Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ylipainoinen - toisen luokan kansalainen....???  (Luettu 821 kertaa)

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia

Kuinka koet ylipainosi? Onko se ongelma sinulle vai muille ihmisille vai lääkäreille....

Heräsi vaan taas ajatus, kun aamulla olin sairaalassa jalkaani näyttämässä. Lääkäri oli erittäin ystävällinen, asiantunteva toki ja sellaista, mutta minun ylipainoni....

Se näytti olevan todella suuri ongelma - ei minulle vaan hänelle.

Tunsin itseni toisen luokan kansalaiseksi. Siis sellaiseksi, jolla ei ole eikä odotetakaan olevan aivoja ja mielipiteitä - vaan summa summarum - syy kaikkiin vaivoihin on
VAKAVA LIIKALIHAVUUS

Vaikka minulla olisi näärännäppy, niin syy siihen löytyy kropastani ja ylipainostani. Minulla ei ole aivoja eikä sielua eikä persoonaa -
minut kirjataan kirjoihin ja kansiin vain "ylipainoinen".
Ja kun aina olen kuvitellut olevani ihminen ja oma persoona.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Ylipainoinen - toisen luokan kansalainen....???
« Vastaus #1 : 21.01.10 - klo:21:22 »

Niinpä, tuntuu todellakin siltä, että tässä markkinatalousyhteiskunnassa on parempi ja hyväksyttävämpää näyttää hyvältä kuin olla hyvä. 

Mielestäni jokaisen ylipaino on jokaisen oma henkilökohtainen asia --samoin laihduttaminen.  Kyllä sille lääkärillekin olisi voinut sanoa suoraan, että ylipaino ei ole minulle  mikään ongelma, joten älä sinäkään tee siitä itsellesi ongelmaa,  vai onko vastaanotolle saapumisellekin asetettu jokin painoindeksiraja.  [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo:21:41 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

pia58

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • Pian päiväkirja
« Vastaus #2 : 21.01.10 - klo:21:50 »

Luulen ettei Hömötiaisen paino huoleta lääkäriä muusta syystä kuin jalka. Työkaverilla on polviongelmia ja ylipainoa 30 kg lääkäri suositteli painonpudotusta ja oli tosi huolissaan EI YLIPAINON vuoksi vaan siksi että jalat ei kestä. Molemmat polvet on jo leikattu ja nainen on juuri ja juuri 50 vuotta. Edelleen suuria ongelmia jalkoineen ja on erittäin työrajoitteinen eikä suostu vaihtamaan työn kuvaa. Se on aika raskasta meille muille sillä hänet lasketaan "miesvahvuuteen" joten kaikki hommat on tehtävä kuitenkin ja jokatapauksessa. Vakityöpaikan omaava voi tuollaista tehdä mutta me kaksi " kesätyttöä" ei. Jos meillä alkaa kroppa oireilemaan ja ollaan kokoajan saikulla on taattua että seuraavana kesänä ei työpaikkaa saada  [:-(]
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #3 : 21.01.10 - klo:22:03 »

Kyllä minulla on samanlaisia kokemuksia lähipiiristä, että kyllä nuo lääkärit ottaa painon puheeksi juuri terveydellisestä syystä.Eli kiistaton totuus on, että ikä ja merkittävä ylipaino aiheuttaa terveydellisen riskin monella tapaa.

En usko, että lääkärillä mitään muuta syytä on puuttua moiseen tai edes mielenkiintoakaan puuttua ylipainoon - saatikka nyt pitää ketään toisen luokan kansalaisena.
Se vaan voi tuntua siltä [:-)] Tsemppiä!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 22.01.10 - klo:12:08 »

Kyllä jotkut lääkärit tuntuvat ottavan sen kannan, että kaiken syy on ylipaino.

Tuttavallani oli patti nivustaipeessa, lääkäri totesi katsomatta, että ainahan lihavilla naisilla rasvapatteja on.
No imusolmukesyöpähän se oli, diagnoosiin meni vaan liian pitkä aika  [:´(]

Toki ylipaino on riski, mutta pitäisi nähdä potilas  ihan ihmisenä.

Lisäys Tiinan kirjoituksen jälkeen.
En ymmärrä tätä laihuuden ihannointia, en jatkuvia dieettejä.
Jos pikkutytöt jo vahtii painoaan, niin joku on pielessä.
Äidit antaa mallin lapsilleen, jos äiti saa päänsäryn grammasta läskiä,
niin kasvaako lapsesta anorektikko.  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:12:23 kirjoittanut Motteri »
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #5 : 22.01.10 - klo:12:15 »

Tottahan se on että lääkärit helposti huomauttavat ylipainosta, ja yhtä totta on se että monet polvivaivat, selkävaivat ja korkeat verenpaineet yms. johtuu nimenomaan ylipainosta. Kyllähän me kaikki se tiedetään. Sensijaan samaa mieltä Hömiksen kanssa olen siitä, että lääkärin asenne ja se kuinka hän asian ottaa esiin, vaikuttaa aika paljon siihen lääkärissäkäynti kokemukseen ja viestin perille menoon.

Kyllähän lihavat helposti leimataan lepsuiksi ja sellaisiksi että eihän niistä mihinkään ole kun eivät edes painoaan pysty pudottamaan. Nykymaailmassa ihannoidaan jopa laihuutta ja ihmisten arvoa mitataan muutenkin ulkonäon perusteella. Juuri terveyden takia olisi tietysti hyvä olla normaalipainoinen, mutta kun kuitenkaan kaikki ei ole, niin ei sille mitään voi.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jaska

• Vieras
« Vastaus #6 : 22.01.10 - klo:13:45 »

Tässä tulee mieleen ne vastakohdat, sairaalloisen laihat tyttörukat, joita ent. työpaikallakin oli...Kouluruokana pala näkkäriä ja lasi vettä. Harrastus: taitovoimistelu. Tiukat valmentajat jne.  :-O
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 24.01.10 - klo:17:25 »

Ennen sairaalaan menoa mua haukuttiin ylipainoiseksi lääkärit ja ystävät neuvoivat minua laihdutus kuuriin.
Sairaalan jälkeen lääkäri sekä ystävät sanoivat että voi kuin sä olet laiha.

Paino putolsi sairaalassa 26 kiloa.

Ihmiset eivät koskaan ole tyytyväisiä jos ulkona sataa niin silloin voivotellaan ja jos ulkona on pakkasta niin silloinkin voivotellaan.

Rouva Hömötiainen älä ole huolissassi meitä on moneen junaan.

Laihtuminenkin on  vaarallista niin kävi minulle makasin sairaalassa pari kuukautta. [:´(]

Olin syönyt pari kuukautta "vihreäTee" pillereitä ja ne aiheutti minulle haimatulehduksen ja maksatulehduksen. [:´(]

Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #8 : 24.01.10 - klo:19:20 »

Laihtuminenkin on  vaarallista niin kävi minulle makasin sairaalassa pari kuukautta. [:´(]

Olin syönyt pari kuukautta "vihreäTee" pillereitä ja ne aiheutti minulle haimatulehduksen ja maksatulehduksen. [:´(]

Oletko tarkistanut miten ylistävästi kerroit noista pillereistä täällä ?
Oletko aiemmin muistanut kertoa täällä etteivät oppisi olleet ihan oikeita ?
Entä joku olisi uskonut Sinua ja seurannut oppejasi, tuntisitko nyt olevasi vastuussa ?
Siis pitäisi tietää mitä kirjoittaa jos kirjoittaa sen totena !
Ainahan voi joku uskoa kirjoituksiasi !
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #9 : 24.01.10 - klo:19:45 »

Epäilen. Nytkin oli 18 kiloa ja 30 kiloa muuttunut 26 kiloksi  [:-I] [:-DD]

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #10 : 24.01.10 - klo:20:13 »

Epäilen. Nytkin oli 18 kiloa ja 30 kiloa muuttunut 26 kiloksi  [:-I] [:-DD]
Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka joku uskoisi.  [?]

Itse kuitenkin noiden kirjoitusten tuottajana olisin kiirehtinyt heti kertomaan antaneeni todella vaarallista tietoa.
Siis, voihan hyvässä uskossa kirjoittaa tietoa jonka uskoo oikeaksi, mutta nyt ainakin kävi ilmi että virheellisyys on ollut kirjoittajan tiedossa jonkin aikaa.

Tokihan tiedämme ettei pidä uskoa netistä lukemaamme, joten asiantuntematon kirjoittaja vapautuu vastuustaan...........
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 24.01.10 - klo:20:31 »

Annulix, olet oikeassa, ainakin minä olen hyväuskoinen,
eli luulen että kaikki on totta ja ihmiset rehellisiä yms.  [:-I]

Itse olisin kyllä heti kertonut kaikille kehumani aineen vaarallisuudesta.
Jos se sitten totta on  [:-I]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #12 : 24.01.10 - klo:20:48 »

Kts. viestiketju Kehon keventäjien kerho...
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #13 : 24.01.10 - klo:20:51 »

Itse olisin kyllä heti kertonut kaikille kehumani aineen vaarallisuudesta.
Jos se sitten totta on  [:-I]

Toden ja epätoden raja tässä tapauksessa lienee häilyväinen.  [:-I]

Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #14 : 04.02.10 - klo:09:11 »

VALAS VAI MERENNEITO?

Äskettäin Ranskassa, suuren kaupungin erään kuntosalin ikkunaan ilmestyi juliste. Siinä oli kuva nuoresta, hoikasta ja ruskettuneesta naisesta ja teksti, joka kuului: "Haluatko sinä olla tänä kesänä valas vai merenneito?!"

Keski-ikäinen nainen, jonka fyysinen olemus ei ollut samankaltainen kuin kuvan naisella, vastasi julkisesti kysymykseen joka julisteessa esitettiin.

Niille, joita asia mahdollisesti kiinnostaa:

Valaita ympäröi aina parvi ystäviä (delfiinejä, merileijonia ja uteliaita ihmisiä). Niillä on aktiivinen seksielämä, ne tulevat raskaaksi ja synnyttävät hurmaavia vauva-valaita. Ne viettävät ihanaa elämää delfiinien kanssa ja ahtavat itseensä katkarapuja. Ne leikkivät ja uivat meressä ja näkevät upeita paikkoja, kuten Patagonian, Beringinsalmen ja Polynesian koralliriutat. Valaat laulavat kauniisti ja ovat jopa levyttäneet laulujaan. Ne ovat upeita otuksia eikä niillä ihmisen lisäksi ole lainkaan luontaisia vihollisia. Niistä pitävät lähes kaikki ympäri maailman ja ne ovat rakastettuja, suojeltuja ja ihailtuja.

Merenneitoja ei ole olemassa. Jos niitä olisi, ne jonottaisivat psykoanalyysiin jossa pyrittäisiin helpottamaan niiden identiteettikriisiä ja selvittämään sitä ovatko ne ihmisiä vai kaloja. Niillä ei ole seksielämää koska ne tappavat miehet jotka menevät niiden lähelle. Kuinka ihmeessä ne voisivat edes harrastaa seksiä? Ne eivät voi saada lapsia ja kuka edes tahtoisi mennä lähelle tyttöä, joka haisee kuin kalatori?

Valinta on minulle itsestäänselvyys.
Minä tahdon olla valas.

P.S. Elämme aikakautta, jolloin media laittaa päähämme ajatuksia siitä, että vain hyvin hoikat ihmiset ovat kauniita. Minä mieluummin syön jätskiä lasteni kanssa, hyvän aterian miehen kanssa joka saa minut värisemään tai palan suklaata ystävieni seuraksi. Ajan mittaan painomme lisääntyy koska sisäistämme niin paljon tietoa ja viisautta. Kun se ei enää mahdu päähämme, se levittäytyy muualle kehoomme. Joten: me emme ole painavia, vaan suurenmoisen sivistyneitä, koulutettuja ja onnellisia. Alkaen tästä päivästä, aina kun katson peilistä takapuoltani, ajattelen:  "Herran pieksut, katsokaa kuinka fiksu minä olen!"

Suomentanut: S-H Harjajärvi

Lähde: http://www.positiivarit.fi/Content.aspx?fa879c36-6966-4f4b-b550-9b3af2f52676

Sivu luotiin 0.077 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.