Tupakointi. Voi, eiii !
Minulla on ollut kauhea ongelma , kun molemmilla puolilla tupakoidaan oikein urakalla. Olen asunut tässä rivarissa n.3 vuotta ja viime kesänä keksin jonkinlaisen helpotuksen ongelmaan. Laitoin terassin molempiin päihin suihkuverhot ja lisäsin yläosaan paksua muovia niin, että ne muodostavat aika kiinteän seinän. Pihalle seinusta on auki. Pitäähän kisujen nähdä , mitä pihalla tapahtuu. Sitten minulla on sellainen voimakas puhallin, jonka laitan terassin pöydälle. Joudun pitämään sen aina päällä, jos aukaisen oven terassille, muuten kaikki savut tulevat sisälle.
Kesällä tilanne on tosi paha. Näin talvella helpompaa, koska ovea ei voi pitää auki kuin hetken eivätkä naapurit polta kovin usein talvella terassilla, vaan etupihan katoksessa.
Toinen naapuri on tosi kivaa porukkaa enkä viitsi mitenkään ottaa asiaa edes puheeksi. Toisen naapurin kanssa välttelen kontaktia. Hän on yrittänyt useamminkin määräillä minua ja juovuspäissään messuuaa aika lailla.Etäisyys näyttää auttavan tässä asiassa.
Joudun siis maksamaan sähkölaskun muodossa toisten tupakoinnin. En siedä muutenkaan tupakansavua. Tulen siitä ihan kipeäksi.
En tiedä minäkään, mihin tällaisesta voi vedota, mutta tässä poljetaan myös sen tupakoimattoman oikeudesta puhtaaseen ilmaan. Tupakoimattoman aistit ovat vielä paljon terveemmät kuin tupakoivan, joten tupakoiva ei edes ymmärrä, miten hankalaa on tupakoimattoman olla savussa.
Tupakoitsijat voisivat polttaa omassa kodissaan ikkunat , ovet ja ilmastoiti kiinni. Heidän aiheuttamansa savut leijuvat naapurille aiheutten ongelmia siellä.Tupakoimattoman mahdollisuus elää omassa kodissaan on rajoittunutta naapurin tupakoinnin takia. Tämä ei voi olla oikein. Eikä tasavertaista.
Jokin ratkaisu asiaan on löydyttävä yleisellä tasolla.
Tupakoitsijat voisivat rakentaa tupakkatuvan asuinalueelleen...
Tulipa taas tekstiä !