Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))  (Luettu 396 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« : 30.07.09 - klo:13:22 »

Kävin hiljattain kirpparilla ja näin vanhan Hertta-sarjan lehden. Tuli niin mieleen ne vanhat ajat kun Hertta-sarja ja Lääkäri-sarja olivat ihan suosikki lukemista. En muista mikä sen liikkeen nimi Lahdessa oli, kai joku divari kuitenkin, johon kun vei pari kolme Herttaa tai Lääkärisarjan lehteä, sai sitten aina yhden uuden (siis kuitenkin jo moneen kertaan muiden lukeman) vaihdossa.

Tällainen oli se Lääkäri-sarja. Olikos niitä muitakin kuin Hertta ja Lääkäri-sarjat, taisi olla mutta en saa nimeä päähäni.

Tässä saa muistella kaikkea muutakin entisaikaista, ihan mitä kenellekin tulee mieleen. Eilenkin muisteltiin sitä kuinka kaupoissa oli valikoimat paljon pienemmät ja silti valinta oli helpompaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jaska

  • Vieras
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #1 : 30.07.09 - klo:13:28 »

Ajan sävel oli lehti, jota voi lukea vain naapurissa, samoin Pecos Bill. Jostain kummasta syystä tyttövaltaiseen perheeseen tuli länkkärilehti ja se oli suosittu myös naapurin mukuloiden keskuudessa !
http://populaari.blogspot.com/2007/10/ajan-savel.html
http://www.sci.fi/~karielk/pecosbil.htm

Mutta esim. kioskille voi lähettää pikku tytön ostamaan isälleen vihreää Norttia ilman filtteriä, nykyisin pitää olla ikää ja henkkarit !
http://fi.wikipedia.org/wiki/North_State   Vaarallista !  :-O
« Viimeksi muokattu: 30.07.09 - klo:13:33 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #2 : 30.07.09 - klo:13:58 »

Sit oli nää toivelauluvihkot.
http://www.turkku.com/graf/toivelauluja_87.jpg
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #3 : 30.07.09 - klo:14:12 »

Tästä löytyykin sitten tupakkiaskin kuvia joka lähtöön.

Kuinkahan mulle toi Form tupakkamerkki toi jotain ihme muistoja mieleen. No, ehkä polttelin sitä joskus kun yritin tyhmyyksissäni sitkeästi tupakoida vaikka ei se tupakka koskaan hyvältä maistunut, ja onneksi ei maistunut ettei tullut tavaksi.
Kun olin Eka-marketissa 70-luvulla kassalla töissä, niin silloin kaikki laitapuolen kulkijat ostivat Armiroa :-)).
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 629
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #4 : 30.07.09 - klo:15:26 »

Noista kauppajutuista minulle on lähtemättömästi jäänyt mieleen se, kun isä sunnuntaiaamulla tarvitsi vichyvettä (en tiedä miten se oikeaoppisesti kirjoitetaan), kun oli illalla juonut vähän väkeviä niin että aamullakin vielä janotti  [:-I], niin meidät lapset pantiin sitä hakemaan kaupasta sisäpuolen kautta. Kauppias siis asui samassa kaupparakennuksessa. Minua aina hävetti mennä, mutta isän käsky oli laki, sitä ei saanut uhmata, ja niin me haimme hänelle juomista  :-)).
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #5 : 30.07.09 - klo:15:33 »

Juu, ei siihen aikaan lapsille tullut pieneen mieleenkään väittää vastaan, jos isä jotain käski tehdä, niin tehtiin kiltisti (no ehkä itsekseen jupistiin mutta ei ääneen).
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #6 : 30.07.09 - klo:18:56 »

Kyllä mä kävin ostamassa saimaata ja klubia isälle, myydäänköhän niitä enää. Isä kyllä lopetti sitten kertapaukulla tupakanpolton terveydellisistä syistä. En olisi koskaan voinut sanoa isälle pahasti ja oikeastaan hän oli mun ainut vanhempi, sitäkin arvokkaampi mulle.
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #7 : 30.07.09 - klo:20:15 »

Meidän isä olisi lentänyt seinille, jos mä olisin laukaissut jotain nykypäivän tyyliin "osta faija itse röökis !" En olisi edes osannut...Kauheestihan mua aina jännitti, kun olin niin ujo, mutta oli oikein lähettää lapsi pienelle asialle, että oppi vähemmän ujoksi. Maitotaloonkin piti mennä kerran kuussa maksamaan maitolasku, yhtä jännittävää...  :-O
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #8 : 30.07.09 - klo:21:50 »

Maito mitattiin kaupassa supraan maitokannnuun [:-)] Voitakin sai sopivan suurina paloina.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #9 : 30.07.09 - klo:22:04 »

Olipa Tiinan linkissä tupakka-askeja...Form ia en muista...Colt oli eka tupakkalaatu, sitten Marlboro Lights...ja nyt LM. Mutta yksi siellä oli erikoisen mukava yllätys...Camel. Kävin 70-luvulla Leningradissa ja ostin sieltä topan Camelia ja kotona vasta avasin sen, ja olivat "karvapäitä" eli filtterittömiä! Pois piti luovuttaa... [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jaska

  • Vieras
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #10 : 30.07.09 - klo:22:07 »

Olipa Tiinan linkissä tupakka-askeja...Form ia en muista...Colt oli eka tupakkalaatu, sitten Marlboro Lights...ja nyt LM. Mutta yksi siellä oli erikoisen mukava yllätys...Camel. Kävin 70-luvulla Leningradissa ja ostin sieltä topan Camelia ja kotona vasta avasin sen, ja olivat "karvapäitä" eli filtterittömiä! Pois piti luovuttaa... [:-DD]

Laivalta piti ostaa isälle just Camelia ilman filtteriä...puuholkkiin hän ne sitten tunki. Lopetti kyllä kovan polttamisensa vähän päälle 5-kymppisenä parin leikkauksen jälkeen.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #11 : 31.07.09 - klo:09:26 »

Maito mitattiin kaupassa supraan maitokannnuun [:-)] Voitakin sai sopivan suurina paloina.

No entäs ne maitopussit, ne ne vasta keksintö olivat. Piti ostaa sellainen muovinen "kannu" mihin se pussi laitettiin ja kulma leikattiin auki.
Ja sitten monet virkkasi niistä käytetyistä muovipusseista mattoja ym.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

tinttinen

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #12 : 31.07.09 - klo:09:45 »

linna-sarja oli suosikkini.:) lääkärisarja ei niinkään.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #13 : 31.07.09 - klo:09:47 »

linna-sarja oli suosikkini.:) lääkärisarja ei niinkään.

No Linna-sarjahan se oli se kolmas mitä en muistanut. Kiitos Tinttinen! [:-)]

Ja sitten oli vielä Kulta-sarja :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jaska

  • Vieras
Vs: Muistellaanko taas vanhoja hyviä aikoja :))
« Vastaus #14 : 31.07.09 - klo:10:14 »

Maito mitattiin kaupassa supraan maitokannnuun [:-)] Voitakin sai sopivan suurina paloina.
No entäs ne maitopussit, ne ne vasta keksintö olivat. Piti ostaa sellainen muovinen "kannu" mihin se pussi laitettiin ja kulma leikattiin auki.
Ja sitten monet virkkasi niistä käytetyistä muovipusseista mattoja ym.

Näitä on kuulema vielä Kanadassa käytössä, kertoi tytär, joka vieraili siellä keväällä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.278 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.