Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lakkasuo  (Luettu 234 kertaa)

Risto

• Vieras
Lakkasuo
« : 02.06.09 - klo:20:14 »

Jokos lakkasuo on katseltu valmiiksi?
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Lakkasuo
« Vastaus #1 : 02.06.09 - klo:20:26 »

Ei ole, mutta kerropa omasi sijainti  :-))
Ennen meillä oli "oma" suo, mutta sitten jotkut muutkin sen löysi ja noukkivat raakoina  [:-I]
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #2 : 02.06.09 - klo:21:28 »

Jep, jep. Muutama sata metriä talolta. Saas nähdä ennättääkö naapurin " Eikka" keräämään ne taas raakileena  [:-/]
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 02.06.09 - klo:23:40 »

Meidän uusilla asuinkulmilla ei ole vielä löydetty viime kesänä hyvää paikkaa, jotakin pieniä määriä saatiin sieltä sun täältä. Tavallisesti käydään Posio-Rovaniemi akselilla saalistamassa.

Mitä eroa on muuten raakojen keräämisellä ja kypsien keräämisellä? Raaka tai kypsä, lopputulos on sama. Nopea käsi ehti ensin, itse etsit uuden paikan.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Evis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 03.06.09 - klo:08:18 »

Kyllä on käyty tarkistamassa ja hyvälle näyttää tänä vuonna.  [:-)]   Kukkia paljon ja lämmin ilma, että pölyttäjiä on riittävästi.  [:-)] Heinäkuun puolivälissä sitten uudestaan tarkistamaan tilanne, jo nyt ei kovia halloja satu enää tulemaan joka veisi koko sadon.  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 03.06.09 - klo:08:21 »

Mitä eroa on muuten raakojen keräämisellä ja kypsien keräämisellä? Raaka tai kypsä, lopputulos on sama. Nopea käsi ehti ensin, itse etsit uuden paikan.

Raakana poimittuun ei tule oikeaa aromia ja makeutta, ihan kuin esim. vesimeloni ym. tuontihedelmät on kasvumaassaan ihan erimakuisia kuin täällä.
Tuskin on samoja vitamiinejakaan  [:-I]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #6 : 03.06.09 - klo:08:56 »

Ei oo hillasoita vielä tarkottu..eipä ne vielä kukikkaan..onneksi, ens vkl lupas lumen maahan. Menee mustikat ja hillat.
Ai että ei oo eroa raakileilla ja kypsillä  :-O :-O. Sanon vaan, että on. Muuta en sanokaan. [8-)]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 03.06.09 - klo:10:25 »

Heh! no koittakaa ymmärtää minä olen vaan tämmmöinen etelän pelle....  [:-)]

Mutta sitä meinasin, että jos haluaa vedellä rakaa hillaa nassuunsa, niin ihan oma valinta. Tietysti jos kerää myyntiin ja marjat lähtevät kiertoon- se on sitten eri juttu...

Meillä käydään suolla sen verran, että omiksi tarpeiksi saadaan ämpäri tai kaksi. Kyllähän siinä kilohintaa syntyy, mutta se ei olekkaan sen pointti. Muu on sellaista elelyä ja hiljaista oloa metsällä. Ollaan tavallisesti kolme tai neljä päivää, yövytään teltassa ja Rovaniemellä käydään ystävien luona.
« Viimeksi muokattu: 03.06.09 - klo:10:50 kirjoittanut Hirsjärvet »
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 03.06.09 - klo:10:32 »

Heh! no koittakaa ymmärtää minä olen vaan tämmmöinen etelän pelle....  [:-)]

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin asun sinusta muutama sata kilometriä etelään  :-))
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 03.06.09 - klo:10:43 »

No nyt asutaan. Meidän koti on rakentunut tänne Uuraisille kahden vuoden aikana, tovi asuttiin Tikkakoskella ennen sitä ja Tikkakoskelle muutin Kirkkonummen Porkkalasta. Ja se on kyllä erittäin etelässä....
« Viimeksi muokattu: 03.06.09 - klo:10:49 kirjoittanut Hirsjärvet »
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 04.06.09 - klo:10:35 »

No nyt asutaan. Meidän koti on rakentunut tänne Uuraisille kahden vuoden aikana, tovi asuttiin Tikkakoskella ennen sitä ja Tikkakoskelle muutin Kirkkonummen Porkkalasta. Ja se on kyllä erittäin etelässä....

Ja se Porkkala on hyvä lintujen tähystely paikka  [:-)] [:-)] Lakkasoista  en tiedä olisko niitä siellä  [:-I]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 04.06.09 - klo:11:13 »

Ei etelässä asuminen tee ihmisestä pellee saati tietämätöntä  [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #12 : 04.06.09 - klo:12:34 »

Siis mie en oo tiennyt, että lakkoja ylipäänsä VOI kerätä raakana? :-O Vai voiko...? Kypsyykö ne sit ittestään tai jotaa...???
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 04.06.09 - klo:17:30 »

Siis mie en oo tiennyt, että lakkoja ylipäänsä VOI kerätä raakana? :-O Vai voiko...? Kypsyykö ne sit ittestään tai jotaa...???

Kaikkeahan voi raakana poimia, mutta miksi niin tekisi  [:-I]
Ystäväni ennen poimi puolukat raakoina, kun minä vasta pakkasen panemina.
Sitten sai minulla puolukkasurvosta mikä oli tehty metsässä kypsyneistä, niin johan ymmärsi eron  :-))
Se että niihin tulee väri ei tarkoita että kypsyisvät  [:-DD]
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #14 : 04.06.09 - klo:23:31 »

Jos lakka kerätään raakana niin se on täynnä kiviä. Kypsä lakka on ihan pehmeä, kivet ovat myös kypsyneet. En ikinä ollut lakkojen ystävä ennekö muutimme tänne suon laitamille. Silloin vasta ymmärsin mille lakka maistuu. Se on erittäin hyvä marja kypsänä kerättynä. Hyi hitto että se siemenmössö on hirveetä  [:-/]
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Sivu luotiin 0.235 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.