Variksenpoikanen, joka on melko huono lentämään,jäi viimeiseksi, mutta haukalla oli liian nopea vauhti, ja poikanen pääsi pensaan taakse suojaan. Haukka kaartoi takaisin sinne mistä oli tullutkin. Varikset palasivat heti ja järjestäytyivät puiden latvoihin ikäänkuin rintamaan. Haukka ei enää ilmestynyt paikalle.
Variksia oli maassa viitisentoista, kun haukka iski.Olin antanut niille ruokaa. Muutaman kymmenen metrin päässä oli koirantaluttaja tulossa, ja koska olin jo ruokkinut linnut, niin lähdin pois paikalta. Olin ehtinyt kulkea vain kymmenisen metriä, kun kuului kova ja terävä variksen varoitusrääkäisy. Käännyin katsomaan taakseni ja luulin, että linnut pelästyivät koiraa, koska koira aivan selvästi oli lähtenyt juoksemaan variksia kohti. Varikset alkoivat kuitenkin tekemään väistöliikkeitä, ja niin sitten näinkin ison,vaalenaruskean, nopeasti lentävän linnun tavoittelevan niitä. Mutta varikset ehtivät onneksi karkuun, vaikka haukka ehti miltei niiden keskelle.
Aika juoni haukka oli kyseessä, koska se lensi hyvin läheltä koirantaluttajaa, mutta onneksi melko korkealla variksenpoikasen kannalta, ja variksenpoikanen oli myös melko lähellä koirantaluttajaa. Haukka oli jo poikasen päällä, mutta liian korkealla (5 metrissä) ja liian kovassa vauhdissa, kun poikanen taas lensi vain noin metrin korkeudella.
Rappusilla oleva poikanen oli kyseessä