Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Koulun laulukokeet  (Luettu 710 kertaa)

Sus

• Vieras
Koulun laulukokeet
« : 05.02.10 - klo:09:40 »

Yhtäkkiä humpsahti mieleen jostakin aikojen aamuhämärästä kansa-, oppi-, keski-, peruskoulun laulukokeet. :-O Mitäs niistä tykkäsitte? Jännittikö? Pidetääks alakouluissa ja peruskouluissa vielä sellaisia? Että joutuu nousta seisomaan, pahimmillaan mennä luokan eteen yksinlaulua vetämään...?

Mä koin suoranaista kauhua...

Muistoja? Kokemuksia?
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Koulun laulukokeet
« Vastaus #1 : 05.02.10 - klo:09:49 »

Ei tarvinnut mennä luokan eteen, sai laulaa ihan paikaltaan. Tosin seisten. Ja kyllä oli perhosia vatsassa.  [:4] Vaan ne hävis sieltä aika äkkiä, kun laulu rupesi sujumaan. Viimeinen laulukoe taisi olla oppikoulun kolmannella luokalla, muistaakseni...
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 05.02.10 - klo:09:54 »

Sehän oli ihan kauhea kokemus, ekalla luokalla ei ääni edes kulkenut ja sain 6 todistukseen.
Myöhemmin kun opettaja muuttui,
oli rohkaiseva ja ehkä kuunteli tunnillakin ääntä se nousi muutaman pykälän.

Yläasteella oli sijaisope, eläkkeellä oleva nainen laittoi meidät kokeessa laulamaan jonkun "hirveen vanhan" laulun.
Oma ope kuunteli ehdotuksia ja valitsi niistä sitten yhden, mutta ei tämä.
Osasipa pilata yhden sinänsä ihan kauniin laulun minulta, sillä tuo tilanne tulee aina mieleen kun laulun kuulen.

Hirveä kammo on edelleen esiintymiseen, onko koululla osuutta  :-O
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #3 : 05.02.10 - klo:10:00 »

Luokan edessä oli suoritettava esiintyminen.  [:4] [:67]
Ikuna en enää julkisesti laula.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #4 : 05.02.10 - klo:10:15 »

Mulla on ollu aina kamala esiintymispelko. Koko koulu- ja opiskeluajan. Nyttemmin se on vähentynyt.

Luokan edessä piti laulaa kansakoulun ekaluokalla. Sen jälkeen sai laulaa omalla paikalla, seisten. Sain ekaluokalla todistukseen seiskan, esiintymisestä en muista muuta, kuin että pelkäsin ihan kauheesti... kai se sitten pieleen meni... [:-I]

Perus-/oppikoulussa oli sitten niin ihana opettaja, että ymmärsi esiintymispelon ja saatiin mennä laulamaan kahdestaan opettajan kanssa luokan siivouskomeroon! [:-DD]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #5 : 05.02.10 - klo:10:18 »

Samankaltaisia kokemuksia on minulla kuin muillakin..no 10 laulajana piti aina luokan
edessä laulaa..(esiintymiskammoisen) ja kädet hikos ja mahan pohjassa tuntui tosi
kaamealta.Usein jouduin laulamaan mahtipontisia lauluja,..siis määrättiin..esim.Oolannin
sota oli yksi ahdistavimmista lauluista mitä kokeissa joutui laulamaan.Armeijan kasvatti
kun olin ehkä lauluvalinta johtui siitä..ja olihan se lapselle tosi mukava laulu esittää :-))
vai mitä olette mieltä.
Ehkä pikku paniikissa sitä veti laulun reippaalla tyylillä ja siitä tuli huippunumero.
että kyllä koulu on ahdistusta tuonut minunkin elämääni..eli mieluummin takarivin taavi
kuin.....
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Sus

• Vieras
« Vastaus #6 : 05.02.10 - klo:10:25 »

Useimmiten saatiin itte valita mitä laulaa. Mä lauloin melkein aina "läksin minä kesäyönä käymään, siihen laaksohon kussa kuuntelin päivää..." vai meniks se noin...
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 05.02.10 - klo:10:26 »

Telkkinen, olipa soma laulu laulettavaksi  [:-I]
Sekin vaikutti paljon minkä laulun joutui laulamaan, kammo nousi pilviin jos oli epämieluisa.
Me saatiin tunnillakin yläasteella laulaa melkein mitä haluttiin,
oli ihana ope  [KIPPIS]
Meillä oli myös esityksiä mm. kirkossa, sillä olimme kaikki kovia laulamaan.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #8 : 05.02.10 - klo:10:31 »

Kyllä ihmisillä on ollut varmaan jopa traumaattisia kokemuksia. Kauheinta varmaan, jos yksinkertaisesti ei ole sävelkorvaa eikä osaa laulaa... muistan kansakoulussa yhden pojan, hän puhui koko laulun... [:-(] ja häneltä tuli pissat housuun. [:-(] [:´(] Siis siitä on varmasti jäänyt trauma, ainakin mulle ois jäänyt. [:-I] Muistan kuinka se tuntui minusta niin pahalta, myötäelin niin voimakkaasti.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 05.02.10 - klo:10:33 »

Sängyssä, vatsallani laulaa luikautin, enkä muistaakseni paljoa jännittänyt.  Tykkäsin laulamisesta, siitäkähän rohkeus johtui?  [:-I] [:-)]
Sit kun sain kävelyoikeuden, niin seisoen pulpetin edessä lauloin.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 05.02.10 - klo:10:34 »

Sus, samantapainen muisto mullakin, poika lauloi todella huonosti ja OPE alkoi nauramaan, luokka tietty perässä.
Eikö ope olisi heti voinut sanoa että kiitos riittää, mutta piti nolata  [:-I]

Lisäys, se että ope nauraa, pilkkaa, ivaa tms. on tuhannesti pahempi kuin koulukavereiden.
Itselläni on edelleen jonkin sortin trauma, liikuntatunnilla eräs ope otti mut silmätikuksi.
Edelleen luulen että mussa on se "vika" mitä ope hoki.
« Viimeksi muokattu: 05.02.10 - klo:10:38 kirjoittanut Motteri »
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #11 : 05.02.10 - klo:11:21 »

Äiti käski laulaa tiedän paikan armahan, kun sen osasin parhaiten. Kutonen tuli  [:-DD]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 05.02.10 - klo:11:26 »

Viimeisimmissä  laulukokeissa lauloin "Kesäpäivä Kangasalla". Kolme säkeistöä. Ilmeisesti kannatti kun tuli kymppi, ihan ekan kerran.

Hän oli musiikinopettajana silloin. Tosin huomattavasti nuorempana kuin kuvassa.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #13 : 05.02.10 - klo:11:32 »

Heh...mä sanoin opelle, että en laula, ku en osaa, antoi mulle renkun, eli jakkaran eli nelosen. Se seisoo vieläkin päästötokarissa.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #14 : 05.02.10 - klo:11:38 »

Sus, samantapainen muisto mullakin, poika lauloi todella huonosti ja OPE alkoi nauramaan, luokka tietty perässä.
Eikö ope olisi heti voinut sanoa että kiitos riittää, mutta piti nolata  [:-I]

KAMALAA!!! [:-//]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.156 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.