Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?  (Luettu 558 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?
« Vastaus #15 : 09.05.09 - klo:11:49 »

Täällä meren läheisyydessä monilla on tapana sirotella tuhka mereen. Usein vainaja on sitä itse toivonut. Kotkassa on siihen tarkoitukseen nyt myös ihan oma paikkansakin tuolla Katariinan meripuistossa.
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 09.05.09 - klo:11:56 »

Minulle on aivan sama, kuinka minut joskus haudataan. Tuhkaaminen on siisti vaihtoehto, eikä tarvitse paljoa väkeä kantamaan.

Hautajaisissani ei saa tarjota lihakeittoa! Sitä on tavallisesti ruokatarjoiluna nimenomaan hautajaisissa ja minulla tökkää pahasti.
Kirjattu

Tinttiina

• Vieras
« Vastaus #17 : 09.05.09 - klo:12:12 »

Ehdottomasti tuhkaks vaan ja tuhkat sitten jonnekin nakataan. Ei mitään hautoja tai hautakiviä mulle. [:-)]
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #18 : 09.05.09 - klo:12:50 »

Tuhkaus on minunkin toiveeni ja sen olen läheisille kertonut.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #19 : 09.05.09 - klo:20:09 »

Perinteinen hautaus, ketään lähisukulaista ei tiettävästi ole polttohaudattu.
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #20 : 09.05.09 - klo:20:18 »

Poltto ilman muuta. Siis meillä lähipiirissä on tapana. Mä ite haluaisin polttohautauksen ja tuhkat tuuleen. En jaksa enää ns. arkkuhautauksia, ne on raskaita.  [:-(]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #21 : 09.05.09 - klo:21:03 »

Olin aiemmin ehdottomasti vastaan polttohautausta. Mutta mieli muuttuu.
Mieheni on tuhkattu. Ja kun en saanut hänen uurnalleen ensin sitä paikkaa minkä halusin, jouduin odottelemaan noin 1,5 vuotta ennen kuin paikka löytyi. Sinne hänet sitten laskin. Siellä ei ole hautakiveä, ei mitään merkkiä. Se oli hänen toivomuksensa.
Sain pitää hänen uurnansa kotona tuon ajan kunnes sitten sain arvokkaan paikan, minne hänen uurnansa laskin.
Sinne minäkin sitten joskus haluan.

Ei mitään hautakiviä jo yksinkertaisesti siitä syystä, että kenenkään ei tarvitse pitää hautaa kunnossa.
Ei hän ole siellä mullan alla, hän on täällä kotona luonani aina.

Kyllä ruumisarkku lasketaan kaiketi niin syvään, että ei siellä madot enää asustele. En usko, että kenenkään maallista majaa madot ovat syömässä, arkku lasketaan niin alas, että ei siellä ole enää sellaista elämää.
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 09.05.09 - klo:21:08 »

Arkussa se vainaja aina siunataan, elikkä sitä arkkua pitää sitten polttaa tuhkaksi ja monelle se on aika tuskallista kun perintö rahat menee menojaan.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 09.05.09 - klo:21:10 »

monelle se on aika tuskallista kun perintö rahat menee menojaan.

:-O et voi olla tosissas, kyllä sitä nyt on sata muuta syytä tuntea tuskaa kun läheinen kuolee, kuin raha  [:-/]
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 09.05.09 - klo:21:11 »

monelle se on aika tuskallista kun perintö rahat menee menojaan.

:-O et voi olla tosissas, kyllä sitä nyt on sata muuta syytä tuntea tuskaa kun läheinen kuolee, kuin raha  [:-/]

En tarkoittanut itseäni, vaan olen tästä lukennut muualta.
Kirjattu

Tinttiina

• Vieras
« Vastaus #25 : 09.05.09 - klo:21:13 »

Kummasti sitä vaan aina on niitä jotka sitä rahaa on heti kärkkymässä. Monesti on nähty.
Kirjattu

Erkki K

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 09.05.09 - klo:21:16 »

Tulin muutama tunti sitten kotiin hautajaisista, arkkuhautaus. Minusta molemmat tavat ovat ihan ok.
Nepalissa pääsin seuraamaan paikan päällä, roviolla tapahtuvaa polttohautausta. Se ei ollut oikein kivaa katsottavaa.
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:21:29 kirjoittanut Erkki K »
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 09.05.09 - klo:21:18 »

Niin kävi mun tätini hautajaisissa, perijät halusivat hänelle arkun ihan halvemmasta päästä ja hänen viime toivomus oli että hän halusi sen kalliimman arkun mitä löytyis. Koska hän oli säästänyt ne rahat monena vuotena.
Perijät oli sitä mieltä että silloin heille ei jää mitään rahaa.
Kirjattu

Tinttiina

• Vieras
« Vastaus #28 : 09.05.09 - klo:21:26 »

Tiedän kans näitä jotka viimekädessä muuttivat vainajan omia toiveita halvemmiksi. Yhdelle vaarille ei laitettu edes hautakiveen sitä veteraanimerkkiä kun se olis parikymppiä maksanu, vaikka hän sitä oli nimenomaan toivonut. Ja erään toisen vainajan itselaatima kaunis muistokirjoitus lehteen muutettiin pienimmäksi mahdolliseksi, missä oli vaan nimi ja päivämäärät. Vielä kun molemmissa näissäkin oli rahat varattu etukäteen näitä varten erikseen. Niin mieluummin lähdettiin säästölinjalle että jää enemmän jaettavaa.  [:-(]
Kirjattu

Marfa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 09.05.09 - klo:21:49 »

Tulin muutama tunti sitten kotiin hautajaisista, arkkuhautaus. Minusta molemmat tavat ovat ihan ok.
Nepalissa pääsin seuraamaan paikan päällä, roviolla tapahtuvaa polttohautausta. Se ei ollut oikein kivaa katsottavaa.

Nepalissa myös näin polttohautauksen siihen liittyvine rituaaleineen. Harras tilaisuus omaisille niin kuin hautajaiset yleensä. Ajattelin kyllä, et miks ei, savuna ilmaan ja tuhka mihin vainaja on sen halunnut.

Kirjattu

Sivu luotiin 0.12 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.