Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minkä linnun pesä?  (Luettu 322 kertaa)

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Minkä linnun pesä?
« : 11.08.09 - klo:09:07 »

Tässä tunnistettavaksi linnunpesä; osaako kukaan arvata, kenen se on?
Alunperin se oli pensaassa, muutaman hennon oksan varassa, mutta putosi siitä. Eli sitä ei oltu rakennettu kivelle.

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #1 : 11.08.09 - klo:10:13 »

Hieno pesä!
On siinä ollut suuri työ.

Arvailun jätän fiksuimmille, mutta harakka tai punarinta  [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #2 : 11.08.09 - klo:10:29 »

veikkaan että lehtokerttu, tai pensas
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 852
  • ***Keiju***
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #3 : 13.08.09 - klo:21:36 »

Hieno pesä! [:-)]

Meikäläinen ei vaan tunne oikein paljoa noita linnunpesiä. Olisi muuten kiva arvuutellakin...
Mut mut, pikkulinnun pesähän tuo ainakin on, hmmm.

Jostain kirjoistahan tuo voisi saada selvennystä, mutta heitän ihan lonkalta arvauksen, hernekertun. [:-I] [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #4 : 16.08.09 - klo:19:11 »

Tekstistä olin ymmärtävinäni, että Kaija tietää minkä linnun pesä on. Onnistuiko pesue?
Pesä näyttää kuin sitä ei olisi käytetty, ja lehtokerttua mä edelleen ehdotan.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 852
  • ***Keiju***
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #5 : 16.08.09 - klo:19:53 »

Juu, hernekerttu se ei voikaan olla ja samalla lailla sain sen käsityksen, että Kaija tietäisi kenen pesä on. [:-)]

Mut mut, lehtokerttu on ihan potentiaalinen tuon pesän tekijäksi.
Vai, voisiko olla sen verran erikoisempi kuin mustapääkerttu?
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #6 : 17.08.09 - klo:10:18 »

Kaija pyysi minua jo perjantaina vastaamaan tähän pesäjuttuun mutta silloin en ehtinyt. Ja siksi kai pyysi minua, koska pesä on kuvattu meillä Pertunmaalla. [:-)]

Se on pensaskertun pesä ja sillä on surullinen tarina [:´(] Pensaskerttu rakensi pesän ihan talon nurkalle pajuangervoon, Repe sen ensin huomasi. Ikkunasta pystyi hyvin seuraamaan kuinka lintu kävi pesällä ruokkimassa pieniä poikasiaan. Mutta sitten tuli yksi sateinen ja tuulinen yö, ja tuuli heilutti pensaan oksia niin että pesä oli keikahtanut kumoon ja poikaset olivat pudonneet maahan. Rupesin ihmettelemään miksi emo ei enää käy pesällä vaikka siellä oli pienet poikaset ja kun vihdoin katsottiin pesälle, niin oli myöhäistä enää tehdä mitään, poikaset olivat kuolleet kylmässä maassa. [:-(]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #7 : 17.08.09 - klo:10:32 »

Voi raukkoja  [:´(]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #8 : 17.08.09 - klo:11:03 »

Asia selvä, aika samanlaisia ovat, lehtokertun pesä on huolimattomampi usein huterampi, kuin toisten kerttujen.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #9 : 17.08.09 - klo:11:15 »

Asia selvä, aika samanlaisia ovat, lehtokertun pesä on huolimattomampi usein huterampi, kuin toisten kerttujen.

En tiedä oliko kyseessä tämän pensaskertun eka pesintä, ettei ollut niinkuin kokemusta, mutta pesä oli kyllä tosi huonosti kiinnitetty pensaan oksiin, ihan vaan muutamalla korrella ja luulen että sen takia ei kestänyt tuulta.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 852
  • ***Keiju***
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #10 : 17.08.09 - klo:21:43 »

Asia selvä, aika samanlaisia ovat, lehtokertun pesä on huolimattomampi usein huterampi, kuin toisten kerttujen.

En tiedä oliko kyseessä tämän pensaskertun eka pesintä, ettei ollut niinkuin kokemusta, mutta pesä oli kyllä tosi huonosti kiinnitetty pensaan oksiin, ihan vaan muutamalla korrella ja luulen että sen takia ei kestänyt tuulta.

Hyvin todennäköistä, että olisi ollut nuoria emolintuja kyseessä tässä tapauksessa.

Harmillista on, kun pesä putoaa. Tätä on tänä kesänä varmaan sattunut enemmänkin, kun on ollut (ainakin meillä päin) aika monena päivänä kovia tuulia.
Itse en ole moista kylläkään tänä kesänä päässyt havainnoimaan, ehkä onneksi. Sillä surku tulisi kun tuollaisen itse näkisi, vaikka kuinka tietää, että tapahtuma on osa luonnonkiertokulkua, jolle ei voi mitään.
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #11 : 18.08.09 - klo:15:12 »

Mikähän kerttusilla on, kun niiden pesiä putoilee aikast paljon. Jotkut parit voivat tosiaan kokemattomuuttaan kiinnittää pesän huonosti, mutta tuskin kaikki pudonneiden pesien emot ovat nuoria.
Syynä voi olla, että  pesäpaikka on liian hennoista kiinnikkeistä koostuva puska.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Minkä linnun pesä?
« Vastaus #12 : 18.08.09 - klo:18:07 »

Jos ja kun rakentavat pesän esim nokkos- taikka vattupuskaan, niin rakentamisen jälkeen puska kasvaa ja pesän asento joutuu koetukselle, pensaan oksatkin voi kasvaa vähän eritahtia ja altistaa kaatumiselle ja tuhoutumiselle, näin ajattelisin.
Samoinhan se taitaa olla niillä kerttusillakin, jotka tekee pesän ruokojen varaan ja joskus olen nähnyt kupsallaan olevia pesiä ruokokerttusella.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.17 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.