Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kohti ekologisempaa elämää  (Luettu 212 kertaa)

emo

• Vieras
kohti ekologisempaa elämää
« : 09.01.10 - klo:11:00 »

Olen päättänyt muuttaa elämääni vielä enemmän ekologisemmaksi ja yksinkertaisemmaksi.

1.Pyrin vielä entisestään vähentämään biojätettä,eli kiinnitän enempi huomiota ruuanvalmistukseeni.
Pakastan pienet "jämät" sen sijaan että heitän bioon.
Seuraan paremmin viimeistä käyttöpäivää,en anna tuotteiden vanhentua.

2. Kestoilen vielä enemmän.
 Viime vuonna hankin kestositeet,neuloin itse siivousrätit,vaihdoin töissä käyttämäni kertakäyttömyssyn kangashuiviin.
Tänä vuonna ajattelin tutustua ainakin kestoleivinpaperiin..onko kellään kokemuksia??

3.Vähennän käyttämieni kemikaalien määrän minimiin.
Teen mahdollisimman paljon kosmetiikkani ja siivousaineeni itse.Tai ostan luomua.
Netti on pullollaan kaikenlaisia ihania ohjeita kun hakusanaksi laittaa kotitekoinen kosmetiikka.
Siis etikkaa,soodaa,eteerisiä öljyjä,oliiviöljyä ym ruokaöljyjä..niistäkin on vaikka mihin
Hankin kookosöljyä kun sitä on niin kehuttu..en ole vielä itse päässyt kokeilemaan,tilannut olen.
Siitä on vaikka mihin,ravinnoksi ja ihonhoitoon

http://www.kookosravinto.com/

Dödön ajattelin vaihtaa deodoranttikiveen

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/AU_en/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/TE1920842

Shamppoon, pala sellaiseen

http://www.luontokauppa.com/index.php?id=tuotteet&search=&catId=7&grpId=27&start=11&prodCat=x

Ihan ilman shamppoota pesemiseen en uskalla ryhtyä,olen siitäkin kyllä paljon lukenut.

4.Kuluttamisen karsin ihan minimiin..ostan vain tarpeeseen,ei enää turhaa krääsää.

5.Laskuissa siirryn verkkolaskuun tai suoraveloitukseen

Näitä asioita olen tässä joululomalla paljon miettinyt ja tietoa etsinyt.
Haluan jotain isompaa muutosta,olen kyllästynyt entiseen.
Tiedä sitten miten tämä onnistuu.

Suolan olen jo vaihtanut ruususuolaan ja sokerin täysruokosokeriin.

http://www.helinputiikki.fi/resepteja.html

Kotiin on hankittu valaisimiksi muutama suolalamppu

http://www.allergiakauppa.fi/suolatuotteet_cat_50.html?jsh_id=7735776c97a7bde6a91c4955c6ffd5f5

En tiedä mitä tästä kokeilusta tulee mutta tuntuu että tämä on sitä mitä tällä hetkellä haluan ja tarvitsen.

Kertokaahan mahdollisia omia kokemuksia ja vinkkejänne.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: kohti ekologisempaa elämää
« Vastaus #1 : 09.01.10 - klo:13:33 »

On todella hyvä, että ihmiset alkavat tulla tietoisemmiksi valinnoistaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös kaikki pienet valintamme. Kun asioista alkaa kiinnostua ja ihan oikeasti ajatella tekojaan, voi löytää nopeasti aivan uusia valinnan kohteita.

Emo, mainitsit soodan ja etikan. Molemmat ovat todella monikäyttöisiä. Omasta komerostani löytyy molemmat. Desinfiointiin väkiviinaetikka, mm. Ym. ym.Pyykinpesupulveria minulla ei ole ollenkaan käytössä eikä huuhteluainetta. Pyykin pesen pesupähkinöillä. JOs pyykki tarvitsee valkaisua, laitan rkl. soodaa pesuainekoteloon. Samalla konekin pysyy puhtaana. Vaatteet tulevat raikkaiksi ja sähköisyys häviää.- Tässä vain muutama esimerkki.

Kyllä mielestäni on tärkeää nykymenossa pysähtyä ajattelemaan valintojaan. Kun tottuu toimimaan toisin, ei muuta vaihtoehtoa kaipaakaan. Kyse on asenteen muutoksesta ja tietoisuudesta. Siihen pyrin itsekin sillä vähäisellä tietoisuudella, mitä olen saanut.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #2 : 09.01.10 - klo:13:43 »

Mulla on kanssa noita pesupähkinöitä,mutten ole vielä käyttänyt.
Eikös niistäkin saa keitettyä jotain puhdistusainetta,vai muistanko väärin?
Etikkaa olen kokeillut käyttää huuhteluaineena pyykinpesussa.
Koitan tosiaan päästä kaikista turhista kemikaaleista eroon.
Pyrin että kaapista ei löytyisi kohta tolua tai mäntysuopaa vahvempaa.
Siivousaineena mulla on suihkepullossa vettä,jossa muutama tippa astianpesuainetta ja etikkaa.
Sillä siivoan melkein kaiken.
Kirjattu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 09.01.10 - klo:13:49 »

Emon mainitsemissa asioissa oli enemmän niitä, joita käytän kuin niitä joita en käytä. Mm. deodoranttikivi on ollut käytössäni varmaan ainakin 15 vuotta ja pidän sitä parhaimpana dödönä mikä minulla on ollut.
Koookostuotteet myös tuttuja, suolana käytän pääosin merisuolaa, mutta ruususuolaakin löytyy kaapista. Sokeria en oikeastaan käytä. Kaapista löytyy kyllä tavallista ja intiaanisokeria.
Myös Ikan mainitsemilla pesupähkinöillä olen pessyt vaikka enemmän käytän muita.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 09.01.10 - klo:14:02 »

Täältäkin löytyy vaikka mitä.

https://www.hyvinvoinnin.fi/

PS. niitä pesupähkinöistä. Pyykinpesussa ne tehoavat hyvin, jos murskaa ne pähkinät sinne pesupussiin. Käytän samat pähkinät kahdesti. Ensin valkopyykille ja sitten värilliselle. Ovat tosi riittoisia ja tulevat huimasti halvemmiksi kuin pulverit.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 09.01.10 - klo:14:22 »

Ihan hyvä valinta ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, pikkupuroista ne meretkin syntyy.
Itsekin yritän elää ekologisesti.
Pitää perehtyä ajan kanssa linkkeihin.
Kirjattu

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 09.01.10 - klo:16:44 »

Täytyy tunnustaa, että olen todella pettynyt itseeni nykyään nimenomaan tässä ekologisessa ajattelussa. Itselleni ekologisuus on ollut itsestään selvää lapsesta asti vaikka en sitä toki porvarivanhemmiltani ole oppinut.

Nyt kuitenkin olen lipsunut käyttämään kertakäyttövaippoja Otsolla  [:-I] Syitä on monia:
1) Vatsavaivat ja epäsäännöllinen kakkaaminen. Kun kakka tulee kerran päivässä ei sitä pidä sisällään imukykyisinkään kertakäyttövaippa saatika sitten kestovaippa, joten senkin takia kestoilu loppui lyhyeen.
2) Se, että ei ole ollut rahaa ostaa ja kykyä valmistaa kestovaippoja tarpeeksi. Kestovaippahan maksaa suunnilleen 20 € kpl ja niitä pitäisi olla vähintään 21 kappaletta, että pärjäisi pelkillä kestoilla.
3) Kertakäyttövaippojen helppouteen tottuminen
4) Varmaan jotain muutakin.

Itseäni tämä asia vaivaa, mutta silti en oikein saa sile mitään tehtyä. Rahaa on paha taikoa ja käsityötaitoja vielä vaikeampi saada, kun sellaisia ei omaa. Enemmän vaivaa vielä kanssaihmisten jatkuva huomauttelu asiasta. Vähän sama korvikkeenkin kanssa, mutta jos maitoa ei tule, niin minkäs sille voi  [:-I]

Ekologisesti meillä onneksi muuten eletään vaikka vaipat ekologista jalanjälkeä kasvattaakin.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 09.01.10 - klo:17:39 »

Anniina, kestovaippojahan voi kierrättää, ei sulla siten ole kaveripiirissä vanhempia lapsia?
Minusta kertakäyttövaipat vasta kalliiksi tuleekin, mutta toki ne on helpompia.
Eikä tuo minusta niin suuri "rikos" ole jos muuten elät ekologisesti  [:-)]

http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php

Joskun piti perehtyä kestovaippojen tekemiseen,
mutta ei ole tullut oikeaa aikaa siihen.
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #9 : 09.01.10 - klo:18:15 »

Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni asiasta

Monella taitaa olla tuohon ekologiseen elämäntapaan vaihdon esteenä raha. Uteliaisuudesta kävin kurkkaamassa Heli putiikin hintoja esim,  intiaanisokeri 800g 8 €, kristallisuola pieni purkki 5.50 €, suihkusaippua 200 ml 14,50 €
Mietityttää jos  5-6 henkinen perhe kuluttaa melkoiset määrät normi ruoka-aineita ja peseytymis/puhdistumiseen tarvittavat aineet. (Omiin tuttaviini kuuluu valtaosa tähän perhekokoon)

Himalajan puhtailta vuoristoalueilta käsin louhittu kristallisuola. Mainostaa Luontokauppa.com

Itse henkilökohtaisesti koen ekologisemmaksi käyttää suomessa valmistettuja tuotteita pesu/puhdistusaineissa kuin esim. Himalajan käsityönä louhitut tuotteet. Me kaytetään saunasaippuana Orivedellä valmistettua 3 l pänikässä ostettua saippuaa, jos ei ole erikoisiho niin erittäin hyvää ja maksaa alle 5 €
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 09.01.10 - klo:18:16 »

Anniina, ei ekoilusta pidä tehdä syyllisyysongelmaa. Tilanteesi on se , mikä on eikä siitä omantunnontuskia kannata kantaa. Ei elämästä tule mitään, jos kiinnittää jokaiseen ekorikkeeseen tiukkaa huomiota. Jokainen tekee sen , minkä omassa tilanteessaan hikeä pingottamatta pystyy.  Pääasia on, että jos on kaksi vaihtoehtoa helposti tarjolla, mietii, kumman ottaa. Ei tämä asia ole mikään vaippaongelma. Käytät kertavaippoja, jos kestojen käyttö ei onnistu. Asia on sillä selvä. Ekoilet sitten jossain muussa.

On paljon ihmisiä, jotka eivät hiukkaakaan mieti tekojensa ja valintojensa seurauksia. Tosiasia on, että meidän kaikkien huuhollissa on tuhottomasti turhaa roinaa. Mutta hyvä, jos pyrkisimme tekemään harkittuja valintoja aina, kun se on mahdollista. Hurjan usein voi valita toisin ja oppia elämään toisin.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 09.01.10 - klo:18:29 »

Pia, minustakin lähituotteet on ekologisempia kuin tänne kaukaa lennätetyt.

Olen kyllä myös miettinyt miten ekologista on syödä kasvihuonekurkkua yms. mihin käytetään hirveä määrä energiaa.
Onko pakko olla tarjolla talvellakin tuotteita jotka ei ilman apua täällä kasva  [:-I]
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #12 : 09.01.10 - klo:18:32 »

Pia, minustakin lähituotteet on ekologisempia kuin tänne kaukaa lennätetyt.

Olen kyllä myös miettinyt miten ekologista on syödä kasvihuonekurkkua yms. mihin käytetään hirveä määrä energiaa.
Onko pakko olla tarjolla talvellakin tuotteita jotka ei ilman apua täällä kasva  [:-I]

Niinpä, en syö talvella kurkkua enkä tomaatteja ( johtuu mausta, ulkomailta tuotetut ovat  [:-//] ei niitä voi syödä)
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

emo

• Vieras
« Vastaus #13 : 09.01.10 - klo:19:13 »

Meidänkään poika ei käyttänyt kestovaippoja vaan kertakäyttöjä.
Tosin olin mukavuudenhaluinen ja olen ruvennut miettimään näitä ekojuttuja enemmän vasta nyt.
Mutta itselläni käytän kestoja nyt.

Mitä näihin intiaanisokereihin ja himalajan suolaan tulee,niin niitä käytän pelkästään sen takia että ne ovat ns terveellisempää suolaa ja sokeria kuin nämä tavalliset valkoiset.
Aina kun on olemassa sama kotimainen vaihtoehto niin valitsen sen ehdottomasti.
Etikkahan on kotimaista,samoin eteerisistä öljyistä valitsen kotimaisen tuottajan,ekopesuaineita on myös kotimaisia.
Hedelmät ja vihannekset ostan mieluummin kotimaisina.

Mä olen kyllästynyt kotoani löytyviin lukuisiin voide.rasva,pesuaine purkkeihin.
Tavoite onkin vähentää ne ihan minimiin,mahdollisimman vähän kemikaaleja sisältäviin ja sellaisiin mitä voi käyttää koko perhe ja moneen eri tarkoitukseen sitä samaa.
Esim nestemäisen saippuan olen vaihtanut palasaippuaan.
Enkä mä tiedä tarviiko siihen ekoiluun käyttää yhtään sen enempää rahaa.
Itse uskon nyt vieläpä säästäväni kun en kanna kotiin erilaisia kasvomömmöjä,siivousaineita ym purkkia ja purnukkaa vaan hyödynnän kaupan ruoka-aineita esim ruokaöljyjä ihonhoitoon,merisuolaa ihon kuorimiseen ym
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:19:23 kirjoittanut emo »
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.01.10 - klo:19:39 »

Kirjattu

Sivu luotiin 0.233 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.