Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Bongausjargon  (Luettu 732 kertaa)

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Bongausjargon
« Vastaus #15 : 21.09.09 - klo:22:10 »

Siis en todellakaan tarkoittanut tämän ketjun otsikontia, vaan lähinnä sitä mitä Marjulikin mainitsi meko, pere, nisari, kent ja spinari jne...
Oliks tää tarkoitettu sit mulle [:-I]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #16 : 22.09.09 - klo:08:50 »

Siis en todellakaan tarkoittanut tämän ketjun otsikontia, vaan lähinnä sitä mitä Marjulikin mainitsi meko, pere, nisari, kent ja spinari jne...
Oliks tää tarkoitettu sit mulle [:-I]

Yleisesti ottaen, kenelle tahansa, viittaan aikaisempaan viestiini.

Olisi kyllä reilumpaa kirjoittaa niin otsikointi kuin tekstitkin jotensakin yleisymmärrettävästi. Itse en yleensäkään avaa enkä lue ketjuja, jos ei otsakkeesta selviä ketjun aihe. Kun avaamani ketjun otsake vie harhaan se närkästyttää.
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 22.09.09 - klo:09:02 »

Tosiaan silloin kun alettiin Zeenerin kanssa noilla lintutorneilla viihtyä,oltiin aina ihan pihalla että mitä noi miehet oikein puhuu.Ja lintukirjat oli kyllä ahkerassa käytössä kun katsottiin että mistä haukasta tai kotkasta oli kyse...
Nyt on ehkä muutama nimi tullut tutuksi  [:-)]
Kyllä minä mieluummin kanssa haluaisin että puhuttaisiin ihan suomenkielisillä nimillä  [:-)] [:-I]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #18 : 22.09.09 - klo:09:29 »

Toivottavasti tämä mielenkiintoinen keskusteluaihe ei tyrehtyisi heti alkuunsa. [:-)]

Aluksi mä ajattelin että varmaankin bongarit käyttää noita lyhenteitä ja hienoja ilmaisuja mm. brassaillakseen tiedoillaan ja antaakseen meidän "tavisten" ymmärtää että kyseessä on hieno harrastus jossa käytetään hienoa salakieltä mitä ei muiden ole missään nimessä tarkoitus ymmärtää. Mutta kun asiaan on ehkä hiukan enemmän nykyisin perehtynyt, niin oikeasti kysymys taitaa olla siitä että monet noista linnuista käytetyt sanat on lyhenteitä ja ne on puhekielessä joutuisampia käyttää, otetaan esimerkiksi vaikka tuo nisari, varpushaukka.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #19 : 22.09.09 - klo:10:42 »

Niin, keskustelua! Monesti meinaa unehtua, että tämähän on keskustelupalsta! [:-)]. Kaikenlaiset mielipiteet ovat oikein, mikään tai kukaan ei ole väärin tai väärässä. Keskustelemalla eli kirjoittamalla asiat selviävät.
Kyllä varmaan juuri puhekielessä nuo lyhenteet ovat helpompia käyttää ja tekstiviesteissä.
Kyllä minäkin hieraisin silmiäni aluksi, kun kuvassa luki höti, lati vai viti  [:-DD] ja kuvassa oli joko hömötiainen, lapintiainen tai viitatiainen.
Ja tämä tarina on tosi, kuvaaja oli kunnan kirkkoherra ja kuvassa oli sitten se höti!
Vaikka oikeastaan olisi pitänyt käyttää lyhenteitä parmon, parcin ja parpal tai pamo, paci ja papa.
« Viimeksi muokattu: 22.09.09 - klo:10:46 kirjoittanut mese »
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #20 : 22.09.09 - klo:10:56 »

Ehkä täällä pönttölässä, koska nuo lyhenteet ym. on monille aika vieraita, voisi käyttää ihan tavallisia lintujennimiä. Toisaalta kieli on värikkäämpää kun käytetään erilaisia ilmasuja samasta asiasta ja oppiihan siinä sivussa jokainen jotain uutta. Sitten tietysti jos lyhenteitä ruvetaan väkisin jokaisen linnun nimestä vääntämään niin se ehkä menee vähän överiksi.
Kirjattu

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
« Vastaus #21 : 22.09.09 - klo:11:26 »

Kyllä minä mieluummin kanssa haluaisin että puhuttaisiin ihan suomenkielisillä nimillä

Ehkä täällä pönttölässä, koska nuo lyhenteet ym. on monille aika vieraita, voisi käyttää ihan tavallisia lintujennimiä.
Näitä kauheita lyhenteitä ei taida juuri muut käyttää kuin mä [:-DD] . Jokaisen lajin kohdalla kyllä selviää myös tieteellinen- sekä suomenkielinen nimi! Ei kait ne nimet tule kenellekkään tutuksi ellei niitä käytetä [NUT]

Olisi kyllä reilumpaa kirjoittaa niin otsikointi kuin tekstitkin jotensakin yleisymmärrettävästi. Itse en yleensäkään avaa enkä lue ketjuja, jos ei otsakkeesta selviä ketjun aihe. Kun avaamani ketjun otsake vie harhaan se närkästyttää.
Aika vähissä näyttää olevan moiset ketjut, joista aihe selviää "kunnolla". Se on nyt yks lysti onko otsikkona "Harakka", "Päivän linnut" tai "Pukaha". Jos lintukuvat/keskustelut kiinnostaa niin ne tulee tsekattua kaikki...
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 22.09.09 - klo:11:28 »

Mali,sähän tiedät että minä oon tämmönen hömelö jonka päähän ei jää noi nimet.Eikä myöskään per....siis perhoset  :-)) :-))
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #23 : 22.09.09 - klo:11:32 »

Sitä minäkin tarkoitin ja sanoinkin, että uuden oppimisen kannalta on ihan hyvä kun lyhenteet on käytössä ainakin joissain tapauksissa. [:-)]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #24 : 22.09.09 - klo:12:00 »

Mielenkiintoinen aihe ! Kokonaan vieras kieli taas opittavana... [:-DD]
Nimim. "Kielistä kiinnostunut"
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #25 : 22.09.09 - klo:12:44 »

Ehkä "salakielellä" nimetyn ketjun aloittaja haluaa omaleimasen, persoonallisen tai hämäävän otsakkeen ketjulle.
Tai ketju on tarkoitettu salakieltä tajuaville.
Esim. lintuaiheissa Ruskis-ketjun oletin ilman muuta tarkoittavan lintualuetta Porvoossa. Muleli-ketjusta tuli ensin ajatukseen muuli ja lehmä.  [:-DD]
En ala itseäni opettamaan sellaisella tiedolla, jota en tarvitse. [:-P]
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #26 : 22.09.09 - klo:15:32 »

Olipas mukavaa, kun innostuitte keskustelemaan tästä aiheesta! Zeener selitti ketjun otsikon täysin oikein. Mietinkin sitä pitkään ja päädyin juuri tähän "Bongausjargon". Se on hyvä niin.

Minä en koe itseäni bongariksi, vaan lintujen tarkkailijaksi tai oikeastaan opiskelen lintuja sitä mukaa, kun niitä kohdalle osuu. Mutta nykyisin todella käytetään heppoisemmin sanaa "bongari", tarkoittaen kaikkia lintutarkkailijoita.

Jargon taas tarkoittaa ammattislangia, jollaista on kaikilla aloilla. Minä en varmaankaan ymmärrä jonkun toisen alan ihmisten työpaikkakeskustelua. Tai jonkun harrastuksen piirissä käytävää keskustelua. Tämä lintuharrastus on meidän pönttöläisten harrastus. Ehkä on hyvä opetella joitakin sanoja lintuslangista, että tietää mistä kaveri puhuu.

Jatkakaa mielipiteiden vaihtoa. Tämä on hauskaa!  :-))

nimim. Myös kielistä kiinnostunut
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

zeener

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vampula
« Vastaus #27 : 22.09.09 - klo:18:06 »

Ehkä "salakielellä" nimetyn ketjun aloittaja haluaa omaleimasen, persoonallisen tai hämäävän otsakkeen ketjulle.
Tai ketju on tarkoitettu salakieltä tajuaville.

Mielestäni otsikoiden tarkoitus on herättää lukijoiden mielenkiinto ja saada heidät haluamaan aukaista ketju, juuri persoonalliset otsikot sen mielestäni tekevätkin. Parhaina otsikoina pidänkin sellaisia jotka sisältävät jonkinlaisen älyllisen tai sanallisen jekun joka saakin ketjun nähtyään tajuamaan että no niinpä tietenkin, tätähän tässä juuri tarkoitettiinkin. Tylsinpinä pidän juuri niitä jotka vaan toteavat lintu... tai eivät tarkoita mitään kuteen gugguu.. Poikkeuksena tästä ovat ketjut jotka sisältävät raakoja asioita tai asioita jotka voivat pahoittaa ihmisten mieliä, niissä toivon selkeitä, varoittavia otsikoita, jolloin herkimmät tietävät olla aukaisematta niitä. Ketjun aukaisemiseen menee sekunti ja yleensä lähes heti tajuaa haluaako lukea sitä vai ei. Kaikista ei voi eikä tarvitse pitää, ne jätän yleensä omaan arvoonsa, enkä edes kommentoi. Oma mottoni on että jos ei voi sanoa mitään rakentavaa neutraalisti tai mitään positiivista, on silloin paras jättää kommentoimatta. Itsekkin tätä omaa periaatetta joskus valitettavasti rikon, mutta pyrkimykseni on pysyä asiallisella kannalla.  [:-)]

Mutta mielenkiintoisia keskusteluja on asia herättänyt, jatketaan vaan...
Kirjattu

Töyhtis

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Hämeen hidas
« Vastaus #28 : 22.09.09 - klo:20:27 »

Tulipahan tämä ketjun myötä opittua uusi sana nimittäin jargon  [:-)] Muut sanonnat on tulleet tutuiksi lintuharrastuksen myötä  :-))

Otsikoinnissa olen yhtä tylsä kuin aikoinani ainekirjoituksessa, joka oli ainainen painajainen koulussa [:67] Kirjoittelin vain faktoja, kun ei ollut mielikuvitusta [:-I] Meniköhän tämä nyt ihan ohi aiheen  [:-DD]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #29 : 23.09.09 - klo:07:31 »

Emmekö me kaikki ole netissä ? Sieltä yleensä löytyy selitys uusille tai itselle vieraille sanoille ! Uskoisin , että hakutoiminnot ovat päivittäisessä käytössä muillakin kuin minulla. Ja eikös meillä pönttöläisilläkin ole oma "jargon", erikoiskieli ? Kukapa ulkopuolinen pönttöilisi tai kävisi Pöntöllä tarkoittaen tämän sivuston käyttöä ?  :-O [:-DD] Minusta on todella mielenkiintoista oppia uusia sanoja, uusia merkityksiä tutuille sanoille jne. Muisti kun alkaa olla mitä on, sitä kannattaa vähän treenata, minun mielestäni. Ja nyt puhun vain itsestäni, ettei kukaan loukkaannu. Kaikella ystävyydellä  [:34]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.195 sekunnissa. 26 kyselyä tietokannasta.