Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen  (Luettu 574 kertaa)

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #15 : 14.05.09 - klo:09:49 »

Jos koira ei ole laisinkaan koulutettu niin että se ymmärtää käskyjä mitä koiranomistaja sille antaa, niin silloin koulutus on pielessä.

Eikö asian vois ilmasta vielä monimutkaisemmin.   [NUT]
Ettäkö jos ei saa ollenkaan koulutusta, niiin koulutus on mennyt pieleen.  :-O

[:-DD]


Koirat on pidettävä kiinni lintujen pesintäaikaan ja ihmisen kyettävä hallitsemaan koiran käyttäytyminen.

Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #16 : 14.05.09 - klo:10:03 »

Jokainen jonka tekee mieli ääneen arvostella toisen kirjoitustapaa voisi kokeilla osallistumista keskusteluun jollain itselle vieraskielisellä keskustelupalstalla.

Tämä menee nyt minusta jo kiusaamisen puolelle. Lopettakaa!
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #17 : 14.05.09 - klo:10:13 »

Anteeksi! Ehkä tämä on "kirjailijan" vika, tarttua epämääräisiin lausekokonaisuuksiin. Jos tuota virkettä tarkemmin ajattelee, niin ensimmäinen sivulause "jos koira ei ole laisinkaan koulutettu niin että se ymmärtää käskyjä mitä koiranomistaja sille antaa" tarkoittaa selkokielellä ihan selvästi että kyseessä on ehtolause, johon vastataan toisella sivulauseella "niin silloin koulutus on pielessä". Virkkeessä ei näytä olevan päälausetta ollenkaan. Ei tässä Klettermusia ole tarkoitus mollata tai morkata millään lailla...Aivan samalla lailla olisin tarttunut lauseeseen, oli kirjoittajana ollut sitten vaikka kuka tahansa.
Ilmeisesti Klettermus tarkoitti näin:
"Epäilen, että koiraa ei ole koulutettu ymmärtämään käskyjä mitä koiranomistaja sille antaa. Mikäli kuitenkin on koulutettu, niin koulutus on mennyt pieleen, koska koira ei tottele käskyjä".
Alkuperäisen virkkeen sanoma taas on että koulutus on mennyt pieleen, koska koira ei saanut laisinkaan koulutusta. Eli aivan eri asia. ja tätä en oikein ymmärtänyt...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #18 : 14.05.09 - klo:10:24 »

Mese, juurikin noin.  [:-)]

Ihan näin laajemmin minusta tässä on nyt pidemmän aikaa ollut sellaista havaittavissa, että yhden ja saman kirjoittajan teksteihin ja sanomisiin puututaan hyvin herkästi ja monen eri henkilön taholta.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #19 : 14.05.09 - klo:11:22 »

Mese, juurikin noin.  [:-)]

Ihan näin laajemmin minusta tässä on nyt pidemmän aikaa ollut sellaista havaittavissa, että yhden ja saman kirjoittajan teksteihin ja sanomisiin puututaan hyvin herkästi ja monen eri henkilön taholta.

Kiitos Ullu, että puutuit tähän asiaan että minua jatkuvasti morkataan täällä foorumissa, ihan sama mitä kirjoitan niin heti tulee sanomisia. Mulla on ylhäällä kaikkien morkkaajien nimet ja lauseet.
Ottakaa se asia huomio että äidinkieleni ei ole suomi, sen takia voin kirjoittaa vähän hassusti. [:-)]
Kirjattu

Kerttu

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Joutsen ei erota "buudelia" villeistä vihollisistaan
« Vastaus #20 : 14.05.09 - klo:18:36 »

Tämä surullinen joutsenten kohtalo on pyörinyt mielessäni tapahtumasta asti.Olen vieraillut vuosien aikana useinkin Turun Majakkarannassa ja nähnyt siellä joutsenparin. [:´((]
Koirien omistajan käytös viittaa minusta koirien kouluttamiseen syksyisiin vesilintujen ampumissessioihin.Koirien kouluttajan hämmästyminen koiriensa käyttäytymisestä tilanteessa  on pelkkää suuren luokan bluffia!
 Luonnon eläimeltä,joutsenelta ei tietenkään voi odottaa,etteikö se ryhdy puolustamaan hautovaa puolisoaan,pesuettaan.Luonnossa joutsenet joutuvat kohtaamaan monenlaisia vaaroja kuten kettuja,ilveksiä,supikoiria.Miten joutsen voisi tietää,että kyseessä olikin vain vaarattomat "buudelit"?!  [:-//]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #21 : 14.05.09 - klo:21:20 »

Klettermukselle sen verran, että huomautithan sinäkin minua aamulla huomenta-ketjussa olleesta virheestä. 

Oiskohan meidän jokaisen syytä ensin katsoa peiliin, ennenkuin alamme arvostelemaan toistemme sanomisia??   

Kaikella ystävyydellä, kaarin

Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #22 : 14.05.09 - klo:21:43 »

Klettermukselle sen verran, että huomautithan sinäkin minua aamulla huomenta-ketjussa olleesta virheestä. 

Oiskohan meidän jokaisen syytä ensin katsoa peiliin, ennenkuin alamme arvostelemaan toistemme sanomisia??  

Kaikella ystävyydellä, kaarin



Kaarin, ei se minun huomautus sinun juttuun mitenkään liity tähän juttuun. [:-I]
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #23 : 14.05.09 - klo:22:00 »

Mun on hirveen vaikea ymmärtää että koiranomistaja ei muka olisi mahtanut koiralleen mitään kun tämä kävi joutsenen kimppuun.
Miksi omistaja edes päästi koiran niin lähelle joutsenta,että koira edes pääsi kiinni siihen, jos koira vielä oli lyhyessä hihnassa ja hallittavissa??
Johan se joutsenkin olisi voinut nokkaista koiraa,ei se mies sitten yhtään ajatellut koiransakkaan turvallisuutta.

Mun mielestä koiranomistajan kyllä olisi pitänyt pystyä hallitsemaan koiransa,varsinkin jos vielä hihnassa olivat.

Miten kouluttamattoman koiran koulutus voi olla pielessä,jos sitä ei ole koskaan koulutettukkaan?? [:-)]

Onko kukaan kuullut/ nähnyt asiaan liittyviä artikkeleja, siis muitakin kuin juorulehdet. Olisi kiva tietää mitä siellä on tapahtunut.  Kerran olen nähnyt  kun joutsen yritti käydä ihmisen kimppuun, aika agressiivinen eläin.
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #24 : 14.05.09 - klo:22:07 »

Oiskohan meidän jokaisen syytä ensin katsoa peiliin, ennenkuin alamme arvostelemaan toistemme sanomisia??   


Kyllä, aina ja ihan jokaisen!
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #25 : 14.05.09 - klo:22:11 »

Onko kukaan kuullut/ nähnyt asiaan liittyviä artikkeleja, siis muitakin kuin juorulehdet. Olisi kiva tietää mitä siellä on tapahtunut.  Kerran olen nähnyt  kun joutsen yritti käydä ihmisen kimppuun, aika agressiivinen eläin.


Tuo minuakin kiinnostaa.

En tunne paikkaa, mutta tiedän äkkiseltään useammankin paikan täältä Helsingin seudulta, jossa joutsenia on aivan yleisten ulkoilureittien varrella. Voisin hyvin kuvitella, että joku joka pahaa aavistamatta kävelee koiransa kanssa kävelytiellä, saakin vihaisen reviiriään puolustavan joutsenen päälleen.

En väitä, että tuossa tapauksessa olisi käynyt noin, enkä ole lukenut kuin jonkun Iltalehti-tasoisen uutisen aiheesta, mutta voisin kuvitella, että noinkin päin voisi joskus jossain käydä.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #26 : 14.05.09 - klo:22:23 »

Onko kukaan kuullut/ nähnyt asiaan liittyviä artikkeleja, siis muitakin kuin juorulehdet. Olisi kiva tietää mitä siellä on tapahtunut.  Kerran olen nähnyt  kun joutsen yritti käydä ihmisen kimppuun, aika agressiivinen eläin.


Tuo minuakin kiinnostaa.

En tunne paikkaa, mutta tiedän äkkiseltään useammankin paikan täältä Helsingin seudulta, jossa joutsenia on aivan yleisten ulkoilureittien varrella. Voisin hyvin kuvitella, että joku joka pahaa aavistamatta kävelee koiransa kanssa kävelytiellä, saakin vihaisen reviiriään puolustavan joutsenen päälleen.

En väitä, että tuossa tapauksessa olisi käynyt noin, enkä ole lukenut kuin jonkun Iltalehti-tasoisen uutisen aiheesta, mutta voisin kuvitella, että noinkin päin voisi joskus jossain käydä.

Tuota minäkin ajattelin. Koira ei ajattele puolustautuessaan, se toimii vaistojen varassa. Siksi mietinkin asiaa, olisikin tärkeää tietää mitä oikeasti on tapahtunut. On niin helppo syyttää koiraa ja omistajaa.
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #27 : 14.05.09 - klo:22:32 »

Klettermukselle sen verran, että huomautithan sinäkin minua aamulla huomenta-ketjussa olleesta virheestä. 

Oiskohan meidän jokaisen syytä ensin katsoa peiliin, ennenkuin alamme arvostelemaan toistemme sanomisia??  

Kaikella ystävyydellä, kaarin



Kaarin, ei se minun huomautus sinun juttuun mitenkään liity tähän juttuun. [:-I]

Kyllä nämä minun mielestä liittyvät kaikki ihan siihen samaan juttuun, että nyt puolin ja toisin huomautellaan kovin pienistä asioista, kirjoitusvirheistä ja muusta vastaavasta.

Suvaitsevaisuutta toivoisin nyt ihan kaikilta!
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Ayla

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 516
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #28 : 14.05.09 - klo:22:53 »

Onko kukaan kuullut/ nähnyt asiaan liittyviä artikkeleja, siis muitakin kuin juorulehdet. Olisi kiva tietää mitä siellä on tapahtunut.  Kerran olen nähnyt  kun joutsen yritti käydä ihmisen kimppuun, aika agressiivinen eläin.


Tuo minuakin kiinnostaa.

En tunne paikkaa, mutta tiedän äkkiseltään useammankin paikan täältä Helsingin seudulta, jossa joutsenia on aivan yleisten ulkoilureittien varrella. Voisin hyvin kuvitella, että joku joka pahaa aavistamatta kävelee koiransa kanssa kävelytiellä, saakin vihaisen reviiriään puolustavan joutsenen päälleen.

En väitä, että tuossa tapauksessa olisi käynyt noin, enkä ole lukenut kuin jonkun Iltalehti-tasoisen uutisen aiheesta, mutta voisin kuvitella, että noinkin päin voisi joskus jossain käydä.

Tuota minäkin ajattelin. Koira ei ajattele puolustautuessaan, se toimii vaistojen varassa. Siksi mietinkin asiaa, olisikin tärkeää tietää mitä oikeasti on tapahtunut. On niin helppo syyttää koiraa ja omistajaa.

Minä myös ajattelin asiaa vähän tältä kantilta. Koiranomistajaa ollaan nyt aika heppoisin perustein tuomitsemassa rankalla kädellä. Ja sitä mietin myös, että siinä vaiheessa ei ole koiran koulutuksella merkitystä, jos joutsen on yrittänyt vahingoittaa koiraa -> se puolustautuu tietenkin. Ja jos koiranomistaja onkin mennyt liian lähelle joutsenia, niin jokainen tekee arviointivirheitä... ja kun jutun mukaan joutsenet oli kesyyntyneet, mutta trauman kokeminen vaikuttaa varmaan joutsenenkin käyttäytymiseen.

Ja senkin vielä lisään, että kovin harva ihminen lintuharrastajien ulkopuolelta todella tietää millaista käyttäytymistä odottaa esim. osittain kesyyntyneeksi tiedetyltä joutsenelta. Kaikki eivät ole perehtyneet lintuihin.

Tosi surullista, että asiassa kävi niin kuin kävi. Voin kuitenkin kuvitella miten paha olo on tuolla koiranomistajallakin, kun tietää oman toimintansa aiheuttaneen joutsenen kuoleman.
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:22:58 kirjoittanut Ayla »
Kirjattu
... Kuvia

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Myrsky vei pesän - koirat tappoivat toisen joutsenen
« Vastaus #29 : 15.05.09 - klo:07:14 »

Tuosta joutsenten agressiivisuudesta.
Osaavat siis todella todella äkkipikaisia reviiriään puolustaessaan.
Kerran jäällä joutsen ajoi vähän aikaa takaa, kun liian läheltä ohitin heidät,
mutta lopetti kyllä jahtaamisen. Olen kuullut myös, että tulevat hakkaamaan
siivellä. Tämä taatusti koskee. Niin koiraa kuin ihmistä.

Olin seuraamassa loukkaantuneen joutsenen kiinniottoa koulutetun koiran avulla.
Tuo joutsen tanssi koiran vatsalla ja hakkasi siivillä minkä kerkesi.
Voi siinä hyvinkin koulutetun koiran hermo mennä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.296 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.