettia munkkirasvaa
1 kg murskattuja pähkinöitä
1 kg rasvasiemenrouhe joka sisältää myöskin viljaa

noi kaikki maksoi yhteensä 11.79 €

Siis, sulatetaan rasva, siihen sitten noita muita hörsykkeitä sopivasti sekaan. Mä en ostanut auringonkukkasiemeniä kun ne sotkee ja en kyllä viitsisi laukata matkan päässä siivoilemassa jatkuvasti, harjakin varastettiin hyvästä jemmasta (oli mun mielestä [:-DD]) . Sitten vaan johonkin lootaan (tölkki) jähmettymään ja odottelemaan pakkasia ja lunta  [:-)]

Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #94 : 10.10.07 - klo:13:22 »

Hyvä Marle! [KIPPIS] :-))

Tänään kekkasin tuossa, että viilipurkkeihin jos pistäis sitä mössöä jähmettymään, saisi "rasvapalloja". Pienempiä kuin rasvatangot, niitä riittäisi ripustella useampaankin paikkaan jos tarvis on. [:-)]

Vois viritellä alunperin jo narusynsteemit paikoilleen, siis ennen kuin laittaa mössön sinne sisään. Vois roikotella silleen ylösalaisinkin, kuten Varpusen kukkaruukkuvinkissä. Tai valmiina kuoria purkin pois päältä ja laittaa kökkäre verkkopussiin tms. Jos purkin pohjaan tekee narua varten reiän, niin laittaa mössön sisään vasta kun se on puoliksi jähmettynyt, niin rasvat ei valu reiästä ulos... ja silleen... [:-)]

p.s. luulisi, että viilipurkista kökkäre irtoaisi helposti niin, että kun se on valmis, valelee purkkia hiukan kuumalla vedellä. Rasva sulaa pinnasta ja kökkäre irtoaa. [:66]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #95 : 10.10.07 - klo:13:28 »

Mä funtsin että vois tehdä maitotölkkiin sopivasti reikiä (kun kama on jähmettynyt) tai muun muotoisia kolosia, sellaisia tintin kokoisia niin ei tarttis ottaa tölkkiä ollenkaan pois [:-I] Ois uusiokäyttöä niille, veis uuden ja matkalla takaisin kotiin kierrätykseen käytetty :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #96 : 10.10.07 - klo:13:37 »

Hyvä idis, Marle, ja noin ei varikset ja harakat pääsee kähveltämään isoa palasta mukaansa. Niin, eikä orvatkaan. [:-)]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #97 : 10.10.07 - klo:13:47 »

Hyvä idis, Marle, ja noin ei varikset ja harakat pääsee kähveltämään isoa palasta mukaansa. Niin, eikä orvatkaan. [:-)]

Oraville maitotölkki ei taida olla edes hidaste [:-DD]

Mä en jaksa ruveta väsäämään noita rasvatankoja itte kun niitä saa kaupasta valmiina, mutta niitä kukkaruukkujuttuja olis kiva kokeilla, ovat varmaan nättejäkin. [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #98 : 10.10.07 - klo:14:03 »

Oraville maitotölkki ei taida olla edes hidaste [:-DD]

[:-DD] Kun lähdin koneelta, mietin, että ois ehkä pitänyt loppuun lisätä sana "ehkä"...
Mulla ei oravista ole riesaa, pari vipeltäjää silloin tällöin käväsee. [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #99 : 10.10.07 - klo:14:33 »

Tässä tulos:

En tiedä onko noissa edes kiloa yhdessäkään ja tuo pyöreä astia jäi vajaaksi "kamoista" mutta mä liikuttelen sitä mössöä niin "kamat" jakautuu tasaisemmin rasvan sekaan. Noille tuli karkeesti kpl hinnaksi 2.56 € kpl
ja yksi rasvapaketti jäi tulevaisuuteen.

Katotaan sitten miten noit ripustelen [:-DD] Tuon muovisen astien ajattelin roikottaa sillee kyljellään - kunhan jostakin teen nartsan siihen - jotta mahdollinen vesi - jos sataa - valuaa pois [NUT] tai sitten laitan sen tuolin alle partsille omille tinteille [:-)] Let see menikö homma mömmökasoiksi, kun ei ole pakkastakaan mihin noita laittelisi.
« Viimeksi muokattu: 10.10.07 - klo:14:34 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #100 : 10.10.07 - klo:14:41 »

Noi pähkinät oli suht kalliita kun ei ollut kuin kilon pusseja ja nuo talirouheetkin oli aika tyyriitä mutta täytyhän sitä kokeilla [:-)] Jos ne menee nopeastikin kaupaksi niin silloin tydyn kaupan tuotteisiin, niitä syödään pitemmillä hampailla :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #101 : 11.10.07 - klo:09:06 »

Tuli mieleen, että tilhille ja punatulkuillehan voisi väsätä omat tangot, joihin laittaa pakastemarjoja. [:-)] Maistuis varmaan myös mustarastaalle. Omponpalojakin vois sinne laittaa.

Punatulkkuja ja tilhiä on mulla kyllä harmillisen vähän, mut jospa nuo vähän houkuttaisi heitä.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #102 : 11.10.07 - klo:09:12 »

Tuli mieleen, että tilhille ja punatulkuillehan voisi väsätä omat tangot, joihin laittaa pakastemarjoja. [:-)] Maistuis varmaan myös mustarastaalle. Omponpalojakin vois sinne laittaa.

Punatulkkuja ja tilhiä on mulla kyllä harmillisen vähän, mut jospa nuo vähän houkuttaisi heitä.

Ja rusinoita!  [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #103 : 11.10.07 - klo:09:18 »

Ja rusinoita!  [:-)]

Juu! Joskus oon jotain taatelinpalojakin antanut, kun on kaapista sattunut löytymään, ja muitakin kuivattuja hedelmiä. Siispä marja-hedelmätankoa valmistamaan seuraavaksi. :-))
« Viimeksi muokattu: 11.10.07 - klo:19:08 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #104 : 11.10.07 - klo:10:06 »

Sus!
Mites ne pakastemarjat käyttäytyy, kun sulavat?
Jos kokeilet, niin kerro meillekin.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.225 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.