Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Säilöntää ja pakastusta.  (Luettu 668 kertaa)

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Säilöntää ja pakastusta.
« Vastaus #15 : 24.07.09 - klo:14:45 »

Aamulla Sokoksen ruokakaupassa huomasin että pakastettu vihta maksoi 9.50€/kpl :-O. Sikahinta mun mielestäni, ikinä en maksais.

Juu, anna vaan Repen täyttää yksi pakastimen lokeroista vihdoilla!  [:-)]

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #16 : 24.07.09 - klo:14:48 »

Aamulla Sokoksen ruokakaupassa huomasin että pakastettu vihta maksoi 9.50€/kpl :-O. Sikahinta mun mielestäni, ikinä en maksais.

Oho, mähän oisin tienannu, kun tein 42 vastaa á 9,5 euroa eli 399 euron eestä jos möis.  [:-I] [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #17 : 24.07.09 - klo:14:53 »

Oho, mähän oisin tienannu, kun tein 42 vastaa á 9,5 euroa eli 399 euron eestä jos möis.  [:-I] [:-DD]

Pakastitko muuten vai kuivatitko Mese vastat. Ite tykkään enemmän kuivatetusta kun pakastetusta.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #18 : 24.07.09 - klo:19:50 »

Näitä purkitin tänään pakkaseen vadelmia kuusitoista litraa ja parisen litraa mustikkaa, osan ehdin jopakata, ennekuin otin kuvan.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #19 : 29.07.09 - klo:10:23 »

Taidankin kokeilla tätä reseptiä, inkiväärillä maustettu mansikka-raparperihillo.
http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=247&ProductPage=1&ProductID=8939&GroupID=519

Erittäin hyvää tuli tästä hillosta, tein tupla-annoksen.
Yhteen aika isoon purkkiin kirjoitin päälle: SÄKYLÄ, Repe älä syö! Ajattelin nimittäin ottaa hillopurkin mukaan Säkylän tapaamiseen, perjantai-illan lettukesteihin ja varmuudeksi täytyi laittaa tuo varoitus ettei hillo mene liian aikaisin parempiin suihin.
Kirjattu

Evis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 30.07.09 - klo:00:27 »

Wau mikä marjasaalis Mirillä   [:-)]
Itse pakastin eilen illalla viitisen litraa mustikoita ja puutarhavadelmia litran verran.  [:-)]
Metsässä ei ollu vadelmat vielä kypsiä, mutta hyvä sato on tulossa niistäkin tänä vuonna  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #21 : 30.07.09 - klo:09:40 »

Metsässä ei ollu vadelmat vielä kypsiä, mutta hyvä sato on tulossa niistäkin tänä vuonna  [:-)]

Pertunmaalta mun sisko miehineen olivat jo keränneet 15 litraa vattuja, se on kyllä sellainen hyvin aurinkoinen rinnepaikka se heidän paras vattupaikkansa. [:-)]

Ja kellarissa mua kuulemma odottaa 3 ämpärillistä viinimarjoja, keittelen niistä mehua sitten viikonloppuna.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #22 : 30.07.09 - klo:18:41 »

Mä keräsin tänään vadelmia, eli kasassa 50,3 litraa, lisäksi mustikoita olen kerännyt 32 litraa. Osan olen pakastanut, tämänpäiväset vadelmat keitän hilloksi ja purkitan kellariin.
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #23 : 30.07.09 - klo:20:44 »

On teillä mahtavat kylmätilat ! Meillä ei oo kellarii, ei kylmähuonetta, vain kaappipakastin ja jääkaapin kylmäkaappi. ( Olipa siinä kaappeja ... ) Kateeksi käy !
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 02.08.09 - klo:01:12 »

Anopin tekemät vihreät tomaatit. Huippusalainen resepti onkin kuulemma ihan kaupan kurpitsasäilöpussin mausteet ja ohje kyljestä. :-)) No, niin tai näin, siihen ei sitten sen kummempaa reseptiä Tiinalle ole antaa.
Viime aikoina on kirjoiteltu lehdissä, että vihreitä tomaatteja ei enään suositella syötäväksi niiden sisältämän solaniumin vuoksi, joka tosin kai keitettäessä häviää. Mene ja tiedä. Tarviiko niitä joka päivä popsia? Vähän niin kuin korvasieni, pieninä annoksia ei  haittaa.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #25 : 02.08.09 - klo:10:37 »

Meillä ei mitenkään isot kylmätilat ole, mutta hyvät muuten, tiukalla on kellaritilan kanssa.  Pakastimia on kaksi, niihin menee jotain yli 400 litraa. Viime syksynä ostin hyötykasvikuivurin, olen kuivattanut siinä lähinnä yrttejä ja omenoita sekä vähän suppilovahveroita, se on kyllä tosi kätevä laite. Marjoja en ole oppinut sillä kuivaamaan, epäilen että ne menee pilalle, siis ettei ne ole enää kuivana oikean marjan veroisia.
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 02.08.09 - klo:12:46 »

Meillä on myös ollut kolme vuotta kuivuri käytössä. Olemme kuivanneet sieniä, marjoja, yrttejä ja vihanneksia. Vihanneksista tehtiin sellainen keittosekoitus, siinä on kaikki valmiina; porkkana, selleri, persilja ja lanttu. Pakattiin sellofaanpusseihin annettiin joululahjoina. Marjat on kuiattuna hyviä, niistä saa hyvää lisää muroihin, mysliin ja jogurttiin. Metsämansikkaa kokeillaan nyt, moni on kehunut sen olevan helppo ja maukas kuivattava.

Miten muuten tuo omena? Meillä tuli joihinkin kuivatessa lievä kellarin maku? Mistähän se johtuu?
« Viimeksi muokattu: 04.08.09 - klo:11:15 kirjoittanut Hirsjärvet »
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #27 : 04.08.09 - klo:11:09 »

Anopin tekemät vihreät tomaatit. Huippusalainen resepti onkin kuulemma ihan kaupan kurpitsasäilöpussin mausteet ja ohje kyljestä. :-)) No, niin tai näin, siihen ei sitten sen kummempaa reseptiä Tiinalle ole antaa.
Viime aikoina on kirjoiteltu lehdissä, että vihreitä tomaatteja ei enään suositella syötäväksi niiden sisältämän solaniumin vuoksi, joka tosin kai keitettäessä häviää. Mene ja tiedä. Tarviiko niitä joka päivä popsia? Vähän niin kuin korvasieni, pieninä annoksia ei  haittaa.

Täytyy kai sitten syksymmällä tehdä ihan perinteistä kurpitsasäilykettä, Repe siitä kovasti tykkää.
Ja kurpitsahillo, se on ihan pakollinen juttu, mutta vielähän kurpitsaa ei olekaan joten se siirtyy myös sitten syksymmälle.

Viime viikonloppuna keitin hilloa vatuista ja punaisista viinimarjoista, hyvää on sekin.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #28 : 06.08.09 - klo:10:30 »

Kun te keitätte mehumaijalla viinimarjoista mehua, niin laitatteko sokerin suoraan sinne maijaan vai lasketteko mehun kattilaan ja vasta sitten liuotatte sokerin siihen.
Mä laitan sokerit suoraan maijaan kun en jaksa moneen kertaan mehun kanssa läträillä, sitten vaan lasken mehun suoraan kuumennettuihin pulloihin. Sokeria menee kyllä tällä systeemillä jonkun verran hukkaan kun sitä jää marjamäskiin. Joskus kyllä keitän vielä siitä marjamäskistä vispipuuroa.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #29 : 06.08.09 - klo:10:36 »

Silloin kun mulla oli mehumaija, niin jälkimmäisellä tavalla. Marjamäskistä keitin parit jälkimehut, joita ei säilötty, vaan juotiin vähitellen, osan pakastin.
Sittemmin pääasiassa viinimarjat pakastan ja laitan ne sellasenaan marjasoppaan. Jos teen mehuksi, niin sillä vanhanaikaisella menetelmällä isossa kattilassa.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.244 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.