Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sähkönkulutuksesta  (Luettu 5612 kertaa)

Aviala

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 559
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #225 : 15.01.23 - klo:15:58 »

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos on sähkölämmitys se on aivan p***n hailee mitä siellä uunissa, saunassa tai valoilla tekee.

Olen myös sitä mieltä, että tämä menee jo sulan hulluuden puolelle. Miten se nyt sitten oikeasti menee, jos Saksassa mökit on lämpimiä ja niiden lämmittäminen huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. Ja meikä muija kun alkoi vaahtoamaan tästä jo heinäkuussa, miksei asiaan tartuttu aiemmin! Miksi se on aina ja ikuisesti pieni Suomi joka maksaa, tässä tapauksessa kansalaiset, aina ja kaikeista!

Täällä joulukuun sähkölasku vielä maltillinen, koska 15.12 saakka oli "halpa" määräaikaisuus alla. Tammikuu tulee olemaan sellainen, että tulen tulostamaan laskun muistoksi. Voi sitten mummona muistella sitä yhtä talvea, kun melkein parantolaan joutui kuukauden sähkölaskun takia  :-))

« Viimeksi muokattu: 15.01.23 - klo:16:12 kirjoittanut Aviala »
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 750
  • Itä-Uusimaa
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #226 : 16.01.23 - klo:09:50 »

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos on sähkölämmitys se on aivan p***n hailee mitä siellä uunissa, saunassa tai valoilla tekee.

Olen myös sitä mieltä, että tämä menee jo sulan hulluuden puolelle. Miten se nyt sitten oikeasti menee, jos Saksassa mökit on lämpimiä ja niiden lämmittäminen huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. Ja meikä muija kun alkoi vaahtoamaan tästä jo heinäkuussa, miksei asiaan tartuttu aiemmin! Miksi se on aina ja ikuisesti pieni Suomi joka maksaa, tässä tapauksessa kansalaiset, aina ja kaikeista!



Juu samaa mieltä, paitsi että sähkösaunan lämmitys näkyy kulutuksessa selvänä piikkinä. En onneksi voi käydä saunassa, mutta ennen suihkua kiuas on hetken päällä.
Sähkökiuastalouksissa, joissa saunotan joka päivä, joutuu kyllä pulittamaan siitä ilosta ison rahan.

Mä olen seurannut kuukausittaista sähkönkulutusta yli 30 vuotta . Aina olen säätänyt sähköä. Lapsuudenkodissa aina säästettiin sähköä. Et se säästäminen on tuolla selkäytimessä  :-))

Keväällä kun on tarpeeksi lämmin, sammutan kaikki patterit, paitsi saunan lattialämmityksen, Ja sen jälkeen syksyyn asti kulutus johtuu ainoastaan sähkövermeistä , ei pattereista, paitsi se saunan lattia  [NUT] :-)) kulutus kesäkuukausina on n. 350kwh, josta puolet suunnilleen johtuu veden lämmitykestä.
Syksyllä sit pakko laittaa patteri kerrallaan päälle, ja kun on tarpeeks kylmä kuukausi, nolla tulee kuluttuslukeman perään. Sikamaisen kylminä kuukausina ensimmäinenkin numero kasvaa pykälän ylöspäin.  [NUT]

Ei tässä talossa menisi niin paljon sähköä lämmityskaudella, mutta tämä on just 100 vuotta vanha talo, johon pitäisi laittaa rahaa remonttiin sellaiset 100 000, ihan kengityksestä alkaen, ja uusien suurinpiirtein kaiken.  [NUT] sitä lottovoittoa ei vaan ole näkynyt  [:-I]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Aviala

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 559
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #227 : 05.02.23 - klo:08:09 »

Ja näin meni tammikuu ja laskua odotellessa.

Pitkän harkinnan jälkeen siirryimme pörssisähköön. Tällä hetkellä kun olemme maksaneet noin kymmenkertaista hintaa verrattuna pörssihintoihin. Näin vakautta rakastavana ihmisenä hirvittää jo ajatuskin asiasta, että on aivan herran haltuun minkä hintaista sähköä huomenna töpselistä tulee. Jää nähtäväksi oliko tämä hyvä, huono vai hyvin huono päätös. Sellainen sähkölotto.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 583
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #228 : 05.02.23 - klo:08:53 »

Olen myös siirtynyt pörssisähköön. Aika näyttää oliko viisas vaiko huono päätös.
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 750
  • Itä-Uusimaa
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #229 : 05.02.23 - klo:11:12 »

Mä en ole siirtynyt. Ei ole mitään mahdollisuutta alentaa sisälämpötilaa nykyisestä lukemasta alemaksi, silloin kun pörssisähkö on kallista. Muuten saattaa tulla tosi iso lasku, kun vesiputket poksahtaa  [NUT] Jos kerrostalossa asuisin, niin ilman muuta siirtyisin, tai jos asuisi edes tiiviimmässä omakotitalossa tai rivarissa.
Oottelen nyt vaan sopuhintaista määräaikaista sopimusta tulevaksi. Tai sitä ihmettä, että  paikallinen sähköyhtiö tätä nykyistä toistaiseksi voimassa olevaa, alentaisi  [NUT]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 583
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #230 : 05.02.23 - klo:12:40 »

On tämä monelle omakotiasujalle aivan kamalaa aikaa  [:-(]
Kirjattu

Aviala

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 559
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #231 : 05.02.23 - klo:15:28 »

On tämä monelle omakotiasujalle aivan kamalaa aikaa  [:-(]

Niin on! Ja kaikessa tässä sirkuksessa ei ole lainkaan huomioitu niitä, jotka kuten Minni aiemmin sanoi, on säästänyt sähköä koko elämänsä. Ei täälläkään ole mahdollisuutta kulutusta pienentää nykyisestä, oli se sähkö sitten minkä hintaista tahansa.

Loppuvuodesta joku ministeri kertoi, että kuinka sähkökriisi on luonut tunnelmaa, ihana kääriytyä vilttiin ja ottaa kuppi kaakaota hämärässä. Teki mieli laittaa viestiä, että tervetula kylään, suosittelen neidille pilkkihaalaria ja jotain vähän tiukempaa sinne kaakaon joukkoon.

Mutta onneksi on jo helmikuu. Maaliskuu pitää vielä kärsiä, mutta huhtikuusa sähkönkulutus jo puolittuu. Ja kesä se tulee tänäkin vuonna, aivan varmasti.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 583
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #232 : 06.02.23 - klo:07:52 »

On tämä monelle omakotiasujalle aivan kamalaa aikaa  [:-(]

Loppuvuodesta joku ministeri kertoi, että kuinka sähkökriisi on luonut tunnelmaa, ihana kääriytyä vilttiin ja ottaa kuppi kaakaota hämärässä. Teki mieli laittaa viestiä, että tervetula kylään, suosittelen neidille pilkkihaalaria ja jotain vähän tiukempaa sinne kaakaon joukkoon.
Just noin  [:5] [:5] [:5]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 750
  • Itä-Uusimaa
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #233 : 06.02.23 - klo:08:58 »

On tämä monelle omakotiasujalle aivan kamalaa aikaa  [:-(]

Loppuvuodesta joku ministeri kertoi, että kuinka sähkökriisi on luonut tunnelmaa, ihana kääriytyä vilttiin ja ottaa kuppi kaakaota hämärässä. Teki mieli laittaa viestiä, että tervetula kylään, suosittelen neidille pilkkihaalaria ja jotain vähän tiukempaa sinne kaakaon joukkoon.
Just noin  [:5] [:5] [:5]

Just joo  [NUT] Se ministeri pitää varmaankin normaalisti sisälämpötilana 25 astetta, ja nyt sitten joutuu kääriytymään vilttiin, kun on laskenyt lämpötilansa 24. asteeseen  [NUT] :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 24 705
  • Lahti
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #234 : 06.02.23 - klo:09:09 »

On tämä monelle omakotiasujalle aivan kamalaa aikaa  [:-(]

Loppuvuodesta joku ministeri kertoi, että kuinka sähkökriisi on luonut tunnelmaa, ihana kääriytyä vilttiin ja ottaa kuppi kaakaota hämärässä. Teki mieli laittaa viestiä, että tervetula kylään, suosittelen neidille pilkkihaalaria ja jotain vähän tiukempaa sinne kaakaon joukkoon.
Just noin  [:5] [:5] [:5]

Just joo  [NUT] Se ministeri pitää varmaankin normaalisti sisälämpötilana 25 astetta, ja nyt sitten joutuu kääriytymään vilttiin, kun on laskenyt lämpötilansa 24. asteeseen  [NUT] :-))

Ihan varmasti näin on. Vieraantuneet todellisuudesta missä meistä moni elää, siis monessa muussakin asiassa.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 855
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #235 : 06.03.23 - klo:19:25 »

Tammikuu 71,28kWh
Helmikuu 62,52 kWh
Kaikkine kuluinensa yht 86,94€
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 750
  • Itä-Uusimaa
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #236 : 07.03.23 - klo:09:45 »

Helmikuun lasku oli reilut 600 euroa. Vähän oli kylmempi kuukausi, kuin edellisvuoden helmikuu, mutta onneksi  keskimääräistä lämpimämpi
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 583
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #237 : 07.03.23 - klo:11:56 »

"Hitusen" verran enemmän kuin Jarmolla  :-O
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 750
  • Itä-Uusimaa
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #238 : 13.03.23 - klo:09:01 »

Oon nyt ihmetellyt noita sähkötukia. Eipä mistään mitään saa. Ainoostaan se alvin lasku on pienentänny laskuja.
Ja sitten ilmeisesti joskus keväällä tulee pienempiä laskuja, siitä syystä, kun sähköyhtiöt joutuu palauttamaan nyhtämiään rahoja, marras-tammikuulta. 

Tänään tulee telkusta, MOT- ohjelmassa juttua näistä rahojen nyhtämisistä  [NUT]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 583
Vs: Sähkönkulutuksesta
« Vastaus #239 : 13.03.23 - klo:20:21 »

Vaikeeta taitaa olla rahojen saaminen  [:-(]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.306 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.