Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pakkorokotetaanko meidät?  (Luettu 382 kertaa)

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
Pakkorokotetaanko meidät?
« : 24.11.09 - klo:16:18 »

STM:n päättää torstaina, tarjotaanko rokote kaikille
Maanantai 23.11.2009 klo 14.28

Sosiaali- ja terveysministeriö päättää torstaina, tarjoaako se koko kansalle sikainfluenssarokotteen.

Johtaja Tapani Melkas piti maanantaina todennäköisenä, että ministeriö päätyy koko kansan rokottamiseen.

Jos näin käy, terveiden yli 25-vuotiaiden rokotusurakka alkaisi vuodenvaihteen jälkeen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Petri Ruutu ei itse ota kantaa kaikkien piikityksen puolesta tai vastaan. Hän kuitenkin muistuttaa, että riskiryhmienkin rokottamisen ja sairastuneiden jälkeen on yhä vähintään pari miljoonaa alle 65-vuotiasta suomalaisia, joilla ei ole suojaa sikainfluenssavirusta vastaan.

- Jos heitä ei rokoteta, he ovat alttiita tälle samalle virukselle silloin, kun se tulee seuraavan kerran.

Ruutu pitää todennäköisempänä, että H1N1-viruksen toinen aalto saapuu vuoden kuluttua kausi-influenssa-aikaan. Hän lisää, että on myös mahdollista, että toinen aalto tulee jo aiemmin.

Norjasta löytyneet virusmuunnokset eivät ole Ruudun mukaan syömässä rokotteen tehoa.

- Ei ole mitään viitteitä, että tämä muunnos, joka on varsin pieni, aiheuttaisi vakavampaa tautia tai vaikuttaisi rokotteen tehoon.

STT
                                    http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009112310648523_si.shtml
------------------

PS. Täytyykö nyt  sitten lähteä metsään piileksimään tai ulkomaille äkkilähtömatkalle.   :-O
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Pakkorokotetaanko meidät?
« Vastaus #1 : 24.11.09 - klo:16:28 »

Se että iso osa kansasta on rokotettu antaa suojaa myös rokottamattomille.
Eli tartuttajia on vähän, vain rokottamattomat voivat tartuttaa.

Tällähetkellä en aio piikkiä ottaa, ja pakottaahan ei voi.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 24.11.09 - klo:16:32 »

Väkisin ei ketään voida rokottaa. Itse kuulun niihin, jotka saisivat rokotuksen viimeisten joukossa. Harkitsen vielä, otanko sen vai en.

Siasta ei ole täällä näkynyt ees kärsän puolikasta... :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #3 : 24.11.09 - klo:16:35 »

Minä en ainakaan ota rokotetta!

Kummaa, kun samaan aikaan kun uutisoidaan, että epidemia on jo talttumaan päin, päätetään rokottaa koko kansa. Höh.
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #4 : 24.11.09 - klo:16:50 »

Eikö tällä periaatteella pitäisi rokottaa koko kansa muillakin influenssa rokotteilla. Niihin kuitenkin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kun tähän "sikaan".
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 24.11.09 - klo:17:00 »

Sikafluun alkuaikoina, kun miettivät missä järjestyksessä immeiset rokotetaan, oli etunenässä pressa + muut alamaisensa.  Yleensäkin kaikkien alojen nokkamiehet ja siitä sit alaspäin, piti järjestyksen olla.
Nyt onkin niin, ettei pamppujen rokotuksilla olekaan kiirettä.  [:-I]
Haluavatko odottaa, miten rokotus vaikuttaa ei tärkeisiin henkilöihin? [:-I]
Toi oli heitto, mut voi ton tosissaankin tollei ajatella.
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #6 : 24.11.09 - klo:18:26 »

Mistä mä luin  = Ikan viestistä ( muoks.  [:-DD] ), että ne, jotka 70-luvulla ovat sairastaneet silloisen flunssan, olisivat immuuneja tällekin taudille ? Mulla ainakin oli kauhea flu mahavaivoineen kaikkineen, kuume nousi korkeksi ja jopa pyörryin vessareissulla ! Onneksi olin isän ja äidin kotona ja minut vietiin kunnanlääkäriin, joka totesi vain tosi kovan flunssan iskeneen. Mä jo luulin, että umpilisäke oli puhjennut tms.  :-O
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo:18:30 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 24.11.09 - klo:18:50 »

Jaska, jostain luin, että sitä olisi ollut vain jenkeissä. Ainakin sen aikaisen tiedon mukaan. Tiedä häntä. Eihän se tieto niin hyvin kulkenut silloin vielä. Sitä vain podettiin henkihieverissä eikä tiedetty mikä vaivasi.
Siellä jenkeissäkin se tauti sitten hävisi jonnekin yhtäkkiä.
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #8 : 24.11.09 - klo:19:01 »

Jaska, jostain luin, että sitä olisi ollut vain jenkeissä. Ainakin sen aikaisen tiedon mukaan. Tiedä häntä. Eihän se tieto niin hyvin kulkenut silloin vielä. Sitä vain podettiin henkihieverissä eikä tiedetty mikä vaivasi.
Siellä jenkeissäkin se tauti sitten hävisi jonnekin yhtäkkiä.

OK, emmä jenkeissä ollutkaan ! Mutta voinhan uskoa, että immuniteetti on olemassa, kun ei sitä rokotetta meikäläiselle kuulu ihan lähiaikoina kuitenkaan... [:-I] Käsiä olen pessyt aina aika tiuhaan, jo töissä ollessa tuli melkeinpä tavaksi.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 24.11.09 - klo:19:56 »

Olen elänyt sekä aasialaisen-että honkongilaisen aikoihin. Eikö ne ajoitu 50 ja  60-lukuun. Olin pikkulikka eikä minuun takertunut edes iilimadot joessa saatikka mitkään itätaudit.
Kuulemma noistakin taudeista saa immuniteettia. En siis tiedä, sainko tartunnan. Ainakaan en tullut sairaaksi, vaikka kaikki muut ympärilläni sairastuivat. -En kyllä aio nytkään pahemmin sairastella. Näin päätin jo likkana ja päätös piti. Vieläköhän päätös on yhtä tehokas ?!
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #10 : 24.11.09 - klo:20:01 »

Ikka, "ihminen päättää, Jumala säätää"
Niin minäkin päätin jo nuorena, että minusta ei tule koskaan vanhaa eikä ainakaan lihavaa. Kuinkas kävikään???? [:-DD] [:-DD] [:-DD]

Mutta: ketään ei pakkorokoteta. Ei liene syytä sellaiseen huoleen. Mutta järkisyyt onkin sitten toinen asia: ottaako rokotus vai ei.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #11 : 26.11.09 - klo:14:21 »

Jokaiselle tarjotaan rokote sikainfluenssaa vastaan:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kaikki%20suomalaiset%20rokotetaan%20sikainfluenssaa%20vastaan/1135251034985

-siis tarjotaan, ei toki pakoteta. Mä en aio ottaa sitä...
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #12 : 26.11.09 - klo:15:47 »

Minua rupesi ihan hirveästi naurattamaan kun ajattelin, että kaikki suomalaiset nyt sitten "pakotetaan" sikarokotettaviksi!

Mietipä Sus, kuinka se pakottaminen organisoidaan ja kuinka voisi välttyä tältä pakolta..... [:-)] :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #13 : 26.11.09 - klo:15:58 »

Minua rupesi ihan hirveästi naurattamaan kun ajattelin, että kaikki suomalaiset nyt sitten "pakotetaan" sikarokotettaviksi!

Mietipä Sus, kuinka se pakottaminen organisoidaan ja kuinka voisi välttyä tältä pakolta..... [:-)] :-))

Ihmiset kerätään kodeistaan kuorma-autoilla, joita kuljettavat poliisit. Vastustajat kannetaan kodeistaan ulos käsiraudoissa ja ei kun lavalle vaan. Hirrilav... ei kun sikalavalle. Sikalavantauti... [:-I] [:-DD]

Tältä välttyminen on vaikeaa vaikka kaivautuisi maan alle, koska poliisit tutkivat koko lähiympäristön infrapunakameroilla, jotka siis paljastavat lämmön lähteen, eli maan alle kaivautuneen ihmisen. Parasta olisi ehkä piiloutua pakastearkkuun... mutta muistakaa pukeutua lämpimästi! [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #14 : 26.11.09 - klo:16:12 »

Täytyy kuitenkin muistaa, että poliisi saattaa perustaa pakastearkkuihin erikoistuneen "pakastearkkurykmentin"...

Kuorma-auton lavalta ihmiset päästetään ulos yksi kerrallaan ja siinä ulospäästessä kahden poliisin kiinnipitämälle vastustajalle tuikataan piikki pyllyyn TUIK, siitä vaan housujen läpi. Ja seuraava potilas!

Kirjattu

Sivu luotiin 0.259 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.