Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Parveketupakointi - katoava kansanhuvi?  (Luettu 745 kertaa)

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
Parveketupakointi - katoava kansanhuvi?
« : 24.11.09 - klo:19:50 »

Meidän taloyhtiössä on noussut esiin parveketupakoinnin kieltäminen.
Tähänhän ei ole taloyhtiön hallituksella eikä myöskään yhtiökokouksella mitään kättäpidempää. Toistaiseksi ei ole olemassa sellaista lainsäädäntöä, että se voitaisiin kieltää.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on tästä aiheesta?
Itse en ole puolesta enkä vastaan, minua omakohtaisesti tuo asia ei ole haitannut. Mutta on joitakin, jotka siitä siis kärsivät.
Missä menee raja - mitä yksilön oikeuksia voidaan kieltää ja mitä ei?????
En siis haasta riitaa enkä lietso yhtään mitään, mutta kun "viran" puolesta joudun tätä pohtimaan, niin ajattelinpa kysellä teidänkin mielipiteitä. [:-)] [:-)] [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
Vs: Parveketupakointi - katoava kansanhuvi?
« Vastaus #2 : 24.11.09 - klo:19:55 »

Olen ymmärtänyt niin, että Tampereen käräjäoikeus on tehnyt yhden ratkaisun, jossa on sallinut kerrostalon parvekkeella tupakoinnin kieltämisen. Korkein Oikeus kuitenkin kumosi sen päätöksen.

Nämä on aika vaikeita asioita ja aina yksi kerrallaan ratkaistavia. Mutta vielä ei ole olemassa sellaista lainsäädäntöä, jolla voitaisiin kokonaan ja yksiselitteisesti kieltää. Näin olen ymmärtänyt.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 24.11.09 - klo:20:34 »

Tupakointi. Voi, eiii !
Minulla on ollut kauhea ongelma , kun molemmilla puolilla tupakoidaan oikein urakalla. Olen asunut tässä rivarissa n.3 vuotta ja viime kesänä keksin jonkinlaisen helpotuksen ongelmaan. Laitoin terassin molempiin päihin suihkuverhot ja lisäsin yläosaan paksua muovia niin, että ne muodostavat aika kiinteän seinän. Pihalle seinusta on auki. Pitäähän kisujen nähdä , mitä pihalla tapahtuu. Sitten minulla on sellainen voimakas puhallin, jonka laitan terassin pöydälle. Joudun pitämään sen aina päällä, jos aukaisen oven terassille, muuten kaikki savut tulevat sisälle.

Kesällä tilanne on tosi paha. Näin talvella helpompaa, koska ovea ei voi pitää auki kuin hetken eivätkä naapurit polta kovin usein talvella terassilla, vaan etupihan katoksessa.

Toinen naapuri on tosi kivaa porukkaa enkä viitsi mitenkään ottaa asiaa edes puheeksi. Toisen naapurin kanssa välttelen kontaktia. Hän on yrittänyt useamminkin määräillä minua ja juovuspäissään messuuaa aika lailla.Etäisyys näyttää auttavan tässä asiassa.

Joudun siis maksamaan sähkölaskun muodossa toisten tupakoinnin. En siedä muutenkaan tupakansavua. Tulen siitä ihan kipeäksi.

En tiedä minäkään, mihin tällaisesta voi vedota, mutta tässä poljetaan myös sen tupakoimattoman oikeudesta puhtaaseen ilmaan. Tupakoimattoman aistit ovat vielä paljon terveemmät kuin tupakoivan, joten tupakoiva ei edes ymmärrä, miten hankalaa on tupakoimattoman olla savussa.

Tupakoitsijat voisivat polttaa omassa kodissaan ikkunat , ovet ja ilmastoiti kiinni. Heidän aiheuttamansa savut leijuvat naapurille aiheutten ongelmia siellä.Tupakoimattoman mahdollisuus elää omassa kodissaan on rajoittunutta naapurin tupakoinnin takia. Tämä ei voi olla oikein. Eikä tasavertaista.
Jokin ratkaisu asiaan on löydyttävä yleisellä tasolla.

Tupakoitsijat voisivat rakentaa tupakkatuvan asuinalueelleen...

Tulipa taas tekstiä !
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #4 : 24.11.09 - klo:20:49 »

Niin, tuossa on sekin, että jos parveketupakointi kielletään, poltetaan asunnossa. Ja sieltäkin se savu kulkeutuu ilmastoinnin kautta naapureille.
Vitsin kinkkinen juttu.

En edelleenkään ota kantaa, mutta olen tässä illan mittaan miettinyt asiaa monelta kannalta, koska joudun vastaamaan asukkaalle tästä.

Jos minulla on neljä kissaa ja naapuri rupeaa valittamaan, että minun kissani tuottavat hänelle terveyshaittoja (vaikkapa ilmastointikavanan kautta), niin miten siihen pitäisi suhtautua. Että on vaikeita asioita.....
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 24.11.09 - klo:21:02 »

Minusta ei voida kieltää ketään polttamasta kotonaan mikä parvekekin kai on.
Jotenkin tupakoitsijoiden kohtelu pännii minua, laillinen tuote jota ei saa käyttää missään  [:-I]
Ja itse en polta, että puolustus ei johdu siitä  [:-DD]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #6 : 24.11.09 - klo:21:06 »

Minusta ei voida kieltää ketään polttamasta kotonaan mikä parvekekin kai on.
Jotenkin tupakoitsijoiden kohtelu pännii minua, laillinen tuote jota ei saa käyttää missään  [:-I]
Ja itse en polta, että puolustus ei johdu siitä  [:-DD]

Mutta kun tässä onkin kysymys siitä, että parveke ei useissakaan taloyhtiöissä ole asukkaan itse hallitsema tila, vaan taloyhtiön.
Esim. parvekkeen remonteista ei voi vastata asukas itse, vaan taloyhtiö teettää remontit ja vastaa parvekkeen osalta.
Kotona ei voitane estää ketään polttamasta, koska asuinhuoneisto on asukkaan omaa tilaa. Siinä menee kaiketi se yksityisyyden raja.
Tosi kinkkinen juttu!
Haluaisin unohtaa koko asian, mutta joudun tästä selittämään.......
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 24.11.09 - klo:21:08 »

Mutta lopputulos on kuitenkin aina se, että tupakoimaton kärsii.

Nyt pitäisikin otsikon mukaan puhua vain tupakonnista ja tupakoimattomuudesta. Ja tasavertaisuudesta molemmille osapuille.

Mitkään nelitassut eivät kuulu tupakkakeskusteluun.( Ihminenkin on välillä nelitassuinen :-)))
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 24.11.09 - klo:21:13 »

Älä huijaa, kyllä mä ostin asunnon parvekkeella, ei sitä taloyhtiö hallitse  :-O [:-)]
Oikeesti: selitys kuulostaa siltä, että on keksitty juuri tätä asiaa varten.

Kinkkinen juttu, toki ymmärrän niitäkin jotka asiasta kärsivät.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #9 : 24.11.09 - klo:21:16 »

Niin, ei tuo nelitassu tähän keskusteluun kuulu.
Mutta kun puhutaan yleensä terveyshaitoista (niin tupakointi kuin muukin esim. allergiat) niin siinähän sitä onkin....

Tupakointia ei voitane rajoittaa muuta kuin terveyshaitoilla?

Varmasti paljon keskustelua tulevaisuudessa herättävä aihe. Varmaankin tästä tulee oikeuskäytäntöä ja paljon mielipiteitä.
Miten se muuten meni läpi se tupakkakielto ravintoloissa? Onko siihen jo sopeuduttu? En ota kantaa koska en tupakoi ---------- enää......... [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #10 : 24.11.09 - klo:22:56 »

Minun mielestäni jokainen hallitsee parvekettaan tai patiotaan jos se kuuluu vuokran hintaan. Joskushan se on hyvä riidan aihe naapureita kohtaan. Siitä saa yleensä sympatiat ei tupakoiva. Minulle on ihan sama niin kauan kunhan ei tule meidän parvekkeelle vetämään röökiään. Pysyn sisällä jos alkaa haittaamaan.  [:-DD]

Niin ja lisäys, en ottanut huomioon että joku saattaa jopa omistaa tilan jossa vetää röökiä  :-))
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo:23:00 kirjoittanut pia58 »
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Risto

• Vieras
« Vastaus #11 : 25.11.09 - klo:00:31 »

Onneksi asumme niin kaukana kaupungin parvekkeista ja terasseista, että saa ihan rauhassa kenenkään häiritsemättä tuprutella.  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Driver

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 25.11.09 - klo:06:52 »

En itse polta mutta mielestäni omalla parvekkeella/terassilla saa tupakoida. Mikäli hajuhaittojen vuoksi kiellettäisiin, niin pitäisi sitten kieltää myöskin esim grillaus jne. Joten ei muuta kuin savuttelemaan  [:-DD] [:-DD]

Ps. En muuten tiedä, onko grillaus parvekkeella kielletty vai sallittu.  [NUT]
Kerrostalossa kun en ole asunut enkä sääntöjä tunne
Kirjattu

zeener

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vampula
« Vastaus #13 : 25.11.09 - klo:06:56 »

Meidän rivitalossa on pihalla grillaaminen kielletty...
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 25.11.09 - klo:07:38 »

Parveketupakointi ei juurikaan ole minua haitannut, vaikka moni parvekkeillaan savutteleekin. Sen sijaan kyllä riepoo, kun sopivalla tuulella tuhkia lentelee eräältä ylimmän kerroksen parvekkeeta ikkunalaudalleni. Tuhkakuppi on ilmeisesti näille karistelijoille tuntematon kapistus.  [:-I] [:-/]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.3 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.