Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko oravalla jotain suojelua?  (Luettu 717 kertaa)

Hellis

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Vantaa
Onko oravalla jotain suojelua?
« : 09.01.10 - klo:14:49 »

Tälläinen asia pälähti päähän: onko oravan pesä minkään suojelun piirissä? Kun meitillä ollaan hävittämässä ainakin yksi asuttu pesä, niin onko sille oravalle järjestettävä oma koti ja miten!!! [:´((]
Kirjattu
Terveisiä Alapöntöstä!

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
Vs: Onko oravalla jotain suojelua?
« Vastaus #1 : 09.01.10 - klo:15:46 »

En osaa kyllä sanoa. Ainakin lisääntymisaikanaan kaikki luonnon eläimet ovat "suojattuja" sekä niiden pesät.
Aika kurjaa jos näin kovilla pakkasilla hävitetään minkään eläimen suoja/pesä  [:-(]
Kirjattu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 09.01.10 - klo:16:09 »

En tiedä, mutta ainakin pesimisaikaan orava rakentaa aina yhden tai kaksi varapesää. Toivottavasti löytää sellaisen. Sääli näin kylmällä.
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 10.01.10 - klo:14:22 »

"Suomessa metsästyslain piiriin kuuluvaa eläinlajia nimitetään riistaeläimeksi. Metsästyslaki 28.6.1993/615 ja sen 1 Luvun 5 § määrittelee riistaeläimet ja rauhoittamattomat eläimet, joista yksi on orava. Metsästysvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Oravaa saa metsästää talvella koko maassa kahden kuukauden ajan aikavälillä 1.12. - 31.1. (Tällöin oravan talviturkki on tuuheimmillaan).

Metsästysasetus (666/93) 20 § määrittää oravan riistaeläimeksi, jota saa metsästää myös jousiaseella. Asetuksen 24 § yleisistä rauhoitusajoista määrittää oravan rauhoitetuksi ajalla 1.2. - 30.11."

Edellinen teksti sivulta: http://www.tunturisusi.com/orava

Kerran olin samassa tilanteessa, jossa oltiin kaatamassa puuta, jossa oli asuttu ja käytössä oleva oravanpesä. Sanoin asiasta metsureille, mutta ei sillä ollut väliä vaan puu kaadettiin  [:-/] Laissa ei mainita kuitenkaan sitä, saako sellaisen puun kaataa, jossa pesä on muulloin kuin poikas- ja rauhoitusaikaan. Lain mukaan nyt on oravanmetsästyksen aika, mutta ei pesän hävittäminen ole metsästystä. Oravalla on monia pesiä, joissa sillä on ruokakätköjä ja jokin pesistä on aina sellainen, jossa se käy nukkumassa. Tuolla tunturisuden sivulla on paljon asiaa oravasta.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #4 : 10.01.10 - klo:21:27 »

Niin, Helliksen tavoin olen todella huolissani tuosta pesästä.
Meidän taloyhtiön hallitus ( minä annoin eriävän mielipiteeni) teki päätöksen, että taloyhtiön seinää kiertävä villiviini on revittävä alas.

Edellisen kerran villiviinin repi alas myrsky ja siinä tuhoutui ainakin kolme pesää . Silloin oli kesä.
Nyt on paukkupakkaset ja ainakin kaksi pesää on tuolla seinustalla.

Mitä voimme tehdä?
UUsi pesä ja minne? Auttaako jos vien villoja pihalle pesätarpeiksi? Ainakin ennen ovat kelvanneet? Voiko asiasta valittaa mihinkään?

Kirjattu

Hellis

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Vantaa
« Vastaus #5 : 11.01.10 - klo:16:19 »

Minäpä sitten soitin isännöitsijälle; sitä oikeaa en tavannut mutta sainpa kiinni varan. Hän oli kovasti mytätuntoinen ja totesi että juttelee, eihän tähän aikaan vuodesta saa viedä toisen kotia! Eli katsellaan taas....
Kirjattu
Terveisiä Alapöntöstä!

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #6 : 11.01.10 - klo:23:34 »

Hyvä juttu. Toivotaan että jaksavat odotella kevääseen.
Kirjattu

Ukki

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #8 : 02.02.10 - klo:23:56 »

Minulle tuon linkin kirjoitukset tekivät pahan mielen. Siinä mollataan kiihkoilusta ja vouhotuksesta liito-oravien puolesta, kuitenkin miltei jokainen kirjoittaja on itse samanlainen kiilusilmäinen vouhottaja. Nämä ihmiset ajattelevat vain RAHAA ja mammonaa yleensä.minua myöskin huvittaa että heidän mielestään jokainen "viherpiipertäjä" onkin kommunisti. Ja heidän mielestään luonnonsuojelua harrastavat vain nuo mainitut tahot.  Kyllä minä ainakin mieluummin suojelen noita viattomia eläimiä kuin noita "salametsästäjiä".  Enkä ainakaan tunnusta olevani mikään piipertäjä tai kommunisti (mikä sekin sitten on) . En siis tykännyt tippaakaan noiden kirjoittajien tyylistä.
Kirjattu

Ukki

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 03.02.10 - klo:09:01 »

Minusta taas EI VOI olla kovin harvinaisesta kyse, koska Kuopion seudulla on kaikkialla asiat jatkuvasti jumissa ko asian takia.
Kovasti EPPÄILYTTÄÄ ?
Käsittääkseni tämmöinen taas näiden ylireagointien takana, siksi juuri toivoisin kohtuullisuutta.

Ehdottomasti en olisi kaatanut haapaa, jos olisin tiennyt, mutta en tiennyt elikosta mitään.  Sehän liikkuu yleensä hämärissä.
Hoidokkini kyllä liikkuivat päivälläkin ulkona tullen taas sitten navettaan suojaan.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.319 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.