Näiden ns. kampanjoiden tehtävänä ensisijaisesti onkin herättää ihmisiä ajatukseen, että voiko itse muuttaa toimintamallejaan ja asenteitaan. Kyllä näillä halutaan ihmiset oivaltamaan mahdollisuuden vaikka vain pieniinkin muutoksiin pysyvästi, ei vain viikon ajaksi.
Minä olen itse erittäin tyytyväisenä seurannut tätä kehitystä työssäni, jossa energiajätteen keräys lähti liikkeelle. Oli alussa monenmoista käynnistysvaikeutta, vähättelyä ja välinpitämättömyyttä ja mukamas niin vaikeatakin...
Nyt meillä on kaikki asiaan vihkiytyneet ja ne jotka sitä eniten vähättelivät ovat kaikkein aktiivisempia.
Paljolti tälläiset erilläiset säästätoimet, lajittelut ja kierrätys, joita kaikki tässä ovat luetelleet on toimintatapojen muuttamista. Kun sitä vähän aikaa tekee, sujuu se jo automaattisesti - ei vaikeaa lainkaan. Asennekin muuttuu.
Olen erittäin iloinen, kun kierrätystä, säästämistä yms opetellaan jo päiväkodissa - en koskaan yleistäisi, että se on sama miten täällä energiaa tuhlaa, jokainen voi vaikuttaa jo pelkällä asenteellaankin.
Töissä siis lapset viettävät energiasäästöviikkoa monin tavoin, mikä hieno asia.
Kotona asiaan en oikeastaan ole tämän viikon aikana sen kummemmin reagoinut, yritän pysyä vanhoiilla hyvillä tavoilla, vähän samoin kuin edelliset kirjoittajatkin.
Aiheesta on ollut nyt hyviä kirjoituksia kampanjan takia ja niistä voi saada uusia vinkkejä ja tapoja.
Lehdessä oli jokin aika sitten kirjoitus, miten kännykän laturit vievät energiaa. Eli miten paljon säästöä tulisi, jos kaikki ottaisivat tyhjillään olevan laturin pois pistorasiasta. Tämäkin oiva esimerkki, miten tälläisen täytyy lähteä liikkeelle yksilön asenteesta ja toimintatavan muuttamisesta.
Ja ei voi olla korostamatta energiasäästössä sitä, että vaikka ihmiselle ei taloudellista hyötyä kaikesta olisikaan - säästyy luonnonvara esim vesi, sähkö jne.