Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Käytätkö silmälaseja?

Kyllä, käytän.
- 24 (77.4%)
En käytä.
- 7 (22.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 28


Kirjoittaja Aihe: Silmälasi - gallup  (Luettu 760 kertaa)

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #30 : 09.08.09 - klo:23:44 »

Juu, on silmälasit ollu 21 vuotiaasta lähtien käytössä ja nyt on monet tehot ja hajataiton kojaukset.
Niin ja melkein aina ne on päässä. No, nukkuessa ja saunassa ei ainakaan ole laseja päässä  :-))
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #31 : 09.08.09 - klo:23:53 »

Pidän usein sisällä lasit päälaella.  Tuntu, kuin ne oisivat siinä jatkuvasti.
Äsken viimeksi piti kokeilla ovatko päässä, kun ei ympärillä niitä näkynyt.
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #32 : 10.08.09 - klo:08:32 »

Monitehoja käytän, mutta usein olen kotona ilmankin. Lukulasit riittäisivät,
mutta niiden vekslaaminen on osoittautunut töissä hankalaksi.
Kauaksi näen hyvin ja autoakin saan ajaa ilman laseja.
Viime viikolla sain uudet lasit, joissa on syväterävät (!) linssit päätetyöskentelyyn. Totuttelen vielä.

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #33 : 10.08.09 - klo:08:48 »

Pitikin kysyä, että mitens te, jotka käytätte tavallisia monitehoja, käytättekö niitä myös tietsikalla? Toimiiko hyvin? Minä nimittäin en kyllä osaa käyttää noita mun monitehoja tietsikalla. Käytän vanhoja yksitehoja, jotka on mulle siis liian heikot, mutta tietsikkaetäisyydelle just passelit.

Ehkä nuo monitehot menis, jos vaan sitkeesti totuttelisi...
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 770
  • Itä-Uusimaa
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #34 : 10.08.09 - klo:08:50 »

Joskus silloin kun EU oli nuori ja minä jo vanha (silloin vähemmän kuin nyt), kävin lakisääteisessä viiden vuoden välein vaadittavassa ajokortin ylläpitotarkastuksessa. Lääkärisetä tarkasteli ja testasi ja totesi ettei minun pidä käyttää autoa-ajaessa laseja. EU  oli niin päättänyt.  [:-DD] Ajokortissani oli merkintä lasien käyttöpakosta. Kerroin kyllä etten suostu missään tapauksessa ajamaan autoa ilman "rillejäni". Ilmeisesti nämä lomakkeet ovat niin idioottimaisesti laaditut ettei sinne voi tehdä mitään järjellisiä lisäyksiä (tai sitten tohtori oli niin korkeasti koulutettu ettei osannut). Direktiivit kuitenkin määrittelivät minut, puolisokean mummon, ajotaitoiseksi ilman silmälaseja.
Asia eteni, onneksi kanslisti joka käsitteli ajokorttini voimassaolon pidennystä, oli fiksu immeinen.
Hän soitti ja kysyi haluanko poistaa ajokortistani silmälasien käyttöpakkomerkinnän.  Kerroin etten missään tapauksessa. Juuri ja juuri polkupyörällä omalla kinttupolulla postilaatikolle ja takaisin ajan ilman laseja.
Tämä poistomerkintä ( eli ajokortin uusiminen)  maksoi silloin 50 mummonmarkkaa.
Seuraavalla kerralla minut todettiin lähes sokeaksi kuin pöllö.  Mistähän se direktiivien taika oikein löytyy.  [:-I]
Toistaiseksi ajan sekä autoa että polkupyörää. Moottoripyörää en kylläkään, siihenhän minulla myös olisi oikeus.  [:-DD]

No, voihan himpskatti ja käyrä kurkku  [NUT] :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #35 : 10.08.09 - klo:09:03 »

Monitehot toimivat myös tietsikalla.  [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #36 : 10.08.09 - klo:09:04 »

Joskus silloin kun EU oli nuori ja minä jo vanha (silloin vähemmän kuin nyt), kävin lakisääteisessä viiden vuoden välein vaadittavassa ajokortin ylläpitotarkastuksessa. Lääkärisetä tarkasteli ja testasi ja totesi ettei minun pidä käyttää autoa-ajaessa laseja. EU  oli niin päättänyt.  [:-DD] Ajokortissani oli merkintä lasien käyttöpakosta. Kerroin kyllä etten suostu missään tapauksessa ajamaan autoa ilman "rillejäni". Ilmeisesti nämä lomakkeet ovat niin idioottimaisesti laaditut ettei sinne voi tehdä mitään järjellisiä lisäyksiä (tai sitten tohtori oli niin korkeasti koulutettu ettei osannut). Direktiivit kuitenkin määrittelivät minut, puolisokean mummon, ajotaitoiseksi ilman silmälaseja.
Asia eteni, onneksi kanslisti joka käsitteli ajokorttini voimassaolon pidennystä, oli fiksu immeinen.
Hän soitti ja kysyi haluanko poistaa ajokortistani silmälasien käyttöpakkomerkinnän.  Kerroin etten missään tapauksessa. Juuri ja juuri polkupyörällä omalla kinttupolulla postilaatikolle ja takaisin ajan ilman laseja.
Tämä poistomerkintä ( eli ajokortin uusiminen)  maksoi silloin 50 mummonmarkkaa.
Seuraavalla kerralla minut todettiin lähes sokeaksi kuin pöllö.  Mistähän se direktiivien taika oikein löytyy.  [:-I]
Toistaiseksi ajan sekä autoa että polkupyörää. Moottoripyörää en kylläkään, siihenhän minulla myös olisi oikeus.  [:-DD]

No, voihan himpskatti ja käyrä kurkku  [NUT] :-))
Semmosia ne on ne direktiivit.   [:-DD]
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #37 : 10.08.09 - klo:09:06 »

Päätteellä sais varmaan olla omat lasinsa, tuntuu,että silmät väsyy pidempään tiiraillessa.Mutta, eihän tää ole mun työni..voi pitää pausseja ja tiputella keinokyyneliä silmiin välillä.Jolleivät olisi niin kalliit, hankkisin varmaan toiset ja kolmannetkin lasit, vaan kun nää ei mitenkään ole varastovahvuuksia, vaan ihan spesiaalit... [8-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #38 : 10.08.09 - klo:09:43 »

Just taas koklasin tietsikalla noita monitehoja, kyllä niillä näkee, mut leukaa pitää nostaa ylös, siis pää vähän takakenoon. En tykkää. Ja kun monitehojen tuo lukualue linssin alaosassa on perinteisesti kapea alue linssissä, niin ei voi lukea vain silmiä liikuttamalla, vaan pitää liikuttaa päätä. En tykkää. Tietty VOI lukea liikuttamalla vaan silmiä, mut teksti muuttuu epäselväksi sivuissa. Tottuuks tuohon muka? [:-I] Ehkä sitte...

Oon aatellu kyllä jossain vaiheeessa tilata taas netin kautta parit yksitehot. Tietsikkavahvuuksilla toiset ja kauas katselemiseen toiset. Ai niin ja tavalliseen lukemiseen kolmannet, auts! [NUT] Mutta noissa yksitehoissa ei hinnat päätä huimaa. Varsinkin, jos ei ota laseja "kaikilla herkuilla". Ei niissä oo pakko olla kovapinnoitteita ja heijastuksenpoistokalvoja kaikissa. Netissä voi semmoiset yksitehot irrota jo n. 40 eurolla.

En tykkää näistä monitehoista ulkonakaan, kauas näkee kyl hyvin ja silleen, mut kun kävellessä kattoo maahan tai jalkoihin, niin inhottavan epäselvää, sit taas pitää keikutella päätä. Ehkä siihenki tottuis jos näitä vaan jatkuvasti pitäis päässä, mut kotona mulla jää aina päähän nää tietsikkalasit ja niillä suunnistan niin sisällä kuin pihalla, ni enhän mä totu noihin monitehoihin, kun en käytä niitä tarpeeksi.

Kiitos kuuntelusta. [:-I] :-))
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #39 : 10.08.09 - klo:09:47 »

Nettilasit mullakin on nämä nettilasit..heh tietsikkalasit tilattuna netistä. 38 euroa maksoivat. "Oikeat" lasit maksoivat 400 euroa...joopa joo. Eihän niitä raski edes pitää kuin tärkeissä paikoissa.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #40 : 10.08.09 - klo:09:53 »

Nää mun monitehot maksoi netin kautta 160 euroa ja näissä ON kaikki herkut: a) ohennettu muovilinssi b) kovapinnoite c) heijastuksenpoistokalvo. Ois optikkoliikkeessä maksanu varmaan kolme-neljä kertaa enemmän!
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #41 : 10.08.09 - klo:10:22 »

Just taas koklasin tietsikalla noita monitehoja, kyllä niillä näkee, mut leukaa pitää nostaa ylös, siis pää vähän takakenoon. En tykkää. Ja kun monitehojen tuo lukualue linssin alaosassa on perinteisesti kapea alue linssissä, niin ei voi lukea vain silmiä liikuttamalla, vaan pitää liikuttaa päätä. En tykkää. Tietty VOI lukea liikuttamalla vaan silmiä, mut teksti muuttuu epäselväksi sivuissa. Tottuuks tuohon muka? [:-I] Ehkä sitte...

Lue ja katselen paljon silmiä liikuttamalla, en siis käännä päätä, ja jostakin luin että en siksi ikinä opi käyttään monitehoja.
Kertomasi perusteella sen uskon  [:-)]
Seuraavat lasit varmaan pitäisi jo sellaiset olla, mutta kesällä just hankin uudet että saapi odottaa.
Koneella ja lukiessa pärjään ilman laseja.

Autolla ajamisessa käytän laseja, vaikka saisin ajaa ilmankin.  :-O
Ihan markka-aikaankin ei olisi tullut ajokortiin merkintään, mutta kun sanoin ettet ilmankaan aja.
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #42 : 10.08.09 - klo:13:08 »

Hyvin monitehot toimii jokapaikassa, myös tietsikalla  [:-)]  mulla on kans ohennettu muovilinssi, kova pinnoite, heijastuksenpoisto
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #43 : 10.08.09 - klo:13:15 »

Sus: Monitehot vaatii sinnikästä harjoittelua !  [8-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #44 : 10.08.09 - klo:16:59 »

Kyllä käytän laseja, en näe hyvin kauaksi.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.265 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.