Joskus silloin kun EU oli nuori ja minä jo vanha (silloin vähemmän kuin nyt), kävin lakisääteisessä viiden vuoden välein vaadittavassa ajokortin ylläpitotarkastuksessa. Lääkärisetä tarkasteli ja testasi ja totesi ettei minun pidä käyttää autoa-ajaessa laseja. EU oli niin päättänyt.
Ajokortissani oli merkintä lasien käyttöpakosta. Kerroin kyllä etten suostu missään tapauksessa ajamaan autoa ilman "rillejäni". Ilmeisesti nämä lomakkeet ovat niin idioottimaisesti laaditut ettei sinne voi tehdä mitään järjellisiä lisäyksiä (tai sitten tohtori oli niin korkeasti koulutettu ettei osannut). Direktiivit kuitenkin määrittelivät minut, puolisokean mummon, ajotaitoiseksi ilman silmälaseja.
Asia eteni, onneksi kanslisti joka käsitteli ajokorttini voimassaolon pidennystä, oli fiksu immeinen.
Hän soitti ja kysyi haluanko poistaa ajokortistani silmälasien käyttöpakkomerkinnän. Kerroin etten missään tapauksessa. Juuri ja juuri polkupyörällä omalla kinttupolulla postilaatikolle ja takaisin ajan ilman laseja.
Tämä poistomerkintä ( eli ajokortin uusiminen) maksoi silloin 50 mummonmarkkaa.
Seuraavalla kerralla minut todettiin lähes sokeaksi kuin pöllö. Mistähän se direktiivien taika oikein löytyy.
Toistaiseksi ajan sekä autoa että polkupyörää. Moottoripyörää en kylläkään, siihenhän minulla myös olisi oikeus.