Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?  (Luettu 558 kertaa)

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?
« : 08.05.09 - klo:23:03 »

Puran vähän tuntojani päivällisen tuhkahautajaisten johdosta.

Kyllä tuntui pahalle pitää sylissä kirstua, jossa siskoni tuhkana oli.
En vaan jostain syystä sulata polttohautausta.
Tulee tunne, et sen jälkeen vihoviimeinenkin side katkeaa. [:-I] [:´((]

Sulatatteko te polttohautauksen?

Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?
« Vastaus #1 : 08.05.09 - klo:23:11 »

Ensin alkuun, kun niitä alettiin tehdä, se tuntui ihan kamalalta, mutta ajan mittaan se tunne on lieventynyt. Itselleni en sitä hyväksy tehtäväksi, vaan haluan, että minut laitetaan maan poveen sitten kun sen aika on.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 08.05.09 - klo:23:18 »

Kiitos Mesis vastauksesta. [:-)]

Ylläpito saa poistaa tään ketjun, jos aihe on sopimaton.
Kirjattu

Töyhtis

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Hämeen hidas
« Vastaus #3 : 08.05.09 - klo:23:24 »

En usko Kaarin, että aihe on sopimaton.

Tosin melko arkaluonteinen kyllä. Isäni tuhkattiin, samoin isoisäni äidin puolelta....oma uskoni ei polttohautausta salli...mutta mielestäni se ei kuitenkaan ole väärin. En tiedä kuka meistä voi tämmöisessä asiassa sanoa mikä on oikein ja mikä väärin  [:-)]
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 08.05.09 - klo:23:30 »

Kiitos, töyhtis. [:-)]

Joo, en mä siinä mielessä asiaa kysynyt, et onko polttohautaus väärin.

Tarkoitin ihan, tunnepuolta asiasta.

Uskon asioihin en halua sotkea tuota kysymystä.
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #5 : 08.05.09 - klo:23:36 »

Itse olen tavallisen arkkuhautauksen kannalla, jolla tavalla kaikki omat läheisetkin on haudattu,  
mutta polttohautaus tulee varmasti tulevaisuudessa enemmän lisääntymään täällä maaseudullakin.

« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:20:28 kirjoittanut hippiäinen »
Kirjattu

Ayla

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 09.05.09 - klo:01:52 »

Hyväksyn molemmat. Olen läheisilleni sanonut, että mikäli joutuvat minut hautaamaan, silloin haluan polttohautauksen. En pidä sitä yleisesti mitenkään parempana vaihtoehtona, kuin arkkuhautausta, mutta se vaan sopii ajatusmaailmaani paremmin. Muutenkin, kun elin- ja kudosluovutustestamentit on lompakossa, olisi polttohautaus siksikin mielekkäämpi, siis mikäli jotain jää haudattavaksi.

Minulle tulee polttohautauksesta sellainen mielikuva, että vainaja on tavallaan vapaampi kuolemanjälkeiseen. Toisaalta taas se viimeisenkin siteen katkeamisesta liittyy myös tuohon samaan mielikuvaan, joten en tiedä mitä ajattelisin sitten, kun olisi kyse todella läheisestä ihmisestä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:01:59 kirjoittanut Ayla »
Kirjattu
... Kuvia

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #7 : 09.05.09 - klo:02:17 »

Viime vuosina kuolleet omaiset, on kaikki tuhkattu.
Joskus aikaisemmin olin tuhkausta vastaan, varsinkin nuorempana.
Nykyään haluan,kun minusta aika jättää, niin ehdottomasti tuhkauksen.

En sit tiiä, että miks se mieli muuttuu.  [:-I]

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tipi

• Vieras
« Vastaus #8 : 09.05.09 - klo:05:42 »

Tähän viestiin on jotain sanottava, vaikka aavistan monen inhoten sanomaani lukevan.
Minä haluan kuoltuani tulla tuhkatuksi ja on siihen omasta mielestäni joitakin hyviä syitä.
Ensimmäinen lienee se, että pääsen läheisteni kanssa samaan hautaan, vaikkei sillä mitään suurta merkitystä ole, emmehän siellä aikaamme vietä, kuten jollain viestiketjulla on puhetta ollutkin, hautaan peitellään vain nykyinen, maallinen ruumis. Itse toivon ja luulen seuravaani, jo edesmenneitä läheisiäni ja ystäviäni.

Toinen varteenotettava syy on se, ettei madot, tai mitkään muutkaan maan alla elävät, minua lounasta.

Ja viimeiset ja kaikkein parhaat syyt ovat siinä, etten maanpäältä kuoltuani tätä
nykyistä kehoani tarvitse ja se, ettei parintuhannen vuode päästä joku argeologi kaivele luitani, nosta niitä näytille ja kaivele tikulla silmäkuoppiani, tai koputtele pienenpienellä vasarralla kalloani ihmetellen, miten tällainen olio on voinut joskus maanpäällä elää. Ei ei, haluan kadota käsinkoskettelemattomaksi ja vasaralla koputtelemattomaksi. Elää tuolloista elämääni, kenenkään sitä enää sörkkimättä, oli se sitte taivas, tai helvetti.
Tuosta tämänelämän jälkeisestä, olen mielestäni jo senverran seville saanut, ettei sekään mitää helvetintulessa palamista ole, vaikka sillä ihmisiä pelotellaan, vaan on se kuitenkin ikävää. Ja jos sieltä ei enää mitään mahdollisuutta ole mihinkään päästä, niin todella ikävää.

Voiko tähän viestiketjuun käsityksiään, luulemuksiaan ja toivomuksiaan elämänjälkeisestä kirjoitta. Jos ei, nin antaa sitten olla, jos saa, niin voi joku toinen jatkaa.

Kannattaa mielestäni kuitenkin jo eläessään ilmaista tahtonsa hautaustavasta, eikä pitää sitä yhdentekevänä. Ongelma ja pahaa mieltä, saattaa tulla silloin hautaajille. Eikä kai kukaan halua, että sukulaiset siitä riitelevät. Onhan niinkin joskus käynyt.

Koneeni on hiukan outo, se ei toimi mielestäni loogisesti, pitää arvata mistä näppäimestä mikäkin kirjain tulee, merkki näppäimellä on eri, kuin mitä pitäisi ja tulee usein tuplana.

Tämä on josttain ulkomailta ostettu kone, jossa Suomeksi väännetty Virolainen, tai Venäläinen hjelma. Olen koettanut korjata tätä. Viestiä luettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:14:14 kirjoittanut Tipi »
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 09.05.09 - klo:08:26 »

Mielenkiintoinen aihe, eikä ollenkaan sopimaton. Otsikkokin on niin hyvin aihetta kuvaava, että jokainen voi itse valita lukeeko vai ei.

Itse en ole ollut mitenkän varauksettomasti polttohautauksen kannalla, mutta koska sukumme hautapaikka on nimen omaan uurnapaikka ja vanhempani ovat selkeästi esittäneet toiveensa tulla haudatuksi juuri sinne, niin ei ole tarvinnut edes miettiä asiaa. Vainajan tahto on ratkaissut.

Omalta osalta asialla ei ole niin suurta väliä. Koen, että se mitä kuoleman jälkeen jää, on vain kuori, eikä sen kohtalolla ole suurta merkitystä minulle. Minä olen silloin jo jossain muualla.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sus

• Vieras
« Vastaus #10 : 09.05.09 - klo:09:11 »

Minun mielestä kumpi vaan. Ei mun mieli vastusta polttohautausta lainkaan. Jotenkin vissiin olen tottunut ajatukseen. Veljeni on tuhkattu, isovanhemmat taas haudattu tuhkaamatta. Itseni kohdalla ehkä haluaisin mieluummin tuhkauksen... vaikka ei sillä paljoa merkitystä minulle kyllä ole, kumpi.

Minulla vaan on niin voimakas tunne siitä, että ei se ihminen siinä ruumiissa enää ole vaan huitelee jo ihan muualla ja kyseessä todella on vain eloton kuori, siksi asialla ei ole niin suurta merkitystä. Ne kaksi kertaa, kun olen käynyt arkutuksen jälkeen katsomassa vainajaa, tuli molemmilla kerroilla niin hurjan voimakas tunne "ei se tossa oo", että siksi, kumpi vaan, poltto- tai arkkuhautaus.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #11 : 09.05.09 - klo:10:36 »

Mä haluaisin itselleni polttohautauksen.
Jotenkin ei houkuta ajatus joutua johonkin pieneen arkkuun ja maan olle.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 09.05.09 - klo:11:25 »

Nuorempana jotenkin inhosin polttohautausta, syytä en muista tai tiedä.
Ikä on muuttanut tässäkin asiassa mieltä.

Äitini sisko tuhkattiin ja tuhka laitettiin muistolehtoon, kauniiseen metsäpalaan lähelle siunauskappelia.
Hän oli lapseton ihminen ja asui kaukana, tavallinen hauta olisi jäänyt hoitamatta mikä minusta on rumaa.
Muistolehtoon voi viedä kukan koska vain ja aina siellä niitä on suuren kiven juurella.
Ehkä silloin muutin mieleni, en halua että lapseni saa vaivoikseen hautani,
enhän minä siellä enää kuitenkaan ole.
Ehkä se tuhka pitäisi siroitella sellaiseen paikkaan missä on ollut onnellinen.

Kaarin, ei sinun ja siskosi sidettä katkaise mikään asia maailmassa.

Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 09.05.09 - klo:11:36 »

Ehkä se tuhka pitäisi siroitella sellaiseen paikkaan missä on ollut onnellinen.

Näin teimme läheiselle omaiselle, koska hän sitä nimenomaisesti oli halunnut. Tässä tapauksessa tuhka siroteltiin veteen. Rakas ja tärkeä ihminen pysyy aina muistoissa, olipa kyseessä sitten arkku- tai polttohautaus.

Itselleni haluan polttohautauksen. Tosin en vastusta toistakaan vaihtoehtoa. Kukin menetelköön tahtomallaan tavalla.
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 09.05.09 - klo:11:38 »

Minä kannatan ehdottomasti tuhkausta, poikani kun kuoli 3 vuotta sitten niin hänet tuhkattiin ja uurna laitettiin hänen isoisänsä uurnahautaan. Kun minä joskus kuolen niin minun tuhkani pitää laittaa uurnaan, ja uurna laittaa poikani viereen.

Myös Intiassa on aina ollut tapana että kaikki kuolleet tuhkataan.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.114 sekunnissa. 16 kyselyä tietokannasta.