Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Keskiviikko 13.1.2010  (Luettu 1005 kertaa)

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Keskiviikko 13.1.2010
« Vastaus #45 : 13.01.10 - klo:12:39 »

Pitää alkaa suunnitella töihin menoa. Väsyttää ihan älyttömästi, vaikka olen nukkunut ihan reiluja yöunia kolme yötä....  [:56]
Varmaan joku unitautia levittävä tsetse-kärpänen on päässyt "puremaan" mua Gambiassa. vai pureeko kärpäset?  [:-I]

Sus

• Vieras
« Vastaus #46 : 13.01.10 - klo:12:45 »

Kaijalle, Wikipediasta:

"Tsetsekärpäset (Glossina) ovat afrikkalaisia verta imeviä kärpäsiä. Ne levittävät Trypanosoma-siimaeliöitä, jotka aiheuttavat unitautia ihmisille ja naganatautia nautaeläimille ja hevosille. Tsetsekärpänen on saanut nimensä äänestä joka kuuluu sen lentäessä.

Tsetsekärpäset ovat Glossinidae-heimonsa ainoa suku."

Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #47 : 13.01.10 - klo:12:50 »

Kyllä huomaa, että meidän isäntä ei ole ruokaa tehnyt. Päätin tehdä taas makkarakeittoa (mun yksi herkkuruoka). Kun aloin sitä valmistaa, lähti mies käymään pellolla. Tuli jotain 20 min.:n päästä sisälle ja kysyi, joko ruoka on valmista  :-)). Pelkästään perunain kuorimisessa ja makkaroiden palottelussa menee melkein se aika. Hää läks takasin ulos  :-)). Taidan itsekin käydä koiralenkillä sillä aikaa kun ruoka kypsyy.

(Onneks täällä ei oo tsetsekärpäsiä)
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #48 : 13.01.10 - klo:12:56 »

Onneksi ei. Silloin kun Suomessa sanoo tse-tse, niin koira yleensä näyttäytyy.  [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #49 : 13.01.10 - klo:12:59 »

Tse-tse-kärpästä vois käyttää unettomuuden hoitoon. [:66]

[:-I]

No leikki leikkinä... mut siis tuo unitauti, onks se nyt sit sama kuin malaria. Eiks tse-tse-kärpänen aiheuta just sitä malariaa, vai oonks käsittänyt väärin? 40 asteen kuume ja sillee...
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #50 : 13.01.10 - klo:13:01 »

Eiku... näin (Wikipedia):

"Malaria on Plasmodium-suvun itiöeläinten aiheuttama loistauti. Taudin aiheuttava eliö leviää Anopheles-suvun hyttysten välityksellä. Loinen kulkeutuu hyttysen piston seurauksena ensin ihmisen maksaan, josta se siirtyy veren punasoluihin. Malariaa aiheuttavia plasmodilajeja tunnetaan neljä: Plasmodium falciparum, Plasmodium vivax, Plasmodium ovale ja Plasmodium malariae. Näistä lajeista vaarallisin on Plasmodium falciparum, joka on tropiikin yleisin malarialoinen. P. falciparumin vaarallisuus johtuu siitä, että se kykenee infektoimaan kaikkia veren punasoluja."

-olin siis väärässä.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #51 : 13.01.10 - klo:13:02 »

Unitauti on alkueläinten aiheuttama ja tsetsekärpästen levittämä sairaus, vakava sellainen.

Unitauti

[:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #52 : 13.01.10 - klo:13:55 »

Klo 14-15 välillä tulloo kauppakyyditsijä. Tiskit "pyörii koneessa". Hetkinen, mihin koneeseen mää ne laitoinkaan... Joo, on ne vasemmanpuoleisessa koneessa, eli tiskikoneessa. Puuuuuh. Pyykkikonekin pitäisi pian laittaa pyörimään. Mut ei vielä, sulakkeet palaa. Nii ja ei noita oo kiva yksinään jättää päälle, kun lähössä oon.

Tiesitteks muutes, että vakuutusyhtiö EI maksa esim. vesivahingosta, jos on jättänyt pyykki- tai astianpesukoneen päälle vahtimatta. Esim. lähteny itte ulos. Tään kertoi mulle yks tuttava, vakuutusvirkailija.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #53 : 13.01.10 - klo:14:03 »

Tiesitteks muutes, että vakuutusyhtiö EI maksa esim. vesivahingosta, jos on jättänyt pyykki- tai astianpesukoneen päälle vahtimatta. Esim. lähteny itte ulos. Tään kertoi mulle yks tuttava, vakuutusvirkailija.

Tiedossa on. On mulla muutaman kerran pyykkäri ollut päällä, kun olen poikennut lähikaupassa, se käynti useimmiten kestää noin varttitunnin mennen tullen.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #54 : 13.01.10 - klo:14:04 »

Kyllä huomaa, että meidän isäntä ei ole ruokaa tehnyt. Päätin tehdä taas makkarakeittoa (mun yksi herkkuruoka). Kun aloin sitä valmistaa, lähti mies käymään pellolla. Tuli jotain 20 min.:n päästä sisälle ja kysyi, joko ruoka on valmista  :-)). Pelkästään perunain kuorimisessa ja makkaroiden palottelussa menee melkein se aika. Hää läks takasin ulos  :-)). Taidan itsekin käydä koiralenkillä sillä aikaa kun ruoka kypsyy.
Nonnih! Nyt, kun ruoka vihdoin oli valmista, ei miestä näy missään. Soitin ja kysyin että missäs oot, niin hän oli kyläilemässä. Parastaikaa kahvipöydässä, kuppi kuulemma täynnä kahvia  :-O. Ja minä lähtiessäni lenkille kävin sanomassa, että ruoka on puoli kahden aikaan valmista.  [:-/] Grrrrrrrr noita miehiä!
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #55 : 13.01.10 - klo:14:11 »

Lenkillä tuli käytyä ja raikasta talvi-ilmaa nuuhkuteltua. Polvi vaan meinaa tykätä huonoa kävelystä, pitää yrittää varoa jotta ei lopu lenkkeily kokonaan. Uinti on meikäläiselle sopivampi, ei rasitu vaivaiset nivelet.
No on sitä happeakin ihan pakko välillä saada.  :-))

Minulle tuo vakuutuskorvausasia oli outo. En kyllä tavallisesti jätä koneita toimintaa jos lähden pois kotoa. Mutta entäs kesällä kun melkein asutaan pihalla ja koneet on sisällä?
Ei voi tiskata eikä pyykätä muuta kuin sadeilmalla jolloin ei ulkona olla.  [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #56 : 13.01.10 - klo:14:21 »

Tuommosii ne miähet on, Mesis. Itkiskö vaiko nauraisko... [:-I] Tehää molempii. [:´((] [:-DD]

Ja pyykinpesu kesällä... juu vaikiaa on annulix. Siis vain sadepäivinä voi pestä. [:-DD] Mut jos tulee pitkä kuiva kausi, sit se vasta vaikiaa on!
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #57 : 13.01.10 - klo:14:24 »

Tuommosii ne miähet on, Mesis. Itkiskö vaiko nauraisko... [:-I] Tehää molempii. [:´((] [:-DD]
Tehdää vaa, mut ensiks itketää ja sitte nauretaan päälle  [:´((] [:-DD]. Sulla oli ihan oikee järjestys  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #58 : 13.01.10 - klo:14:26 »

Tehdää vaa, mut ensiks itketää ja sitte nauretaan päälle  [:´((] [:-DD]. Sulla oli ihan oikee järjestys  :-))

Sitä on tähän ikään mennessä oppinu... [:-DD]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #59 : 13.01.10 - klo:14:27 »

Vanhetessa viisastuu  :-)), mutta kyllä ihan oikeesti voi joskus ihan mitättömät pikku asiat ottaa päähän, niin kuin nyt tuokin.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.219 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.