Terveisiä Vantaan Pyhän Laurin kirkonkylästä. Olin äskettäin siellä opastetulla kiertokävelyllä. Meidän Pyhän Laurin kirkko elikkä Helsingin pitäjän kirkko on pääkaupunkiseudun vanhin rakennus. Se on rakennettu ensimmäisen kerran n.1450-luvulla. Sitten 1800-luvun loppupuolella tulipalo tuhosi sitä aikamoisesti. Se on restauroitu - samaahan se ei enää ole - mutta ei se minua ainakaan haittaa. Erittäin suosittu vihkikirkko, johon täytyy varata vihkiaika jo noin vuotta ennen!
Pyhä Laurentius, jonka mukaan kirkko on nimetty, on siis mm. palomiesten pyhimys ja mm. koomikkojen suojelija. Kerrotaan, että hän (eli 200-luvulla Italiassa ja oli kirkon diakoni) oli varsin huumorintajuinen. Hänet tuomittiin halstrattavaksi elävältä.
Muistan lukeneeni, että kun häntä halstrattiin, niin kesken toimituksen hän huusi: "Kypsää on - kääntäkää toinen puoli!"
Ilman kameraa läksin tuolle reissulle ja nyt harmittaa. Mutta kamera olisi ollut tiellä (meitä oli useamman hengen ryhmä) - menen sinne joskus aivan yksin ja kuvaan niitä vanhoja hautakiviä ja pitäjän vanhoja taloja sitten oikein rauhassa.
Olipa virkistävä ilta taas kerran. Ensi kesänä, jos terveenä saan olla - olen itsekin siellä sitten keskiviikkoiltojen oppaana.
![Hymyilee [:-)]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/2.gif)