Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?  (Luettu 560 kertaa)

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Poltto-, vai tavallinen arkkuhautaus?
« Vastaus #30 : 09.05.09 - klo:21:53 »

Kaarin, hyvän aiheen laitoit!
Kannatan tuhkausta, äitimme on jo vanha, elämäntiensä päässä. Hänen kanssaan olemme keskustelleet kuolemasta. Äiti sanoi haluavansa polttohautauksen, ei kestä ajatella sitä, että madot syövät ruumiin. Sanoin silloin äidillemme, että voi olla huoletta, tuhkaamme hänet.
Ja itsekin haluaisin tuhkauksen. En kestä ajatella sitä, että maadun pikkuhiljaa matojen ruokana, vaikka toki tiedän etten mitään enää silloin tunnekaan, mutta silti....
Olen onneksi kuullut vanhan ihmisen (90 vuotta) mielipiteen ja voin sen toteuttaa, kun aika tulee. Ja uskon, että lähimmäiseni tietävät myös oman toivomukseni!
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

tahmatassu3

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylivieska
« Vastaus #31 : 09.05.09 - klo:22:11 »

Itselläni on kanssa se tunne, että siinä vaiheessa olen jo jossain muualla, en enää siinä, minkä omaiset ehkä näkevät,
tälläinen tunne on ainakin mulle tullut kun olen itse vanhempieni ja sisarusteni arkun äärellä ollut. En tosin ole esittänut mitään
toiveita, tuskimpa esitänkään,  päättäkööt he aikanansa mitä tekevät.  

Nämä kaikki aikaisemmat ovat olleet arkkuhautauksia. Koskettava kokemus on myös tuhkauksesta, viimesyksynä tyttäreni
joutui synnyttämään aurinkosillalle muuttaneen pienen keskospojan, hänet tuhkattiin ja tuhkat siroteltiin tuonne syntymättömien
lasten uurnalehtoon.

Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
« Vastaus #32 : 09.05.09 - klo:22:33 »

Niin....olen  monasti miettinyt asiaa...ja olen kahden vaiheilla....varsinkii nyt, kun asia on aika lähellä (veljeni)...mie vaan jotenkii haluaisin päästä tänne stönölän mereen, jota rakastan paljon...ja täällä on aikaa vietetty noin 25vuotta.....en tiijä ja vielä vähemmän tiijän silloin kun...... [:45]
Kirjattu

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
« Vastaus #33 : 09.05.09 - klo:22:42 »

Voi herran jumala...pittääkös kuoleman kohallakkii olla rahasta kyse [?]...kyllähä meilkii aikoinnaa kävi niin, jotta täti "tappeli" mummon neula-lanka-yms.lootasta miun isän kanssa, kas kun mummo oli halunnut, jot moinen kaunis peltiloota jää miun siskolle...mie en ikuna unoha moista ja olin nuori likka silloin...v-52...aika raadollista on, jos kuolema antaa rahalle vallan..huh!
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #34 : 09.05.09 - klo:23:21 »

Tuo rahanmenojuttu... vanhempieni kohdalla oli helppo toimia kun oli selkeästi tieto kummankin tahdosta, eikä sisaruksia tai muitakaan sukulaisia, joiden kanssa mistään riitelisi.

Omalta osaltani olen ohjeistanut niin, että halvin mahdollinen arkku, koska tuskin pahvilaatikkoa kirkkoon kelpuuttavat. En nyt elämässäkään välitä mistään prameasta, joten kelpaisi se vaatimattomampi viimeiselle matkalle  :-))  Oikeasti jos voisin valita, niin semmoinen ihan vain höyläämättömästä laudasta itse tehty olisi paras. Kaikkein hienointa olisi, jos voisin tehdä sen arkun itse tai sen tekisi joku, joka on minusta oikeasti välittänyt.

Arkkujen hinnat ovat aivan käsittämättömät. Kyllä varmasti parempiakin käyttökohteista rahalle keksivät, enkä odota rakkeideni osoittavan tuolla tavalla rahalla välittämistään minua kohtaan. Poroksi palaisi sitten hetken kuluttua sekin hieno arkku, eikä jää kuin muistot ja ehkä joku valokuva.

Yksi prameilematon kukkalaite arkun päälle, vaikka punaisia ja valkoisia neilikoita tai mitä nyt keksivätkään. Jos joku haluaa käyttää rahaa kuolemani johdosta, niin lahjottakoot sitten hyväntekeväisyyteen johonkin sellaiseen kohteeseen, joka on ollut itselleni tärkeä nyt elämässä.

Silloin kun äitini kuoli, lapset saivat piirtää piirustukset mummille ja ne laitettiin arkkuun mukaan. Se tuntui silloin olevan lapsille hyvä tapa tehdä surutyötä. Saivat itse viedä piirustukset avoimeen arkkuun mummin viereen. Aikuinen tietysti auttamassa ja tukena. Se oli etenkin Tossavaiselle silloin tärkeä tapa tehdä surutyötä. Pitkätossu olikin aika pieni vielä silloin eli ei niin ehkä ymmärtänyt. Kuolemaa ei piiloteltu, ei mystifioitu, ei dramatisoitu, vaikka suru olikin kaikilla suuri, myös lapsilla.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sivu luotiin 0.144 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.