Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tintin ruokinta  (Luettu 689 kertaa)

Risto

• Vieras
Tintin ruokinta
« : 24.05.09 - klo:14:54 »

Meillä on taas terassilla tintin pesä.
On kiva seurata, kun urostintti tuo ruokaa naaraalle.
Uros tulee tuohon puskaan ja huutaa emännälle ja emäntä tulee pesältä ottamaan makupalan suuhunsa.  [:-)] [:-)]
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Tintin ruokinta
« Vastaus #1 : 24.05.09 - klo:15:54 »

Miten kauan niitä tinttejä pitää ruokkia?
Meillä käy joka päivä parvekkeella niitä lintuja syömässä talipallosta.
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #2 : 24.05.09 - klo:16:41 »

Minun mielestäni ei enää kannata ruokkia. Luonnosta pitää löytyä jo tarpeeksi ruokaa.  [:-I]
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #3 : 24.05.09 - klo:17:42 »

Meillä on ainakin yhdessä pöntössä jo poikaset. Emot ahkerasti vievät sinne ruokaa. Äsken näin jopa ison nipun pikkuisia matosia tintin nokassa.
Ja meidän talitiaiset tulivat eilen miltei kädelle jos olisin antanut tulla. Aloin tarjoamaan jauhomatoja (joita kasvatan gekoilleni) varpusille ja tiaiset huomasivat homman. Tulivat ensin aivan vieressä olevalle kaiteelle johon laitoin aina yhden matosen kerrallaan. Sitten olivat jo tulossa kädestä niitä nappaamaan.
Pitänee ostaa eläinkaupasta lisää kun oman ylitarjonnan eilen tinttaroille syötin.
Eilen sateisella viileällä ei varmaan kovasti hyönteisiä ollutkaan liikkeellä joten matoset kelpasivat.

Tänään sitten ovatkin seuranneet minua ulkosalla kovin ahkerasti  :-))
Kirjattu

Minni

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #4 : 24.05.09 - klo:19:15 »

Meillä on ainakin yhdessä pöntössä jo poikaset. Emot ahkerasti vievät sinne ruokaa. Äsken näin jopa ison nipun pikkuisia matosia tintin nokassa.
Ja meidän talitiaiset tulivat eilen miltei kädelle jos olisin antanut tulla. Aloin tarjoamaan jauhomatoja (joita kasvatan gekoilleni) varpusille ja tiaiset huomasivat homman. Tulivat ensin aivan vieressä olevalle kaiteelle johon laitoin aina yhden matosen kerrallaan. Sitten olivat jo tulossa kädestä niitä nappaamaan.
Pitänee ostaa eläinkaupasta lisää kun oman ylitarjonnan eilen tinttaroille syötin.
Eilen sateisella viileällä ei varmaan kovasti hyönteisiä ollutkaan liikkeellä joten matoset kelpasivat.

Tänään sitten ovatkin seuranneet minua ulkosalla kovin ahkerasti   :-))

" Annoin pikkusormen, ne vei koko käden ... "  :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 24.05.09 - klo:19:16 »

:-))
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #6 : 25.05.09 - klo:00:24 »

Tänään sitten ovatkin seuranneet minua ulkosalla kovin ahkerasti   :-))

" Annoin pikkusormen, ne vei koko käden ... "  :-))

Noinhan siinä kävi.
Huvittavaa että kun illalla yhdeksän maissa kävin vielä ulkona tarkistamassa että kaikki on ok, niin tinttara lennähti heti kaiteelle.
Siinä sitten keikaili niin että minun oli pakko mennä hakemaan vielä viimeiset kotelovaiheet jauhiksista. Niitä sitten haki kahdeksan kappaletta. Ja sitten jäi pönttöön nukkumaan. Sai helposti terveellistä iltapalaa pikkuisilleen  [:-)]
Muita tinttejä ei näkynyt, vain tämä yksi emo joka aina vei ruuan läheiseen pönttöön.
Kirjattu

Anniina

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 25.05.09 - klo:09:29 »

Täälläkin olisi kotilovaiheessa olevia jauhiksia. Voisikin testata  :-))
Ei taida kyllä vielä pöntöissä olla poikasia täällä.
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #8 : 25.05.09 - klo:13:17 »

Miten niitä jauhiksia säilytetään? Kiinnostavaa! Meillä ei ole gekkoja, mutta lintusille voisi joskus tarjota.  [:-)]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Anniina

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 25.05.09 - klo:14:16 »

Miten niitä jauhiksia säilytetään? Kiinnostavaa! Meillä ei ole gekkoja, mutta lintusille voisi joskus tarjota.  [:-)]

Noista kotiloistahan tulee myöhemmin kuoriaisia, jotka sitten lisääntyvät ja syntyy uusi matosukupolvi.
Itse olen aikoinaan saanut yhdeltä gekkoharrastajalta jauhomatoja, joita ole nyt sitten kasvattanut itse siitä eteenpäin. Kerran pääsivät loppumaan ja piti ostaa eläinkaupasta lisää, mutta nyt ainakin neljä eri sukupolvea tuolla laatikossa möyrii  [:-)]

Minulla nuo madot on tuollaisessa muovisessa terraariossa, jossa pohjalla hiutaleita, jauhoja, kalanruokaa, koiranruokaa, porkkanaa ja millon mitäkin sapuskaa.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #10 : 26.05.09 - klo:19:09 »

Vähän hassusti tää juttu levis tähän Riston ketjuun. Anteeksi Risto  [:17]

Mutta kun kerran aloitin. Eilen illalla ja tänään olen antanut tiaisille ja joillekin varpusnaaraillekin "jättijauhiksia" (iso mustakuoriainen Zophobas morio) Jättijauhomato
Ensin ajattelin etteivät huoli niin isoja. Nehän ovat pituudeltaan viitisen senttiä ja paksuuttakin reilut puoli senttiä.
Mutta nämäpä ovatkin tosi taitavia. Nippasin sen matosen vahvat leuat luttuun varmuuden vuoksi. En niinkään siksi että epäilisin ettei linnut sitä osaa kolkata, vaan siksi että jos iso mato pääsee karkuun, ei ainakaan Suomen luonnossa pääse lisääntymään.
Kova kilpailu on kun matosen hiekkapolulle viskaan. Katselin miten taitavasti paloitteli matoa sinitiainenkin.
Matoruokailu tapahtuu nyt pari kertaa päivässä. Muutaman saavat / nuppi.

Äsken kävin siivoamassa ulkona yhden matoboksin ja poimin jäljellä olevat matoset pieneen muovirasiaan.
Heti oli tiaiset ympärillä kerjäämässä. Ja parempiin suihinhan nuo menivät vikkelään.

Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 26.05.09 - klo:19:14 »

Sehän on aika rasvainen se jauhomato,syötin niitä aikoinani myös mun jyrsijöilleni ja niitten mielestä se oli suurta herkkua.Niitä ei voinut antaa kun muutama viikossa kun muuten niille alkoi kerätä läskiä luiden ympärille.

Talvella jauhomato voisi korvata talipallon.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #12 : 28.05.09 - klo:21:45 »

Lisää "saastetta" Riston ketjuun.
Mika kävi ostamassa 100g jauhiksia. Tankkailin niitä ensin ravinteikkaammiksi kalanruoalla.
Sitten mato kämmenelle ja tintti tuli heti sen kädeltä hakemaan. Parhaimmillaan kädellä oli kaksi tinttiä.
Yksi jopa söi yhden matosen siinä ennenkuin lähti seuraavaa viemään poikasilleen.
Nyt niistä on tullut minulle "seuralinnut"  (vrt: seurakoira) !  Lentävät aina välillä katsomaan josko jo olisi taas ruoka-aika.  Kyllä ne ihan luonnosta kuitenkin sen pääosan pyydystävät  :-))
Kovaa piipitystä kuuluu kahdesta tinttien pöntöstä.

Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #13 : 29.05.09 - klo:10:15 »

En minä tuota pitäis ollenkaan minään "saasteena", vaan eikös ne pienet elikot ole nimenomaan tintin lasten ruokaa.
Muistelen, että jos tintit syöttävät auringonkukan siemeniä lapsilleen, niin ne kuolevat janoon, siis nesteen puutteeseen.

[:-)] [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 29.05.09 - klo:12:27 »

Mika kävi ostamassa 100g jauhiksia. Tankkailin niitä ensin ravinteikkaammiksi kalanruoalla.
Sitten mato kämmenelle ja tintti tuli heti sen kädeltä hakemaan. Parhaimmillaan kädellä oli kaksi tinttiä.
Yksi jopa söi yhden matosen siinä ennenkuin lähti seuraavaa viemään poikasilleen.
Nyt niistä on tullut minulle "seuralinnut"  (vrt: seurakoira) !  Lentävät aina välillä katsomaan josko jo olisi taas ruoka-aika.  Kyllä ne ihan luonnosta kuitenkin sen pääosan pyydystävät  :-))
Kovaa piipitystä kuuluu kahdesta tinttien pöntöstä.

Ihana tunne, kun tintti tulee kädelle.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.244 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.