Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kanahaukka iski yllättäen-- kaikki varikset selvisivät  (Luettu 692 kertaa)

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
Vs: Kanahaukka iski yllättäen-- kaikki varikset selvisivät
« Vastaus #15 : 03.11.09 - klo:19:50 »

Minä taas en pidä lainkaan sanasta haittalintu.. Mikä tekee jonkin eläimen haittaeläimeksi?
Vielä tuon rottien vainoamisen ymmärrän (vaikka ovatkin ihan söpösiä) sekä nimittelyn haittaeläimeksi, koska ne tosiaan levittävät vaarallisia sairauksia.
Mutta.  .  .  .  .  .  .

Minä kyllä pidän sekä variksista, että harakoista.
Eikä mielestäni pitäisi nyt provosoida ja pahoittaa toisten mieltä moisella lihavaksi syöttämisellä haukkoja varten.
Tuskin se on tässä ollut alottajan tarkoitus. Vai mitä luulet  [:-I]
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 03.11.09 - klo:20:12 »

Variksia ammutaan vuosittain noin 400.000yksilöä.
Tuo määrä oli ilmoitettu parin vuoden takaisessa Metsästäjä-lehdessä.
Eri riistanhoitopiirien jäsenet ilmoittavat vuosittain ampumansa määrät.
Voi vain arvailla, kuin monta jää ilmoittamatta. Luultavasti monet ampuvat variksia vain huvikseen ja myös harjoitusmaalitauluina.  [?]

Siksi monet varikset muuttavatkin kaupunkeihin ja taajamiin--  turvaan.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 03.11.09 - klo:20:34 »

Murun linjoilla tässä asiassa... rotta on haittaeläin koska tekee uskomatonta tuhoa hetkessä + tautien levittäjä.

Jos minä ruokin oravia niin olen jokaisesta menetetystä surullinen,
vaikka sekin kai on haittaeläin  [:-I]
Ihminen kuitenkin on se suurin haittaeläin  [:-(]

Naapurini syöttää variksia ja hänelläkin on lemmikkilintu,
minusta kivaa kun se tuntee ruokkijansa  [:-)]
Kirjattu

masinasi

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 04.11.09 - klo:09:05 »

Viime syksynä roikintapaikalleni ilmestyi varpushaukka. Se pyöri jotain 5 vko siinä, yrittäen saalistella pikkulintuja. Yhtään lintua minä en nähnyt sen saavan.lähinnä se keskittyi närhien kiusaamiseen.  :-)) ... no tämä tietenkin antoi minulle hienoja kavausmahdollisuuksia.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #19 : 04.11.09 - klo:18:27 »

Mö olen varmasti jotenkin omituinen kun mun sympatiat on pelkästään haukkojen ym petolintujen puolella.
Niillä on kuitenkin paljon rankempaa ja niitä on paljon vähemmän kuin ns tavis lintuja.
Aika heikoilla pedot mieelstäni kuitenkin ovat verrattuna variksiin ja harakoihin.
Soisimpa petojen määrän jopa yleistyvän.
Ja kyllä,olen nähnyt haukan saalistavan.
Kerran Hesan keskustassa haukka hyökkäsi metrin päähän jaloistani ja raahasi jonkun parakin alle pulun.
Pari vuotta sitten haukka sai mustarastaan pihaltamme.
Mieluiten näkisin pihallani enemmänkin haukkoja kuin jotain tusinalintuja.

Mutta kuten jo sanoinkin olen varmaan jotenkin outo. [:-I]
Kirjattu

masinasi

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 04.11.09 - klo:18:43 »

Tänään ruokintapaikalle/kojulle mentyäni,ihmettelin että ompas täällä hiljaista. n parin minutin päästä hyökkäsi kanahaukka yrittäen oravaa. Orava pujahti ison kannon alle, minä aloin tähtään kameralla kanahaukkaa,niin silloin se lähti. Tämä kaikki tapahtiu n 3m päässä minusta  [NUT]
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 04.11.09 - klo:18:47 »

Ja minä näin tänään metsässä jämät variksesta.Oli vaan kasa höyheniä eikä mitään muuta.Oli varmaan just vähän ennen ku menin tapahtunut.Ja tiedän että kanahaukka asustelee tossa lähimetsässä  [:-I]
Kirjattu

masinasi

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 04.11.09 - klo:19:09 »

Tuo tämänpäiväinen oli muuten sillee mielenkiintoinen,että kun viime syksynä varpushaukka pyöri ruokintapaikalla ei oravilla ollut hätää,mutta tinteillä oli. Nyt kun siihen pölähti kanahaukka, niin meni oravatkin jo piiloon.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #23 : 04.11.09 - klo:19:33 »

Niin, oikeastaan ihminenhän ei "saisi" arvottaa lintuja. Kaikien kai pitäisi olla samanarvoisia. Elämä kuitenkin kaikilla.
Itse olen nähnyt pihallani varpushaukan useasti vierailevan. Jopa videoinut yhden pulun syönnin ja repimisen.
Yhden pulun olemme itse joutuneet lopettamaan koska haukka lähti karkuun kun siitä tietämättä menimme ulos. Pulu oli niin pahoin vahingoittunut, yksisilmäinen ja siipi roikkuen ja rinnassa näkyi lihaa. Itse en voinut sitä lopettaa vaan Mika joutui tuon kurjan homman tekemään. Hän ei siitä ole halunnut puhua.
Ja silloin suretti pulun turha kuolema. Henki lähti mutta haukka ei saanut syödäkseen.

En ole koskaan mennyt haukkaa hätyyttämään vaikka rehellisesti sanoen minusta tuntuu aina pahalle nähdä tuota ruokailua. Eläin huutaa ja räpyttää siipiään samalla kun haukka repii lihaa.
Olen tosin jostain lukenut että tuossa vaiheessa saalis ei tunne kipua. Jokin shokki kuulemma päällä. Toivon ainakin niin.

Ja tottakai minä tiedän että tuo kuuluu elämään. Ns. luonnon laki.  Mutta silti en välttämättä toivo noita tapahtumia näkeväni. Jo höyhenkasa hyvin useasti pihallamme,  tuntuu jotenkin surulliselta.

Minun sympatiani ovat elämän puolella. Tosin kuolemakin on elämää!

Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 04.11.09 - klo:20:32 »

Joku galluppi oli ihmisten peloista, ja siinä ylivoimaisesti suurin ihmisen pelko oli tulla syödyksi elävältä (esim. hai, alligaattori yms..).
Ehkä tämän kautta minkä tahansa eläimen syöntiä elävältä on vastenmielistä  katsoa.
Jos kanahaukka pääsee iskemään pulun kimppuun täydellä vauhdilla, niin silloin pulu kyllä menee tainnoksiin, muulloin ilmeisesti ei.
« Viimeksi muokattu: 04.11.09 - klo:21:33 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #25 : 07.11.09 - klo:00:13 »

Olen kerran nähnyt vierestä, kun kanahaukka kävi lennossa olevan variksen kimppuun. Haukka painoi variksen maata vasten ja muut varikset tulivat hätiin, kun kuulivat onnettoman rääkäisyn. Varis pääsi irti haukan otteesta, mutta jäi huonoon kuntoon. Sen siipi oli ihan veressä ja vääntynyt, jonka takia lintu jouduttiin päästämään autuaammille raakkumismaille. Haukka lensi läheiseen puuhun ja piti siellä jännää ääntä "jäk, jäk". Jäkätti kai saaliinsa menetystä.
Kirjattu

masinasi

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 07.11.09 - klo:09:46 »

[quote author = Pyyhältäjä link = topic = 16529.msg435697 # msg435697 date = 1257545636]
 Olen kerran nähnyt vierestä, kun kanahaukka kävi lennossa olevan Variksen kimppuun. Haukka painoi Variksen maata vasten ja muut varikset tulivat hätiin, kun kuulivat onnettoman rääkäisyn. Varis Pääsi irti haukan otteesta, Mutta jäi huonoon kuntoon. SEN siipi oli ihan Veressä ja vääntynyt, Jonka takia Lintu jouduttiin päästämään autuaammille raakkumismaille. Haukka lensi läheiseen puuhun ja piti siellä jännää ääntä "jak, jak". Jäkätti kai saaliinsa menetystä.
 [/ quote] väliin

Saiko kanahaukka pitää pyytämänsä saaliin  [?]
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 07.11.09 - klo:15:29 »

Masinasi!

Varis, joka oli jo haukan kynsissä, pääsi pakoon, kun muut varikset kävivät kanahaukan kimppuun. Haukka menetti sillä kertaa saaliinsa, mutta sekin on luonnon laki, aina ei voi onnistua.

Tuossa kanahaukan iskussa variksen siipi vahingoittui ja se lensi vaivalloisesti pusikkoon piiloon. Haukka lensi puun oksalle jäkättämään ihan hyvässä kunnossa, mutta saaliinsa se menetti. Seuraavana päivänä vasta näin kaverini kanssa variksen seuraavan kerran ja se ei kyennyt lentämään ja käveli horjuen siipi kirjaimellisesti maassa ja verisenä. Otimme variksen kiinni pahvilaatikkoon ja talonmies lopetti sen jollakin tavalla, mitä emme päässeet katsomaan.
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 07.11.09 - klo:18:12 »

Muutama vuosi sitten näin entisessä asuinpaikkakunnallani kanahaukan vievän pienen Chihuahuan. Koira oli irti ja omistaja huomasi haukan liian myöhään. [:´((]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.088 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.