Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Arabian muki  (Luettu 1664 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Arabian muki
« : 26.04.10 - klo:12:13 »

Viime viikolla oli juttua tästä Arabian mukista joka mulla on Pertunmaalla, mukin historiaa en tiedä, jostain sieltä Pertunmaan talosta se on löytynyt silloin 30 vuotta sitten kun paikka on hankittu. Tuo on ilmeisesti joku hammasmuki tms. koska se ei ole kovinkaan korkea, olisko jotain max. 10cm. Muki on tosi hyväkuntoinen, ihan kuin sitä ei olisi koskaan käytetty, noi kuvatkin on ihan hyvät, ei mitään kulumia. Tässä nyt siitä muutama kuva.

Toisella puolella on kuva sadusta Hannu ja Kerttu. Huomatkaa pöllö noidan olkapäällä.


Ja toisella puolella taitaa olla Prinsessa ruusunen?? Tai ainakin nukkuva prinsessa ruusujen keskellä ja prinssi tulee pelastamaan.


Pohjan leimasta ei meinaa saada selvää tuosta ylimmästä kirjaimesta, paljaalla silmällä yritin katsoa hyvässä valossa jolloin se näytti minusta P kirjaimelta mutta tuosta kuvasta on nyt kyllä vaikea sanoa, voi olla A:kin.


Tässä vielä kuva tästä mun lapsuuden ruokalautasesta. Huomaan että mun äiti ei oikein ole näköjään tuntenut eläimiä, koska hän aina houkutteli mua syömään sanomalla että syö vielä pari lusikallista, niin että pupu alkaa näkyä. Eihän toi mikään pupu oo vaan orava. [:-DD]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

tahmatassu3

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 755
  • Ylivieska
Vs: Arabian muki
« Vastaus #1 : 26.04.10 - klo:12:30 »

Tuo muki on varmaan aika vanha, noitten arabian leimojen mukaan tuollaisia käytettiin -20 ja -30-luvulla.
Mahtaa olla myös aika arvokas, viimeviikolla selailin huutonettiä, kun etsin erästä tiettyä muumimukia tyttären kokoelmaan,
niin siellä oli myynnissä suurin piirtein samoilta ajoilta eräs muki jonka lähtöhinta oli nolla euroa ja sillä hetkellä viimeinen tarjous
oli 770 euroa  [:-)]

Laitan tuosta leimalistasta linkin tähän  http://www.arabianmuseo.fi/web/museumarabia.nsf/pagesbyid/08EE54B4C741DE1BC2256F5C004B892B/$FILE/Arabia_tehtaanmerkit.pdf?OpenElement
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Arabian muki
« Vastaus #2 : 26.04.10 - klo:13:01 »

Mitä enemmän mä yritän tutkailla leimaa tuosta kuvasta Picasassa kontrasteja ym. säätelemällä, niin sitä enemmän se ylin kirjain näyttää P-kirjaimelta. Silloinhan muki olisi ajalta 1917-1927.

Tahmatassu, toi sun linkki ei aukea, se on jotenkin kopioitunut väärin.

http://www.arabianmuseo.fi/web/museumarabia.nsf/pagesbyid/08EE54B4C741DE1BC2256F5C004B892B/$FILE/Arabia_tehtaanmerkit.pdf?OpenElement
« Viimeksi muokattu: 26.04.10 - klo:13:05 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Arabian muki
« Vastaus #3 : 26.04.10 - klo:13:07 »

Tässä alkuperäinen kuva leimasta jos joku haluaa sitä tutkailla.

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Arabian muki
« Vastaus #4 : 26.04.10 - klo:13:20 »

Äkkiseltään kun tuota oravaa katsoo, niin ketturepaleiseksi mä sitä luulisin.  [:-DD]
On sulla Tiina aarteita.  [KIPPIS]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Arabian muki
« Vastaus #5 : 26.04.10 - klo:15:04 »

Ehkä laitat mukin hiukka piilompaan kun pönttöläiset tuloo tai ainakin vahdit tarkkaan ettei tipu.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Arabian muki
« Vastaus #6 : 26.04.10 - klo:15:07 »

Ehkä laitat mukin hiukka piilompaan kun pönttöläiset tuloo tai ainakin vahdit tarkkaan ettei tipu.

Juu, siellä se saa kaapissa kököttää missä on kököttänyt viimeiset 30 vuotta. :-)) Sulle saatan sitä keittiössä näyttää salaa muilta :-)). Ei sitä nimittäin kerkii pönttötapaamisen aikana vahtimaankaan kun on vähän muita hommia.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Arabian muki
« Vastaus #7 : 26.04.10 - klo:17:19 »

Minusta se on APAn leima, kyllä on upeasti säilynyt muki.
Kannattaa kyllä laittaa piiloon tai hyvään säilöön  [:-)]
Harvoin varmaan tulee tuon ikäistä virheetöntä arabiaa vastaan  [KIPPIS]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Arabian muki
« Vastaus #8 : 28.04.10 - klo:08:50 »

Eilen kiireellä kävimme Tamperella ja rauhallisemmin tulimme takaisin ja poikkesimme muutamalle kirppikselle.
Lempäälästä kirppiksen pihalla huomasin kaukana nurmikolla jotain, menin katsomaan ja se oli tällainen, arabian pienen pieni seinälautanen, halkasija vain 8,1cm ja lohkeamakin on. Mutta minusta niin söpö.
Muista hankinnoista myöhemmin.


Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Arabian muki
« Vastaus #9 : 28.04.10 - klo:10:46 »

Ihana tuo Tiinan muki ja iipan lautanen.  [KIPPIS]  [KIPPIS]

Mun miehellä on just samanlainen ovara-lautanen,kun Tiinalla.Puuro on varmaan kaavittu reippaasti,kun kuviot ovat häipyneet,mutta matala lautanen on säilynyt hyvänä.



Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Arabian muki
« Vastaus #10 : 28.04.10 - klo:10:51 »

Nyt kun näen tuon Inken miehen matalan lautasen, niin mulle tulee tunne että mullakin on lapsena ollut sellainen ja siinähän olis se pupukin :-)). Oliskohan se mennyt rikki, en kyllä yhtään muista. Ne on ehkä olleet joku setti mihin on kuulunut matala ja syvä lautanen. Aika kulunut on tosiaan Inken miehen puurokuppi [:-DD]. Mutta noi on ihania muistoja.

Nyt vasta huomasin että toi Iipan löytöhän onkin aika pikkuruinen lautanen, kuvasta saa käsityksen että olis isompikin. Ei noi pikkukolhut haittaa jos muuten on noin kiva löytö. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Arabian muki
« Vastaus #11 : 28.04.10 - klo:10:53 »

Hei laittakaa kaikki muutkin jos teillä on jotain ihania Arabian (tai muitakin) astioita lapsuudesta, tai muuten vaan kivoja löytöjä, tai jotain aarteita mitä kaapin kätköistä löytyy.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Arabian muki
« Vastaus #12 : 28.04.10 - klo:10:54 »

Ovat olleet setti. Vanhimmalle pojalle olen ostanut ja pikkuveli käytti sitten. Myöhemmin kaikki viisi lastenlasta ovat syöneet mummilassa niistä, kukin vuorollaan.
Pitääpä otta kuva kun käydään siellä maalla.  [:-)]
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Arabian muki
« Vastaus #13 : 28.04.10 - klo:11:14 »

Nää lautaset oli tiskikaapissa ja mies käytti tuota matalaa lautasta sillointällöin.Mä laitoin ne aika pian vitriiniin,kun mä oon semmonen rähmäkäpälä   [:-DD]  ,pelkään,että rikkoisin ne.
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Arabian muki
« Vastaus #14 : 28.04.10 - klo:11:20 »

Jotakin löytyy... Ainakin pitäisi löytyä. Täytyypi katsella.

Ja mökillä (valitettavasti) olisi enemmänkin. Kesällä olisi tarkoitus Itä-Suomessa ajella. Olin nääs koko talven koukussa Huutonettiin... kun olen melko monista astioista, vaatteista (uusista ja vanhoista), kirjoista, levyistä, koneista ja kaiken maailman krääsästä ja tilpehööristä päättänyt eroon päästä. Tilalle on kylläkin tullut jo etukäteen hankittua sekä uutta että vanhaa... :-)) Hamsteri mikä hamsteri. Ei vaan... Kysymys on siitä, että meillä on liikaa tavaraa, mutta kuitenkin pidän kauniista tavaroista ympärilläni. Siis minun silmissäni kauniista. Onneksi miehellä on suht samanlainen maku... Ja taas naurua!

Vaan tuo muki muuten... Se todella ON arvokas!
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -
 

Sivu luotiin 0.269 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.