Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Huolestuttaako sikainfluenssa?

kyllä
- 7 (21.2%)
ei
- 26 (78.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 30

Äänestys päättynyt: 06.05.09 - klo:16:54

Kirjoittaja Aihe: Sikainfluenssa  (Luettu 2025 kertaa)

emo

• Vieras
Vs: Sikainfluenssa
« Vastaus #45 : 14.11.09 - klo:10:38 »

Kyllä mä aika huolissani jo olen,täytyy myöntää.
Ja jos ihan totta puhutaan niin pienoinen paniikkikin iskenyt.
(kohta varmaan mahahaava kaikesta murehtimisesta)

mun työpaikalla om esiintynyt sikaflunssaa jatiedän että  osa vanhemmista ei päästä lapsiaan kouluun,ennen rokotuksia, jossa on sikaflunssaa esiintynyt.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #46 : 14.11.09 - klo:10:48 »

Olen ja en huolissani.

En, kun ei ole flunssanen olo ja muutenkin on kroppa ollut kohtalaisen OK.  [:-)]
Olen, kun muistuu oman lääkärin sanat, mitä voi tapahtua, jos sairastun tuohon flunssaan.  [:-(]
Voihan se tulla piikistä huolimatta.

Ihan levollinen olo kuitenkin.
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #47 : 14.11.09 - klo:10:59 »

En ole sen enempää huolissani, kuin aikaisemminkaan. Tämän
sikainfluenssanhan sanotaan olevan lievempi, kuin tavallisen kausi-influenssan.
Siitä mahdollisesta "toisesta aallosta" ei vielä tiedetä. Että onko se sitten, jos on
tullakseen, lievempi, vaiko vaarallisempi. Jos se sitten on rajumpi, kuin mitä tämä
tämän hetkinen, niin sitten huolestun.  [:-I]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #48 : 14.11.09 - klo:19:49 »

Ihan piti käydä lukemassa mitä olin silloin kirjoittanut. Ja suunnilleen samaa mieltä vieläkin. Ehkä hiukkasen, pikkuisen huolestuttaa tyttären puolesta hänellä kun on aika paha astma. Nyt sitten on todettu että tuo rokote sisältää formaldehydia ja hän on sille allerginen. Sitä anafylaktista shokkia lääkäri kuulemma pelkää. Eli hän ei ole rokotetta ottanut. Hän vielä työskentelee päiväkodissa josta kyllä tehokkaasti kaikki mahdolliset pöpöt saa.

Samoin huolestuttaa lapsenlapsi jolla on lievää astmaa ollut. Häntä ei ainakaan vielä ole rokotettu.

Omakohtaisesti ei juuri huolestuta. Kylläkin kaihdan turhia tuppautumisia suuriin väkijoukkoihin. Mutta niin tekisin ihan minkä hyvänsä flunssan jyllätessä  [:-I]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #49 : 14.11.09 - klo:21:54 »

Vältän ruuhkapaikkoja, yskiviä ihmisiä, ja pesen käsiäni tavallista useammin, ulkoa tullessa ensiksi käsien pesuun. Rokotusta olen harkinnut mahdollisuutena, sitten aikanaan. Seuraan tilanteen etenemistä.
Kirjattu

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 14.11.09 - klo:22:07 »

Täällä meillä päin oli nuo sikalentsurokotusjärjestelyt kotosin ihan p.......ä viikko sitten. Ulkona olis pitäny jonottaa tuntikausia räntäsatteessa, vaikka et olisi pystynyt seisomaan, saati kävelemään.

Nyt onneksi, lukuisista valituksista viisastuen ammattilaiset saivat tämän päivän rokotukset riskiryhmille hoidettua aivan erityisen hyvin! Koko systeemi kesti n. 15 minuuttia ja kohtelu oli todella ensiluokkaista!!! Lämpimät kiitokset siitä heille Oulun kaupungin johtoihmisille ja varsinkin näille toteuttajille!!! Molemmat rokotukset olisi saanut samalla kertaa. Itse sain pari viikkoa sitten jo sen kausirokotteen. Toistaiseksi olo ihan hyvä. Toivottavasti ei tule oireita, tai lentsua seuraavien kahden viikon sisällä. Nyt ollaan suu säkkiä myöten ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä!!! Ja käsiä pestään ja desinfioidaan riittävästi. Jos tartunta tulee, niin heti yhteys lääkäriin Tamiflu-reseptiä varten. Se pitäisi aloittaa 12 tunnin kuluessa oireitten alkamisesta. Tällainen on ohje riskiryhmäläisille. Eikä ohjeet tee pahaa n.s "terveillekkään".   [:-)]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

tahmatassu3

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylivieska
« Vastaus #51 : 14.11.09 - klo:22:25 »

Sillä tavalla huolestunut, että vältän kanssa ruuhkapaikkoja, käyn kaupassa niin, että tuon tarvikkeet mahdollisimman pitkäksi
aikaa ja kädet desinfioin ensimmäiseksi kun kotiin tulen.  Ja ihan vaan sen vuoksi, että mulla on toi toipilas täällä kotona jonka keuhkot
toimii nyt muutenkin ikäänkuin "puolellateholla", lapsenlapsistani yksi on sydänlapsi ja tyttäreni laskettu aika on kuukauden päästä.
Toki nämä riskiryhmäläiset ovat saaneet jo rokotuksensa, mutta vasta tämän viikon alussa joten suoja ei ole vielä paras mahdollinen.
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #52 : 18.11.09 - klo:11:43 »

Tuli tuossa mieleen, että jos vaikka opettajia alkaa pudota kovasti sikafluun takia, niin hälyttävätkö sitten viimeksi eläkkeelle jääneitä hätätöihin? Jaska?  [:-DD]

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #53 : 18.11.09 - klo:14:55 »

Minua ei juurikaan huolestuta nöf-nöf. En ota rokotusta. Hermostuttaa tämä koohotus rokottamisesta. Rokote on mitä on. Testaamaton ja nyt sitä sitten testataan oikein urakalla.
Sijaisina käytetään nuoria opiskelijoita, jotka kohta sanovat nöf-föf tai eivät sano. Miten vain. Avaimia ei riitä kaikille sijaisille. Sairastuneita hoidetaan väärin ja alkavat sanoa jo perheilleen hyvästejä, mutta onneksi sitten jostain löytyy oikea hoito.
Tietoa saa, jos sitä osaa ja haluaa etsiä.
No, itse ehkä olen sairastanut nöf-nöfin jo vuonna 1976 jenkkilässä. Ainakin olin sikakipeä pari viikkoa. Ja selvisin. Ja kaikki muutkin ympärilläni selvisivät. Joukko rokotettuja kuoli. Tai jäi vammaiseksi .
Tulipa paksua tekstiä...
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #54 : 18.11.09 - klo:20:48 »

Tuli tuossa mieleen, että jos vaikka opettajia alkaa pudota kovasti sikafluun takia, niin hälyttävätkö sitten viimeksi eläkkeelle jääneitä hätätöihin? Jaska?  [:-DD]

Ei oo vielä kutsu käynyt !  [:-)]
Mulla on sitäpaitsi kaikenlaisia pakollisia menoja aina välillä, hammaslääkäriä sun muuta. Ja jos ei oo, niin voihan niitä "olla".  [:-I] Kouluhan se pöpöpesä oikein onkin !  [:67]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #55 : 18.11.09 - klo:21:04 »

Paljon hössötettään siitä käsien pesusta ja myös käsien desinfiointiaineista. Jos on lemmikkejä, niitä antiseptejä ei pidä käyttää kotona silloin jos on lemmikkejä. Kun silittää antiseptisillä käsillä kisua, niin sitä myrkkyä joutuu karvoihin ja siitä suuhun, sama pätee tietenkin koiriin.
Juup, apteekista kävin ostamassa tavanomaisia flunssalääkkeitä, jos tulee flunssa niin on ensihätään valmiina, mutta toivon, että vältytään.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #56 : 18.11.09 - klo:22:13 »

Rokotetta en aio ottaa.   [:-/]

"Miksi asiakirjapyyntö tehtiin?
Koska yhdestäkään maailmalla tarjolla olevasta sikainfluenssarokotteesta ei ole ainoataan turvallisuustutkimusta. Jopa Suomeenkin Pandermix-rokotetta tuottava rokotejätti GlaxoSmithKline omassa lehdistötiedotteessaan on todennut, että rokotetta ei ehditä testaamaan.[2] Silti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos osti rokotetta. Asiakirjapyyntö tehtiin siinä toivossa, että sopimuspapereista kävisi ilmi jotakin uutta rokotteesta ja sen turvallisuudesta."

http://www.infosota.fi/2009/11/17/terveyden-ja-hyvinvoinnin-laitos-hallinto-oikeuteen-salaisten-h1n1-sopimuspaperien-takia/

--------

PS.  Nimi "Terveyden ja hyvinvoinnin laitos" jotenkin harhaanjohtavasti muka lupaa/takaa terveyttä ja hyvinvointia -- tutkimus- ja kehittämiskeskus oli parempi nimi!  Kohta kai tuomioistuimiakin aletaan nimittämään oikeudenmukaisuuden ja oikeiden ratkaisujen  laitoksiksi. [?]

Historia:

Peruspalveluministeri Paula Risikon asettamat selvityshenkilöt selvittivät sosiaali- ja terveysministeriön (STM) alaisten virastojen ja laitosten voimavarojen uudelleen suuntaamista elokuussa 2007. Selvitys valmistui joulukuussa 2007.

Selvitysmiesten ehdotuksen mukaisesti ministeri Risikko esitti helmikuussa 2008 sosiaalipoliittiselle ministeriryhmälle Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen Stakesin ja Kansanterveyslaitoksen yhdistämistä uudeksi hyvinvoinnin ja terveyden tutkimuskeskukseksi 1.1.2009 alkaen.

Laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta hyväksyttiin 30.10.2008, ja laitoksen uusi organisaatio vahvistettiin joulukuun 2008 alussa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos aloitti toimintansa 1.1.2009.
« Viimeksi muokattu: 19.11.09 - klo:08:00 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #57 : 19.11.09 - klo:17:42 »

Olin laittaa tuon Sinisorsan linkin edelliseen viestiini ja monia muitakin linkkejä, mutta ajattelin sitten, että olkoon. Kyllä sellaiset, jotka ihan tosissaan haluavat tietoa, osaavat kaikki linkit löytää. Ja muualtakin tietoa.
Olen huolissani parista läheisestäni, jotka kuuluvat noihin riskiryhmiin. He ottivat rokotteet. Nuorin on 16v. Hänestä eniten olen huolissani, sillä pelkään, että hän saa joskus myöhemmin komplikaatioita, joita ei ehkä osata edes yhdistää rokotteeseen. Nuori reipas kaveri, jonka sairaus ei mitenkään vaivaa häntä.
Lääkeyhtiöillä on valtavasti valtaa ja voimaa ihmisten manipuloinnissa. Luin eilen artikkelin nuoresta tutkijalääkäristä, jota lääkeyhtiö houkutteli keksimään jokin ominaisuus ihmisestä, jolle voitaisiin luoda diagnoosi. Sitten tälle keksitylle sairaudelle kehitettäisiin lääke. Ja lääkeytiö saisi taas lisää rahaa.
Tämä nuori tutkija ei suostunut. Moraalitonta ja eettisesti tosi arveluttavaa.
Meillä ei ole mitään muuta tapaa suojella itseämme kuin olla koko ajan hyvin tietoisia asioiden kulusta ja kyseenalaistaa kaikki hiemankin epäselvä.
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #58 : 19.11.09 - klo:19:03 »

Tuosta käsihuuhteen vaarallisuudesta eläimille olen vähän eri mieltä. Ei käsihuuhteissa sen kummempaa myrkkyä ole kuin etanolia. Onhan se alkoholi tietysti isoissa määrissä myrkkyä juotuna niin eläimelle kuin ihmisellekin, mutta kun käsihuuhde on asianmukaisesti hierottu käsiin ja kädet kuivuneet eli alkoholi haihtunut taivaan tuuliin, niin käsiin jää vain hitunen glyseriiniä. Sitä taas käytetään elintarvikkeissa sakeuttamisaineena ja kosteudensäilyttäjänä sekä käsivoiteissa hoitavana aineena eli se on myrkytöntä.

Tässä esimerkki erään ihan tavallisen käsihuuhteen tuoteselosteesta:

etanoli (denat. A12t®) 80 t-% / 73,5 p-%
glyseriiniä ja glyseriinijohdannaisia
aqua ad 100%
pH n. 7,0

Meillä on käsihuuhde käytössä tuon meidän kanssa asuvan vanhuksen hoitoon liittyvistä syistä muutenkin, joten sikainfluenssa ei siihen asiaan ole tehnyt mitään muutosta. Sikainfluenssan torjunnassa taitaa tosin tuo käsien saippuapesu ajaa ihan saman asian kuin käsihuuhteen käyttö, joten mitenkään välttämätön se ei ole.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #59 : 21.11.09 - klo:08:06 »

Olin laittaa tuon Sinisorsan linkin edelliseen viestiini ja monia muitakin linkkejä, mutta ajattelin sitten, että olkoon. Kyllä sellaiset, jotka ihan tosissaan haluavat tietoa, osaavat kaikki linkit löytää. Ja muualtakin tietoa.
Olen huolissani parista läheisestäni, jotka kuuluvat noihin riskiryhmiin. He ottivat rokotteet. Nuorin on 16v. Hänestä eniten olen huolissani, sillä pelkään, että hän saa joskus myöhemmin komplikaatioita, joita ei ehkä osata edes yhdistää rokotteeseen. Nuori reipas kaveri, jonka sairaus ei mitenkään vaivaa häntä.
Lääkeyhtiöillä on valtavasti valtaa ja voimaa ihmisten manipuloinnissa. Luin eilen artikkelin nuoresta tutkijalääkäristä, jota lääkeyhtiö houkutteli keksimään jokin ominaisuus ihmisestä, jolle voitaisiin luoda diagnoosi. Sitten tälle keksitylle sairaudelle kehitettäisiin lääke. Ja lääkeytiö saisi taas lisää rahaa.
Tämä nuori tutkija ei suostunut. Moraalitonta ja eettisesti tosi arveluttavaa.
Meillä ei ole mitään muuta tapaa suojella itseämme kuin olla koko ajan hyvin tietoisia asioiden kulusta ja kyseenalaistaa kaikki hiemankin epäselvä.

Niinpä!
On kerrottu jo, että Suomi valitsi edullisimman rokotteen ja riskeerasi toimitusvarmuuden tilaamalla rokotteen vain yhdeltä yhtiöltä. Kritiikkiä on tullut lisäksi toimitusajoista.

Nyt on käynyt ilmi myös, että rokotevalmistajan kytköksistä rokotteet tilanneeseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen on vaiettu.

Rokotteet valmisti brittiläinen GlaxoSmithKline Oy, joka rahoittaa tänä vuonna THL:n pneumokokki-rokotetutkimusta peräti kuudella miljoonalla eurolla. Kyse on valtavasta summasta, sillä valtiolta THL:n rokoteosasto saa noin miljoonan vuodessa.

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009112110636139_si.shtml
Kirjattu

Sivu luotiin 0.055 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.