Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Teetkö itse simaa vai ostatko valmiina?

Teen siman itse.
- 14 (38.9%)
Joku muu tekee minulle siman.
- 3 (8.3%)
Ostan siman valmiina kaupasta.
- 6 (16.7%)
En tee simaa.
- 6 (16.7%)
En edes tykkää simasta.
- 3 (8.3%)
Mitä se sima oikein on?
- 1 (2.8%)
Ei taaskaan löydy minulle sopivaa vaihtoehtoa!
- 3 (8.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 31

Äänestys päättynyt: 02.05.10 - klo:09:48

Kirjoittaja Aihe: Sima-gallup  (Luettu 1154 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Sima-gallup
« Vastaus #15 : 22.04.10 - klo:10:27 »

Se kaupan sima ei minun mielestä yksinkertaisesti lainkaan maistu simalta...
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #16 : 22.04.10 - klo:10:27 »

Onko niissä rusinoissa joku taika, että niitä pitäisi sen valmistusprosessin takia kuitenkin laittaa simapulloihin?

Sus

• Vieras
« Vastaus #17 : 22.04.10 - klo:10:29 »

Mä en niitä laita ja hyvää simaa on tullut. Oisko taika joku semmonen, että kun rusinat on nousseet pintaan, tietää, että sima on valmista?
Kirjattu

inke

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pohjanmaa
« Vastaus #18 : 22.04.10 - klo:10:30 »

Onko niissä rusinoissa joku taika, että niitä pitäisi sen valmistusprosessin takia kuitenkin laittaa simapulloihin?

Kun rusinat nousee pintaan,on sima valmista nautittavaksi,niin olen jostain kuullut.

En tee simaa enkä edes enää tykkää siitä.
Viimeksi oon juonu simaa koskikseen lantrattuna.  [:-DD]
Jaska on pessyt suun oikein astianpesuaineella  [:67]

Muoks. Ai Sus jo kerkes vastaamaan.  :-))
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 22.04.10 - klo:11:07 »

Rusinat on mustarastaan ruokaa  [:-DD]

Taidan sitten kuulua mustarastaitten lahkoon, kun syön rusinoita ihan paketista suoraan  :-)) ja simassa niitä pitää ehdottomasti olla. Ne on hyviä syödä sitten viimeiseksi sieltä lasin pohjalta.  [:-)]

Teen itse siman. Keitän 4 litraa vettä kattilassa, laitan ämpäriin sokerit, siis fariini ja tavallinen. Molempia puoli kiloa. Sitruunoista laitan kuoriosan, ja kuten täällä on mainittu, otan sen valkoisen osan pois ja sitten viipaloin sitruunat ohuiksi viipaleiksi. Kiehuvan veden kaadan näiden päälle. Annan olla ja jäähtyä vähän aikaa välillä sekoitellen. Sitten kaadan 4 litraa kylmää vettä joukkoon. Jos se on sopivan haaleata, lisään hiivaa pikku nokareen.
Yleensä teen tämän homman illalla. Annan olla huoneenlämmössä seuraavaan aamuun, jolloinka pullotan sen.
Pulloihin lisään vielä pari teelusikallista sokeria ja 5-6 rusinaa. Sitten vien ne kylmään.
Kaikkein parasta tässä hommassa on, kun saa syödä herkullisen makuiset pehmenneet sitruunaviipaleet viimeiseksi.
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #20 : 22.04.10 - klo:11:10 »

Taidan sitten kuulua mustarastaitten lahkoon, kun syön rusinoita ihan paketista suoraan  :-)) ja simassa niitä pitää ehdottomasti olla. Ne on hyviä syödä sitten viimeiseksi sieltä lasin pohjalta.  [:-)]

[:5] [:5] [:-DD]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

tahmatassu3

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylivieska
« Vastaus #21 : 22.04.10 - klo:12:27 »

KYllä minäkin simasta tykkään ja teen itse niin kotona kuin täällä tyttären perheessäkin.

Meillä näkyy Mesiksen kanssa olevan melkein tismalleen samanlainen resepti  ja tapa tehdä,
paitsi että minä laitan myös kaksi appelsiiniä vielä sitruunoitten lisäksi.
Se valkoinen osa tosiaan kitkeröittää ja rusinoita pitää ehdottomasti olla, ainakin pikkupoikien
mielestä, itse en niinkään niistä perusta  [:-)].
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 22.04.10 - klo:15:09 »

Teen siman itse. Valmissima on pahan makuista, eikä maistu oikealta simalta.

Kuorin hyvin pestyt sitruunat (3 kpl) perunankuorimisveitsellä käymisastiaan ja poistan hedelmän pältä sen valkoisen osan juuri siitä syystä, että se tekee simasta kitkerää. Joillekin nousee kuumetta, jos syövät valkoista osaa sitrushedelmistä. Sen jälkeen viipaloin sitruunat ja lisään astiaan, jossa on sokerit. Hiivan lisään vasta, kun liemi on kädenlämpöistä.

Olen myös joskus laittanut appelsiiniä ja greippiä simaan sitruunoiden lisäksi. Fariinisokeria laitan tavallisesti aina, sillä tavallisella valkoisella sokerilla simasta tulee niin haalean väristä ja vähän "terävän" makuista. Fariinisokeri pehmentää makua.

Rusinoita laitan mittariksi eli siitä näen, koska siman voi pullottaa, kun rusinat nousevat pintaan. Käytän tavallisesti 1-2 vrk huoneenlämmössä, pullotan ja siirrän pullot jääkaappiin.

Joskus olen tehnyt väkevää simaa eli sellaista, johon muodostuu alkoholia sen verran, että se hieman kihahtaa päähän. Tehohiiva on tämän version käyttämiseen parempaa kuin tavallinen hiiva. Tuollaisessa juomassa olevat rusinat kannattaa syödä (jos haluaa kevyen huppelin), sillä niihin varastoituu alkoholia aika reippaasti.

Simaa teen toisinaan myös kesällä janojuomaksi.
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #23 : 22.04.10 - klo:16:01 »

Lasten kanssa siman valmistus kuului asiaan, mutta nykyään ostan muutaman pullon.
Itse en siitä niin kovin välitäkään.
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #24 : 22.04.10 - klo:16:05 »

Kyllä tulee ostettua valmiina simat kaupasta. Oikeastaan olen jo ostanut (3 ploa), mutta rusinaa niissä kaipaisin, joten laitan sinne omaan simalasiin rusinoita lisäksi, ainakin toisinaan.  :-))
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #25 : 22.04.10 - klo:16:17 »

Se kaupan sima ei minun mielestä yksinkertaisesti lainkaan maistu simalta...

Niinpä, se on kyllä ihan eri juoma kokonaan. Mutta kyllä mä sitäkin olen joskus ostanut ja ihan juotavaa on ollut. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #26 : 22.04.10 - klo:16:17 »

Nih, ja Minnin kans  :-))

Nih, ja Debin kans. [:-DD] :-))
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #27 : 22.04.10 - klo:16:23 »

Lisään sen verran vielä, että ennen muinoin on kyllä tullut simaa tehtyä ja hyvää se on ollut.
Jotenkin nykyjään ei sitten tule tehtyä, kun menekki on vähäistä, joten siksi ostetaan kaupasta muutama pullo.
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

jatta

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 22.04.10 - klo:17:01 »

Hiivaa semmonen herneen kokonen nokare, jeh, teen simaa ja tykkään tehdä ja juoda, että silleen taas tänään.
Kirjattu

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 22.04.10 - klo:18:08 »

Aikoinaan tein simaa joka vapuksi perinteiseen tapaan, paitsi laitoin sitruunoista vain puristetun mehun ja usein lisäsin appelsiiniakin ja hyvää tuli. Kuoria en koskaan ole laittanut, vaan vähän useamman sitruunan sen sijaan.

Kaupan valmis sima ei ole hyvää. Nyt sitten ajattelin tehdä siman Kotisima-juomauutteesta (3x2 litraa). Voi ensin harjoitella kahdella litralla. Saapas nähdä, tuleeko hyvää!  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.063 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.