Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tinkiminen  (Luettu 245 kertaa)

Sus

• Vieras
Tinkiminen
« : 28.08.09 - klo:11:12 »

Onks teillä tapana TINKIÄ kaupantekojen yhteydessä?
Millaisissa ostoksissa tingitte? Onks onnistunut? :-))

Hassu juttu tuo tinkiminen... joissain ostoksissa se on ikään kuin luontevaa ja joissakin ei tulisi mieleenkään. Kuka tinkii esim. apteekissa? Ei, nehän on "apteekin hintoja". MIKSI??? Kuka tinkii lääkärinpalkkiosta? Jne.

Mutta luulisin, että autokaupoissa, ehkä kamerakaupoissa (?) yms. tingitään. Ja ainakin silmälasikaupoissa jotkut tinkivät, haluavat hintaan ns. "pyöristystä"...

Pienemmissä liikkeissä ehkä tingitään enemmän, tarkoitan, kuka tinkii jossakin supermarketissa? Miks ruuan hinnassa ei tingitä?

Aika outo ilmiö.

Ja jossain etelän maissa on suorastaan epäkohteliasta jos EI tingi...
Kirjattu

Jaska

• Vieras
Vs: Tinkiminen
« Vastaus #1 : 28.08.09 - klo:11:24 »

Nyt kun mä olen eläkeläinen, voin aina vedota siihen ja pyytää eläkeläisalennusta... [:-DD]
Mun mies on parempi tinkijä kuin minä, mä en aina muista tai kehtaa. Minusta muutenkin näkee, että kyllä se tuon ostaa vaikka millä hinnalla, näyttää olevan mieleinen.  [:-I]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 28.08.09 - klo:11:25 »

Kirpputorilla tingin, muualla yleensä en.  [:-)]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #3 : 28.08.09 - klo:11:29 »

Ihan vakiohinnoitetuissa tuotteissa ei tietenkään kehtaa tinkiä, mutta semmosessa missä on ylimääräistä joustovaraa. Silmälasia ostaessa, pyöräkorjaamolla, yleensä missä vaan voi ja kehtaa sovitella hintaa.
Autokaupoissa lisäjutut on tingittävä viimeseen, ennenkuin kaupat sovitaan.
Mies ei ikinä kehtaa tai viitsi tinkiä mistään, joten se jääpi aina mulle se tinkijän tehtävä.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #4 : 28.08.09 - klo:11:33 »

Mä tingin aina! [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 28.08.09 - klo:11:36 »

Mies ei ikinä kehtaa tai viitsi tinkiä mistään, joten se jääpi aina mulle se tinkijän tehtävä.
Meillä se on taas ihan päinvastoin. Minä en kehtaa tinkiä. Isäntä kiusaakin minua aina kun mennään ostoksille, että hän sitten kyllä tinkii, johon minä, että saat sitten mennä yksin tinkimään.  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #6 : 28.08.09 - klo:11:37 »

Mä oon huono tinkijä. Tosin, enpä paljoo ole isoja ostoksia tehnytkään... Miten mulla on mielikuva, että joskus oisin jossakin tinkinyt, mut mitään ei tuu mieleen. :-O

Kyllä mä jossakin autokaupoissa varmasti tinkisin, silmälasikaupoissakin. Voisin kameran hinnassakin tinkiä, jos ostaisin jostakin pikkuliikkeestä, tietsikan hinnassakin vois tinkiä ehkä. Mut jos tilaa netin kautta, on tinkiminen aika vaikeaa. :-)) Silleen oon ostanut kameran, tietsikan ja silmälasit.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 28.08.09 - klo:11:39 »

Äitini tauluja kun oon ollut joulujen alla useaan otteeseen mukana myymässä, niin jotkut ostajat tinkivät (varsinkin jos ostaa useamman), jotkut eivät sano mitään sinne päinkään. Kyllähän niitä hintoja sitten vähän pyöristellään, jos ostaja alkaa sellaista esittämään...
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 28.08.09 - klo:11:42 »

Kun myyjä sanoo, mitä tuote maksaa, niin mä lisään siihen:"ja pyöristettynä.." 
Ekana myyjä katsoo hoomoilasena ja sit nauraen joko pyöristää hinnan, tai sit ei. [:-DD]

Minusta noi on aika kutkuttavia tilanteita, eikä todellakaan joka paikassa kehtaa tinkiä. [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 28.08.09 - klo:11:47 »

Optikkoliikkeessä kuulin välillä hinnan ilmoitettuani, että: "Ja lopullinen hinta on...?"

Musta se pyöristely oli kyl hiukan rasittavaa... kun ihan itte (!) piti päättää, että paljonkos tästä nyt sit, mikä on liian vähä tai liian paljo jne. [NUT] Ja kun en ollut mikään liikkeenomistajakaan. [:-I] Ne oli aina vähän semmosia uh, huh, hoh hoijaa -tilanteita...
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #10 : 28.08.09 - klo:11:51 »

Kun myyjä sanoo, mitä tuote maksaa, niin mä lisään siihen:"ja pyöristettynä.." 
Ekana myyjä katsoo hoomoilasena ja sit nauraen joko pyöristää hinnan, tai sit ei. [:-DD]

Minusta noi on aika kutkuttavia tilanteita, eikä todellakaan joka paikassa kehtaa tinkiä. [:-)]

Entäs jos hinta on vaikka 19 euroa ja sä sanot että " ja pyöristettynä?" Niin sillonhan se on pyöristettynä 20 euroo :-)) ainakin pyöristyssääntöjen mukaan. [:-DD] [:-DD]

Mä en itse tingi koskaan enkä missään, koska mä itse inhoan niitä tinkijöitä tossa tiskin takana. [?]
Enkä kyllä anna alennuksiakaan tinkijöille, muuta kuin tutuille, tai sitten jos on kyse jostain sellaisesta osasta joka on ollut mulla varastossa monta vuotta ja haluan päästä siitä eroon niin että saan edes jokusen euron.

Kirpputorit ja sellaiset missä myydään jotain omatekemää tai vanhaa tavaraa, niin sen ymmärrän jos niissä tingitään, se ikäänkuin kuuluu asiaan. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 28.08.09 - klo:11:53 »

Mä en edes odota pyöristystä. 
On vaan semmoinen tapa letkauttaa jotain mukavantuntuiselle myyjälle ja jos ei ole asiakkaita ympärillä, niin jatkaa jutustelua.  Usein molemmat rentoutuu mielellisesti tossa tilanteessa ja se jopa johtaa hinnan pyöristykseen.  [:-)] [:14]

Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 28.08.09 - klo:12:01 »

Tiina kirjoitti Entäs jos hinta on vaikka 19 euroa ja sä sanot että " ja pyöristettynä?" Niin sillonhan se on pyöristettynä 20 euroo Nauraa ainakin pyöristyssääntöjen mukaan. Nauraa Nauraa
Kenkäkaupassa ovat pyöristäneet aika reilusti, vaikka ois tasaluku ylempään ollut lähempänä.
Kyllä niitä höyliä myyjiäkin on vielä, mut riippuu liikkeestä.  [:-)]

Ja niinkuin sanoin, en odota hinnan pyöristystä, vaan mukavaa myyntisuhdetta.  [:-)]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #13 : 28.08.09 - klo:12:15 »

Perun entiset puheeni: kehtasinhan mä tinkiä urheiluliikkeessä,kun oli tuttu myyjä, entinen oppilas, jolla on vielä sukulaisuussuhde liikkeen omistajaan, ja onnistuin ! Kaikki meidän opethan käy siellä aina tinkimässä, jollei muuta niin kaupungin henkilöstön alennusta. En enää kuulu henkilöstöön, mutta meni vanhasta tottumuksesta. Ja tyttö tiesi, että alakerrassa on toinen urheilukauppa, johon toi muori kohta ryntää, jollei täällä onnistu !  [:-DD]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 28.08.09 - klo:12:38 »

Mä tingin lähes aina, olen se Tiinan kauhuasiakas  [:-DD]
Kultasepänliikkeessä viimeks tuli reilu kymppi alennusta  [KIPPIS]

Lääkkeet, bensa, ruoka täytyy ikävä kyllä ostaa täyshintaisena   :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.214 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.