Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: magneettikuvaus  (Luettu 440 kertaa)

Tami

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
magneettikuvaus
« : 23.06.10 - klo:01:53 »

hieps
Ikävä aihe! Onko joukossa kuvattuja [8-)].

Meikäläinen eilen rintasyöpälöydöksen vuoksi pääsin 'tunneliin' = magneettikuvaukseen.  Monet kolleganit olivat jo aiemmin pelotelleet; siis keroneet tosi kauhukokemuksia ahdistavasta pönttö;)kokemuksesta.
Itse olen tosi(hissikammoinen,klaustrofobinen)  mutta tämänpäiväinen kokemus oli kaiken kaikiaan helpottava jollain tasolla.
Kuulisin mielelläini kokemuksiasi, vaikka yv:nä (en tiedä, onko ees semmoista tällä foorumilla) siis kaikesta, esim. mitä tämän jälkeen! Tietty leikkaus, sytostaatti, sädetys... aapua ;(
Vielä kuukausi sitten oli onnellinen, vai olinko ja tajusinko sitä?!





Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 370
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #1 : 23.06.10 - klo:02:00 »

Mun mies, eli Pasi, oli maanantaina muista syistä magneettikuvauksessa ja kertoi, että ne äänet meinasi käydä hermoille. Ihan kuin niskan lisäksi olisi yritetty testata hermojen kestämistä  [:-I] [NUT]

Tsemppiä sulle taisteluun ja taudin voittamiseen!  [:30]
Täältä varmasti löytyy "kohtalotovereita", kunhan he huomaavat viestisi! Kannattaisiko otsikkoon muokata maininta rintasyövästä?  [:-I] [:-)]

Tami

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Rintasyöpä ja sitten..
« Vastaus #2 : 23.06.10 - klo:02:32 »

Kiitti Kaija
Olen vaan niin sekaisin kaikesta.
Mutta oikeasti monet vahvoista tuttavistani ovat saaneet magneetista hirveitä panikkikohtauksia  [8-)](yks ope ja esim. toimittaja  paniikkiitkukohtukset, joihin hoitajat olivat onneksi reagoineet asiallisesti.. )
No niin se kai menee! [:-(]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #3 : 23.06.10 - klo:02:39 »

Olen kuullut että se on ahdistavakin kokemus tuo magneettikuvaus, saati sitten tuo löydös. Voimia sinulle ja kohtalon tovereita löytyy sinulle täältä tiedän, eräs hyvin samassa vaiheessakin vielä kuin sinä.  [:30]
Kirjattu

Tami

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #4 : 23.06.10 - klo:03:50 »

Kiitos Kaija  ja Iipa!!

Jos joku äkkiseltään törmää johonkin katastrofiin (vaikkapa vain välillisesti), mutta joka vaikuttaa useaan ihmiseen, joukkoihin, niin kohta veronmakasijien, tai seurakunnan rahoilla annetaan kriittistä apua!

Jos yksin kohtaan jotain ihan hirveätä, tosi ahdistavaa kuolemanvakavaa!!  [:6] No joo
pääsinhän sentään yli kuukauden kuluessa magneettikuvaukseen!
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #5 : 23.06.10 - klo:08:15 »

Olen ollut magneettikuvauksessa niskani takia. Ei se minusta ollut mikään ahdistava kokemus. Koko ajan on yhteys hoitajaan.
Rintasyöpä on kyllä aika ahdistava. Mutta sekin riippuu niin monesta - jos se todetaan ajoissa, on paraneminen varmaa. Ja muutenkin siinä ennuste on kaiketi 90 %.
On tärkeätä säilyttää positiivinen  ja luottavainen elämänasenne. Ei se kyllä aina onnistu!

On ihan hyvä, että avasit keskustelun aiheesta. On helpompi olla, kun voi jutella ja kertoa kokemuksistaan ja tunnoistaan.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #6 : 23.06.10 - klo:09:40 »

Minä olen ollut kaksi kertaa magneettikuvauksessa kun tutkittiin pään aluetta. Eka kerta oli mulle melko ahdistava kokemus koska en pidä ahtaista paikoista, ja siitä eka kerrasta jäikin sellainen fiilis että toivottavasti ei tarvi toiste magneettikuvaukseen mennä. No, tarttihan sitä kumminkin mennä, kun kaikki kokeet tehtiin uudestaan vuoden kuluttua ensimmäisistä. Pelkäsin jo etukäteen tuota toista magneettikuvausta, mutta kas kummaa, jotain lie tapahtunut koska toinen kokemus ei sitten enää ollutkaan yhtään ahdistava. Tietysti osasin nyt valmistautua eri tavalla, myös henkisesti, ja siellä putkessa ollessa yritin olla mahdollisimman rauhallinen, hengittää rauhallisesti ja pitää silmät kiinni, yritin siis kaikin tavoin rentoutua ja se auttoi ainakin mua. Tokalla kerralla sain kuunnella musiikkia ja se auttoi jonkun verran, vaikka tosiaan se koneen pitämä meteli oli niin kovaa että musiikkia aika ajoin tuskin kuuli.

Voimia sulle Tami tulevaan aikaan ja toivottavasti sulla on sellaisia ystäviä joiden kanssa voit luottamuksella jutella sairaudestasi ja jotka jaksaa kuunnella ja tukea. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #7 : 23.06.10 - klo:10:39 »

Olen myös niitä jotka kammoavat magneettikuvausta. Kuitenkin olen moisessa laitteessa vieraillut ainakin kolme kertaa, sekä selän että rintasyövän takia. Eka kuvaus oli hirveä, koska oli sellainen umpitunneli koko laite että huhhuijaa. Seuraavalla kerralla oli parempi laite joten pystyin rauhottumaan helpommin. Samoin toisella kerralla taisin hiukan nähdä valoa pään takaa.
No kolmas kerta... rintasyövän takia, ei enää ollut niin paha. Liekkö ollut lyhyempi putki kyseessä ja ehkä kokemukset auttoivat asiassa.

Minulla todettiin rintasyöpä neljä vuotta sitten. Ensin leikattiin osapoistolla möykky pois, samoin vietiin imusolmukkeet. Loppujen lopuksi kuitenkin olen käynyt Tram-leikkauksen läpi. Eli toinen rinta poistettu kokonaan, uusi tehty vattanahkasta. Toinen rinta pienennettiin samalla. Vielä korjausleikkauskin on läpikäyty. Vielä en osaa sanoa vieläkö tuota uutta rintaa entrataan.

Minulla vielä yksi kontrolli läpikäymättä. Tämä vuosi oli välivuosi, ensi vuonna on sitten se viimeinen, jolloin toivottavasti saan terveen paperit.

Jos haluat kysellä jotakin syöpään liittyvistä asioista niin laita vaikka yv:tä. Tai jutella muuten vaan toisen kohtalotoverin kanssa  [:-)]







Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 390
  • Lahti
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #8 : 23.06.10 - klo:12:42 »

Tamille paljon jaksamista taudin kanssa elämän eteenpäin elämiseen.
Ystäväpiirissäni on paljon saman kokeneita, taudin voittaneita joten
toivon heidän esimerkillä sinullekin hyvää tulevaisuutta. [:-)]

Täällä on loistava vertaistuki porukka murheisiin ja iloisetkin asiat voidaan jakaa
monien kanssa. [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #9 : 23.06.10 - klo:16:47 »

Minä olen ja pari kertaa ollut mangneettikuvauksessa ja molemmilla kerroilla tuli punasia laikkuja kaulaan ja naamaan.Hoitajat oli kauhuissaan mutta se oli vaan semmosta stressi laikkua...Olihan se ääni tosi inhottava mutta ei mulle siitä mitään sen kummempaa jäänyt tonne takaraivoon;-)
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 160
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #10 : 23.06.10 - klo:18:09 »

Voimia ja jaksamista Sinulle  [:1]
Kirjattu

Tami

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #11 : 23.06.10 - klo:22:31 »

Voi kiitos teille kaikille tuesta!

Ne pahimmat ahditushetket tosi ovat kauheita ympäripyörimistä ja lakananpuremista. Ei oo todellista ja silti en herää painajaisesta. Mutta näillä mennään, vaikka itkettää. Huoaahh
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #12 : 23.06.10 - klo:22:52 »

Sanoja pyörii mielessäni, mut en osaa pukea niitä lauseiksi.  [:-(]
Jaksamista sulle, Tami.  [:1]
Mangneettikuvauksessa olen muutaman kerran käynyt.  Päätäni kuvattiin.
Muuten ei ite pöntössä oleminen kammottanut, mut ne kolinat ja hakkaamiset  [XX].
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #13 : 23.06.10 - klo:23:23 »

Eihän mangneettikuvauksessa mitään ihmeellistä ole, makaa vain siinä petillä ja kuuntelee musiikkia.
Minä olen käynyt kolme kertaa kuvauksessa.
Kaksi ensimmäistä kertaa meni ihan mukavasti läpi muutamassa minuutissa.
Kolmannella kerralla olin viikon ensimmäinen kuvattava ja silloin sattui niille jotain hämminkiä sen koneen käynnistämisessä.
Mutta mitäs se minua haittas, minä nimittäin nukahdin siihen petille musiikkia kuunnellessa.
Sitten herättivät minut ja sanoivat, että kuvaus on jo suoritettu.
Minä kellosta katsoin, niin 45 minuuttia oli kulunut!  :-))
Tuli hyvät aamutorkut  [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: magneettikuvaus
« Vastaus #14 : 23.06.10 - klo:23:31 »

Risto, sulla on täytynyt olla hyvät kuulokkeet korvilla.
Mulle ei todellakaan kuulunut, kun monitoimimiehen työkalujen ääniä ja nekin vielä korostetusti. [:-/]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.239 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.