Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Käytätkö silmälaseja?

Kyllä, käytän.
- 24 (77.4%)
En käytä.
- 7 (22.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 28


Kirjoittaja Aihe: Silmälasi - gallup  (Luettu 751 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #45 : 10.08.09 - klo:18:31 »

Sus: Monitehot vaatii sinnikästä harjoittelua !  [8-)]

Niinhän mie oon asiakkaille aina sanonu. [:-DD] Niille tupattiin sanoa, että kaksi viikkoa ainakin pitää harjoitella. Ihme, että hyvin harva tuli ikinä sanoon, että ei totu, muistankohan mä yhtäkään... Ja nyt en sit itte totu... [:-I] :-))
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #46 : 10.08.09 - klo:20:03 »

Omistan vaan en käytä  [:-I]
Kaukonäköön vielä  [:-I] Sen takia olenkin varmaan aivan  [NUT]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #47 : 10.08.09 - klo:20:44 »

Niille tupattiin sanoa, että kaksi viikkoa ainakin pitää harjoitella. Ihme, että hyvin harva tuli ikinä sanoon, että ei totu, muistankohan mä yhtäkään... Ja nyt en sit itte totu... [:-I] :-))

Mulle sanottiin aikoinaan, että kaksi päivää riittää moniteholaseihin tottumiseen ja se piti paikkansa.  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #48 : 10.08.09 - klo:20:51 »

Pitäisköhän mun yrittää ihan OIKEESTI totutella noihin... [:-I] :-))
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #49 : 10.08.09 - klo:23:16 »

Käytän...aamusta yöhön, no joskus on tullut katseltua yöstä aamuun.
Tietty sellaiset monitehojutut, löytyy lukulasitkin on erikseen. Nykyisin nukahdan ennenkuin ehdin vaihtaa lukulasit.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Jaska

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #50 : 11.08.09 - klo:06:53 »

Sus: Kyllä minulla kesti ekojen monitehojen kanssa se totuttelu 1- 2 viikkoa, ainakin !! Usein oli olevinaan kuoppa edessä tai en kaupassa osannut lukea tavaroiden  hintaa tai kirjastossa löytää oikeaa kirjaa...  [NUT] Joskus nappasin ikäänkuin siitä vierestä ja kotona ihmettelin, miksi mä tämmöstä menin ottamaan ? [:-DD]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #51 : 11.08.09 - klo:08:21 »

Usein oli olevinaan kuoppa edessä tai en kaupassa osannut lukea tavaroiden  hintaa tai kirjastossa löytää oikeaa kirjaa...  [NUT] Joskus nappasin ikäänkuin siitä vierestä ja kotona ihmettelin, miksi mä tämmöstä menin ottamaan ? [:-DD]

Kuulostaa hurjalta  :-O
Ehkä hankin lukulasit ihan erikseen sitten kun niitä tarvin  [:-I]


Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #52 : 11.08.09 - klo:09:15 »

Usein oli olevinaan kuoppa edessä tai en kaupassa osannut lukea tavaroiden  hintaa tai kirjastossa löytää oikeaa kirjaa...  [NUT] Joskus nappasin ikäänkuin siitä vierestä ja kotona ihmettelin, miksi mä tämmöstä menin ottamaan ? [:-DD]
Kuulostaa hurjalta  :-O
Ehkä hankin lukulasit ihan erikseen sitten kun niitä tarvin  [:-I]

Ei siinä tarvi kuin kärsivällisyyttä !  [:-)] Ja mun oli pakko oppia, kun ilman en tullut toimeen...  [8-)]
11-vuotiaasta lähtien olen lasien kanssa puljannut.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #53 : 11.08.09 - klo:09:22 »

Usein oli olevinaan kuoppa edessä tai en kaupassa osannut lukea tavaroiden  hintaa tai kirjastossa löytää oikeaa kirjaa...  [NUT] Joskus nappasin ikäänkuin siitä vierestä ja kotona ihmettelin, miksi mä tämmöstä menin ottamaan ? [:-DD]
Kuulostaa hurjalta  :-O
Ehkä hankin lukulasit ihan erikseen sitten kun niitä tarvin  [:-I]

Ei siinä tarvi kuin kärsivällisyyttä !  [:-)] Ja mun oli pakko oppia, kun ilman en tullut toimeen...  [8-)]
11-vuotiaasta lähtien olen lasien kanssa puljannut.

Kärsivällisyyttä, mitä se on  [:-DD]
Ehkä mun likinäköisyys pienenee lisää kun tulee lukulasien tarve  [:-I]
Pärjäisin sitten yksillä laseilla taas.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #54 : 11.08.09 - klo:10:08 »

Yksilöllisiähän nuo on nuo tottumisjutskat. Toiset tottuu nopsaan, toiset hitaammin ja on niitäkin, jotka eivät totu koskaan. Tietty tuossa viimeksi mainitussa syynä voi olla kärsivällisyyden ja harjoittelun puute, kuten meikällä... [:-I]

Varpunen, ei lukulasien tarpeella ja likinäköisyyden pienenemisellä kyl oo mitään yhteyttä. Tuo on muutes tiukassa istuva ajatus/luulo, sitä kuuli töissäkin melkein joka toiselta asiakkaalta, en tajua mistä se on syntynyt, kun se nyt vaan ei pidä paikkaansa... Jos likinäköisyys pienenee, niin se pienenee, mut se on kyllä hirveen harvinaista. Ei liity ikänäön kehittymiseen mitenkään...

Oon tehnyt n. 5000 näkötarkastusta ja YHDELLÄ asiakkaalla oli likinäköisyys ja hajataitteisuus pienentynyt. Hän oli ruvennut harrastamaan joogaa. :-O Joko jooga tosiaan on vaikuttanut kokonaisvaltaisesti, siis myös silmiin, TAI hänelle oli yksinkertaisesti ed. kerralla määrätty liian vahvat lasit, mene ja tiedä.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #55 : 11.08.09 - klo:10:21 »

Varpunen, ei lukulasien tarpeella ja likinäköisyyden pienenemisellä kyl oo mitään yhteyttä. Tuo on muutes tiukassa istuva ajatus/luulo, sitä kuuli töissäkin melkein joka toiselta asiakkaalta, en tajua mistä se on syntynyt, kun se nyt vaan ei pidä paikkaansa... Jos likinäköisyys pienenee, niin se pienenee, mut se on kyllä hirveen harvinaista. Ei liity ikänäön kehittymiseen mitenkään...

Eikö ne ole vastakkaiset viat silmässä [:-I]  :-))
Likinäköinen tarvii koverat linssit, kaukotaittoinen kuperat, ja mulla kuva muodostuu verkkokalvon eteen, toisilla verkkokalvon taakse  [:-DD]
En tiedä mutta mulla on lasien vahvuudet muuttuneet ja optikkokin liitti sen ikään.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #56 : 11.08.09 - klo:10:24 »

Käytän, ja nykyiset lasit olleet jotain puoli vuotta ja näin huonoja laseja ei mulla ennen ole ollut. Ihan lähelle näen paremmin kuin vanhoilla laseilla.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #57 : 11.08.09 - klo:10:30 »

Varpunen, ei lukulasien tarpeella ja likinäköisyyden pienenemisellä kyl oo mitään yhteyttä. Tuo on muutes tiukassa istuva ajatus/luulo, sitä kuuli töissäkin melkein joka toiselta asiakkaalta, en tajua mistä se on syntynyt, kun se nyt vaan ei pidä paikkaansa... Jos likinäköisyys pienenee, niin se pienenee, mut se on kyllä hirveen harvinaista. Ei liity ikänäön kehittymiseen mitenkään...

Eikö ne ole vastakkaiset viat silmässä [:-I]  :-))
Likinäköinen tarvii koverat linssit, kaukotaittoinen kuperat, ja mulla kuva muodostuu verkkokalvon eteen, toisilla verkkokalvon taakse  [:-DD]
En tiedä mutta mulla on lasien vahvuudet muuttuneet ja optikkokin liitti sen ikään.


Nää on vähän sellaisia juupaas eipäs juttuja ammattilaisillekin. Voi se ikänäkö jotakin ehkä kaukonäössä muuttaakin (harvemmin kuitenkaan), mutta se ei mitenkään mene automaattisesti niin, että likinäköisyys pienenisi.

Ikänäkö johtuu yksinkertaisesti siitä, että silmän sisässä oleva linssi, eli mykiö, ei enää pysty paksunemaan (lisäämään +voimakkuutta eli vähentämään miinusvoimakkuutta) koska mykiö iän myötä jäykistyy. Eli silmä ei pysty tarkentamaan lähietäisyyksille. Kauas katsellessa mykiö on aina "litteimmillään", eli kauas näkemiseen tällä jäykistymisellä ei oo mitään vaikutusta. Eli siihen ihmisen peruslikinäköisyyteen se ei vaikuta.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #58 : 11.08.09 - klo:10:33 »

Varpunen, ei lukulasien tarpeella ja likinäköisyyden pienenemisellä kyl oo mitään yhteyttä. Tuo on muutes tiukassa istuva ajatus/luulo, sitä kuuli töissäkin melkein joka toiselta asiakkaalta, en tajua mistä se on syntynyt, kun se nyt vaan ei pidä paikkaansa... Jos likinäköisyys pienenee, niin se pienenee, mut se on kyllä hirveen harvinaista. Ei liity ikänäön kehittymiseen mitenkään...

Eikö ne ole vastakkaiset viat silmässä [:-I]  :-))
Likinäköinen tarvii koverat linssit, kaukotaittoinen kuperat, ja mulla kuva muodostuu verkkokalvon eteen, toisilla verkkokalvon taakse  [:-DD]

Kyllä, likinäköisellä ja kaukotaittoisella/kaukonäköisellä on vastakkaiset viat. Mutta nyt oli puhe likinäköisestä ja IKÄnäköisestä. Kaukonäköiset eivät taas liity mitenkään tähän asiaan. Tajuskohan kukaan mun sepustuksia. [NUT] :-))
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Silmälasi - gallup
« Vastaus #59 : 11.08.09 - klo:16:15 »

Kyllä, likinäköisellä ja kaukotaittoisella/kaukonäköisellä on vastakkaiset viat. Mutta nyt oli puhe likinäköisestä ja IKÄnäköisestä. Kaukonäköiset eivät taas liity mitenkään tähän asiaan. Tajuskohan kukaan mun sepustuksia. [NUT] :-))

En mää ainaskaa  [NUT]
Mutta ei sen väliä, pääasia että näkee edes rilleillä näkee sit minne liekin  :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.225 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.