Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Oletko valmistanut viiliä kotona?  (Luettu 1093 kertaa)

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Oletko valmistanut viiliä kotona?
« Vastaus #15 : 15.01.10 - klo:18:01 »

Ahaa, ookkei. Olen joskus ennenkin ihmetellyt, että miks kesäisin. Se tuli täällä esiin joskus, kun puhuttiin talkkunasta. Meillä ei lapsuudessa koskaan syöty talkkunaa.

Se onkin hämäläinen perinneruoka  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #16 : 15.01.10 - klo:18:04 »

Ahaa, ookkei. Olen joskus ennenkin ihmetellyt, että miks kesäisin. Se tuli täällä esiin joskus, kun puhuttiin talkkunasta. Meillä ei lapsuudessa koskaan syöty talkkunaa.

Joo sieltäpäin sen täytyy olla. Olin yli 30 v. kun eka kerran kuulin sanan talkkuna. Tai jos olin sanan kuullu, en kuitenkaan tietäny mitä se on. Silloinen miäsystävä sen mulle esitteli ja olihan se ihan ok makuista. [:-)]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 15.01.10 - klo:18:18 »

Joo sieltäpäin sen täytyy olla. Olin yli 30 v. kun eka kerran kuulin sanan talkkuna. Tai jos olin sanan kuullu, en kuitenkaan tietäny mitä se on. Silloinen miäsystävä sen mulle esitteli ja olihan se ihan ok makuista. [:-)]

Ihme jos tykkäsit, se on kuitenkin melko erikoinen ruoka   [:-)]
Nyt alkoi tekemään piapoo mieli  :-))
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 15.01.10 - klo:22:47 »

Olen valmistanut viiliä silloin tällöin. Opin aikoinaan äidiltäni. Teen sen tavallisesti kevytmaidosta ja joskus laitan tilkan kermaa tai kermaviiliä sekaan, niin tulee hieman paksumpi kermakerros pintaan. Viiliä laitan 2 ruokalusikallista 2 dl astiaan ja kaadan litkut päälle. En ole sekoittanut ja hyvin se on piimiintynyt vuorokaudessa huoneenlämmössä.

Viilin syön tavallisesti sellaisenaan. Joskus laitan hilloa tai marjoja sekaan. Kaneli-sokeri yhdistelmää en olekaan kokeillut kuin riisi- ja mannapuurossa. Talkkunaa sekoittelin sokerin ja maidon kanssa lapsena. Kun muutama vuosi sitten ostin talkkunaa, ei se mielestäni maistunutkaan niin hyvältä kuin muistin.

Piimästä teen helppoa jugurttia lisäämällä siihen sokeria, marjoja tai hilloa.

Tyrnimarjamehu on hyvä hapate. Kun sitä kaataa juomalasiin noin 1-2 cm, kaataa maitoa sekaan ja sekoittaa, niin maito muuttuu samantien jugurttimaiseksi ilman kokkareita tai heraa. Siihen sekaan hedelmiä, marjoja, sokeria ja vaniljaa (helpoiten sokerina) tai jotain hilloa.
Kirjattu

Evis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 16.01.10 - klo:14:19 »

Viiliä en ole valmistanut, mutta jogurttia olen tehnyt useinkin  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 16.01.10 - klo:18:40 »

Onko sulla Evis semmoinen jugurttisieni??? Minulla oli joskus aikoja sitten semmonen. Sillä tuli hyvää jugurttia. Nyt voisi sen keksinnön kaivaa uudestaa esiin ja käyttöön.  [:-)]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Evis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 17.01.10 - klo:14:29 »

Marleena, ei ollut mitään sientä, enkä ole aiemmin kullutkaan, minkähänlainen kapistus lienee??
Ihan laitoin siemeneksi bulgarian- tai luonnonjogurttia  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Sivu luotiin 0.201 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.