Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Haikeeta maanantaita. 2.10.  (Luettu 1370 kertaa)

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Haikeeta maanantaita. 2.10.
« Vastaus #45 : 02.10.06 - klo:23:27 »

Ihana tuo Hömis. Meikällä muisti virkistyy jo pienemmistäkin sakoista.
Todella vähän olen ylimääräistä maksanut, vaikka lainaan melko paljon. Varausmaksuja kyllä menee, mutta nehän ovat pieniä summia.
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #46 : 02.10.06 - klo:23:45 »

Voi Hömis, pelastit melkein mun päiväni tuolla tunnustuksella. Mulla on ihan samanlaista tuo kirjaston käyttö. Nyt ei ollakaan lainattu aikoihin mitään kun se alkoi käymään liian kalliiksi. Onneksi sentään aina kaikki kirjat löytyivät, joskus kovan hakemisen kanssa, mutta kuitenkin. Eikä auta nettitunnarit ja muut täälläkään.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #47 : 03.10.06 - klo:00:10 »

Aikoinaan Tampereella asuessani, kun avoimessa yliopistossa opiskelin, jouduin useinkin tekemään kirjastoon varauksia - ja ihmettelin niiden maksujen suuruutta! En tarkemmin enää muista, kuinka paljon ne kulloinkin olivat - kuten en muista noita myöhästymismaksujenkaan määriä, mutta kauhealta summalta minun mielestäni tuo 9,80 tuntuu! Euroaikaan! Itse en kai sitten euroaikaan ole kirjastosta kirjoja edes lainannut... Olenhan jopa tehnyt periaatepäätöksen lukea omista hyllyistäni ensin ainakin tärkeimmät, lukemattomat kirjat ensin, siis ennen kuin kirjastoon menen. Minulla kun tuppaa olemaan vähintään tuo viisi ja useimmiten lähemmäs kymmenen kirjaa mukanani, kun kirjastosta kotiin päin hipsimään lähden... Ja aina niin kovin innoissani.  [:-)] Vaan kun aikaa lukemisille nykyisin ei ole kuin yöllä punkassa, ei siinä kirjoja kauheaa vauhtia lueta.

Tuosta haikeasta olosta piti sanomani, jotta minulla se olo rupesi vasta eilen pikkuhiljaa väistymään... Haikea oli oloni siis, kun emme Säkylään edes pikavisiitille päässeetkään. Tänään oloni onkin jo aivan erilainen ollut. Tein ahkerasti monenkinlaista työtä tuossa päivän mittaan. Alkuillasta vain meinasin revetä. Tein nääs tuolla neulekoneen ääressä työstäni erästä erittäin tuttua vaihetta tarkoituksella ahkerasti, vauhdillakin, ja koska kysymyksessä oli pelkästään yhdellä langalla neulottava pätkä, pistelin tukka putkella kelkkaa menemään, kunnes - auts: puolet neuleesta roikkui sylissäni - koneesta irronneena! Eli tuollaista sattuu, jos lanka esimerkiksi loppuu kesken kerroksen, kuten minulle kävi! Ja vaikka kaksi lankaa olisi ollut työssä yhtä aikaa ja vain toinen niistä pääsisikin yllättäen loppumaan, kone ei juuri sille langalle kuuluvia silmiä neulo lainkaan vaan päästä ne silmät tippumaan työstä kokonaan. Molemmissa tapauksissa työ on parasta ottaa koneesta kokonaan pois, höyryttää ja syöttää sitten koneeseen takaisin yksi silmä kerrallaan! Jotta tuollaiset lähes 200 silmää yhteensä... Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta.  [:-I] Kauhea urakka, mutta olo sen jälkeen on upea! Nooo; minkä opimme tästä...? Jotta hätäillä ja hosua ja kiirehtiä ei saisi...  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jaska

• Vieras
« Vastaus #48 : 03.10.06 - klo:05:55 »

Voihan sitä uusia 5 kertaa, mutta aina tulee se kuudes...Toivottavasti "Päiväperhoset" löytyvät kesän jäljiltä, pelkään pahinta ! :-O
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #49 : 03.10.06 - klo:07:14 »

Vielä tuohon kirjastoon.
Teinpä kerran tällaisen tempun, siis ihan tarkoituksella.

Lainasin erään todella mielenkiintoisen käsityökirjan. Kyselin sitä kaikkialta, että olisin itselleni halunnut ostaa. Ei sitä mistään löytynyt.
Sitten kävelin kirjastoon ja sanoin, että kirja on kadonnut ja haluaisin sen nyt sitten kiltisti maksaa.
Sille löytyi tietysti jonkinlainen hinta, minä maksoin - katsoin sitten virkailijaa ja sanoin:

"Olen kaikkialta etsinyt tuota kirjaa ostaakseni, en ole sitä mistään saanut. Mutta nyt minulla on se!!!!"
Olenkos tehnyt pahastikin....???? [HUH] [HUH] [:-DDD]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 03.10.06 - klo:07:21 »

Hömis... [:-DDD]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #51 : 03.10.06 - klo:07:27 »

Voisinkohan mä tehdä perhoskirjan kanssa samoin ? Kyllä se kuitenkin JOSTAIN löytyy, kunhan ei olisi jäänyt tädin mökille Kuhmoisiin... [NUT] - Tää tuohon Hömiksen viestiin pohjautuen...
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #52 : 03.10.06 - klo:07:39 »

Vielä tuohon kirjastoon.
Teinpä kerran tällaisen tempun, siis ihan tarkoituksella.

Lainasin erään todella mielenkiintoisen käsityökirjan. Kyselin sitä kaikkialta, että olisin itselleni halunnut ostaa. Ei sitä mistään löytynyt.
Sitten kävelin kirjastoon ja sanoin, että kirja on kadonnut ja haluaisin sen nyt sitten kiltisti maksaa.
Sille löytyi tietysti jonkinlainen hinta, minä maksoin - katsoin sitten virkailijaa ja sanoin:

"Olen kaikkialta etsinyt tuota kirjaa ostaakseni, en ole sitä mistään saanut. Mutta nyt minulla on se!!!!"
Olenkos tehnyt pahastikin....???? [HUH] [HUH] [:-DDD]

Johan Hömis keksit oivan konstin sen kaipaamasi käsityökirjan saamiseksi itsellesi  [:-DDD] Mitä kirjastovirkailija sen kirjan maksamisen jälkeen sinulle sanoi,kun kerroit mitä tuli tehdyksi?
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #53 : 03.10.06 - klo:07:46 »

Hömis  :-)) hienosti ostettu kirja  :-))
Minulla tuppaa kanssa aina nuo kirjaston kirjat myöhästymään, siellä sitten rahapussi levällään nolona makselee. Pitkään en kirjastossa tuon vuoksi käynytkään, mutta tänä syksynä taas aloitin.

Voi Zirni, mitä siulle kävi, kauhialle kuulostaa 200:n silmukan uudelleen laittaminen.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #54 : 03.10.06 - klo:09:04 »

Oli se minusta vähän pahasti tehty...  [NO] Kun ajattelee, että seuraava ihminen joka menee hakemaan sitä kirjaa kirjastosta ei löydäkään sitä, ja sitä seuraava, ja sitä seuraava, ja sitä seuraava...

Itse teen aina sillä tavalla, että lainaan kirjan, kävelen kopiointiliikkeeseen, ja kopioin sen itselleni. Kukaan ei kärsi, paitsi ehkä kustantaja joka on antanut painoksen loppua eikä tajua ottaa uutta painosta!  :-)) Joskus, jos jaksan, käyn kustantamojen nettisivuilla (ja muistaakseni Akateemisen sivuilla on kanssa tällainen palvelu) ja valitan että "siitä ja siitä kirjasta on painos loppu eikä sitä saa mistään, ottakaa uusi painos!"
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #55 : 03.10.06 - klo:09:34 »

Voi nää kirjastojutut vois olla ihan omanaan, mutta pistän tänne jatkoksi.
Eilen oli pakko taas viedä 5 kertaa uusitut niitä oli seitsemän ja muutaman niistä jätin kirjastoon. Kotiin lähtiessä kassissa oli 12 kirjaa ja kotona 28 yhteensä 40 eli mittari täynnä.
Sakkoja tulee vaikka kuinka merkitsen eräpäivän kalenteriin, jostain syystä  :-O vaikka kuinka koneella tarkkailen ja uusin vähän päästä ja eräpäiviä seurailen. Hädissäni palautan jonkin kirjan ajallaan ja samalla lainaan jne.  Yksi suuri, painava kirja on ollut lainassa jo kaksi vuotta, raahaan se aina näytille kuudennella kerralla, onneksi kukaan ei ole tehnyt varauksia eikä kukaan ole sitä vielä ostanut  [:67]

Kerran pyysin josko saisin lainata enemmän, silloin oli 50 kirjaa yläraja. Sain ajan jollekin virkailijalle seuraavalle viikolle ja kappas vaan siellä olikin Kirjaston johtaja. Hän ystävällisesti lupasi ottaa asian esille seuraavassa, jossain Pääkaupunkiseudun kirjastojen kokouksessa.   No aikanaan tuli asiallinen kirje, jotta koko  ATK-järjestelmä tulisi muuttaa, jotta voisin toteuttaa unelmaani.

Nyt saa lainata vain 40 ja sekin on meikäläiselle liikaa, jotta pysyisin kurissa ja järjestyksessä.

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
Kirjaston kirjat
« Vastaus #56 : 03.10.06 - klo:11:50 »

Siivoilin  tässä jokunen vuosi sitten kirjahyllyäni. Löysin sieltä kirjan, joka on jäänyt lainaksi erään pienen pitäjän kunnankirjastosta joskus vuonna 1944.
Osasinpa päätellä, että kirja on äitini jäljiltä - hän on sen aikoinaan sieltä ottanut ja jäänytkin palauttamatta.

Minullapa olikin asiaa tuohon paikkaan ja samalla kävin juhlallisesti palauttamassa kirjan kunnan kirjastoon. Laina-aika venähti noin 50 vuodeksi. Ennen kuin uskalsin mennä palauttamaan, kyselin varovasti, että joskos sakoilta selviäisin...

Sain sakot anteeksi ja kirja on palautettu ! Hiukka myöhässä, mutta sattuuhan näitä [:-DDD]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #57 : 03.10.06 - klo:11:52 »

[:-DDD] Mitä kirjastovirkailija sen kirjan maksamisen jälkeen sinulle sanoi,kun kerroit mitä tuli tehdyksi?

Kirjastovirkailija katsoi ensin hiukka hitaasti, sitten syttyi oivallus silmäkulmaan. Hän sanoi:
"No, voihan sitä noinkin kirjoja ostaa!"
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #58 : 03.10.06 - klo:13:18 »

Minulla on suomalainen ystävä Espanjassa, joka on pyytänyt tekemään tuon saman tempun kuin Hömis. Hän kaipailee joitakin kirjoja ja on käskenyt minua hakemaan divareista niitä, kun kirjakaupoista ei enää saa. Sanoin, että ei ole aikaa. Sitten hän pyysi, että voisinko käydä kirjastosta ostamassa niitä. Hmm... pitäisiköhän?  [:-)]

Olet sinä aikamoinen vekkuli, Rouva Hömötiainen.  :-))
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Jarmo

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #59 : 03.10.06 - klo:16:37 »

Täytyykin olla tarkkana jos lainailee pönttöläisille kirjoja  [:-DD] [:-DD]

Olisi varmaan ollut kivat sakot 50 vuoden myöhässä olosta korkoineen. Voi olla että loppuviikolla tulee käytyä kirjastossa

ps...olen minäkin kirjaston kirjoja muutaman ostanut
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sivu luotiin 0.189 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.