Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: On piilossa viidakon...  (Luettu 996 kertaa)

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #15 : 02.07.10 - klo:19:52 »

Olinpas puusilmä.. [:-I] siipijuovassa tosiaan näkyy tuo heinätavin vihreä myös! Hyvä tarkkasilmäiset [:-)]
Sori mut tää on normi tavi.. Heinätavilla ei oo missään puvussa vihreetä siipipeiliä. Tavilla taas jokaisessa.
Heinätavin nokka on myös kokonaan harmaa...
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #16 : 02.07.10 - klo:21:15 »

Olinpas puusilmä.. [:-I] siipijuovassa tosiaan näkyy tuo heinätavin vihreä myös! Hyvä tarkkasilmäiset [:-)]
Sori mut tää on normi tavi.. Heinätavilla ei oo missään puvussa vihreetä siipipeiliä. Tavilla taas jokaisessa.

No tuossa asiassa minä olen eri mieltä....tueksi lainaus lintuoppaasta naaraan puvusta: " Siipipeili on vihertävä ja sitä reunustaa valkea poikkiviiva".

Nämä määritykset on äärettömän mielenkiintoisia ja haastavia. Tämäkin kuva. Minusta kyseessä voisi olla heinätavi. [:-)]
Olisiko mesellä muuta kuvaa kyseisestä linnusta? Pääsisi näkemään tuota sorsaa eri kulmista ja valosta.
« Viimeksi muokattu: 02.07.10 - klo:21:20 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
« Vastaus #17 : 02.07.10 - klo:21:32 »

No tuossa asiassa minä olen eri mieltä....tueksi lainaus lintuoppaasta naaraan puvusta: " Siipipeili on vihertävä ja sitä reunustaa valkea poikkiviiva".
Emmää tollasta löydä mun lintuoppaista [NUT] . Niissä kyllä mainitaan ettei heinätavilla ole valkeaa pitkittäisjuovaa pyrstöntyven sivulla. Kuvan tavilla [:-DD] , sellainen näkyy.
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #18 : 02.07.10 - klo:21:46 »

Emmää tollasta löydä mun lintuoppaista [NUT] . Niissä kyllä mainitaan ettei heinätavilla ole valkeaa pitkittäisjuovaa pyrstöntyven sivulla. Kuvan tavilla [:-DD] , sellainen näkyy.

On parempiakin tuntomerkkejä heinätavista/tavista ja niiden erosta mutta faktaa on kuitenkin myös tuo siipipeili, joka on valkeiden poikkijuovien reunustama  - mutta niinhän se on kyllä tavillakin :-)). Tämä ei ole todellakaan siis tuntomerkki mikä sulkisi toisen pois, vastasin vain  Cinclusen väittämään, etteikö näin olisi myös heinätavin kohdalla.

Olisi kiva jos meseltä saisi lisää kuvia tästä sorsselista, jotta tulisi varmuus kumpi on. Tuo nokka olisi hyvä nähdä kokonaan. Minusta linnun olemus on enemmän heinätavin, myös nokan muoto ja koko. MUtta todellakin kuva on hankala! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #19 : 02.07.10 - klo:22:19 »

hän piilottelee  [:-I]

Vanha naaras muistuttaa kautta vuoden paljolti tavinaarasta. Nokan tyvellä on kuitenkin valkea täplä ja vaalea silmäkulmajuova on selvempi kuin tavinaaraalla. Keväällä naaras on tavinaarasta hieman vaaleampi. Kun tavin siipipeili on metallivihreä, heinätavilla se on harmaanruskea ja korkeintaan sisäosistaan hiukan vihervänvivahtava.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Cinclus

• Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 02.07.10 - klo:22:37 »

Heinätavilla EI ole koskaan vihreetä siipipeilissä (joskus voi voimakkaassa valossa virheellisesti heijastaa vihreetä) ja TÄYSIN harmaa nokka, joka lisäksi on pidempi kuin tavilla. Heinätavilla olisi paljon vaaleampi skj ja selvempi täplä nokan tyvellä.
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #21 : 02.07.10 - klo:23:41 »

Heinätavilla EI ole koskaan vihreetä siipipeilissä (joskus voi voimakkaassa valossa virheellisesti heijastaa vihreetä) ja TÄYSIN harmaa nokka, joka lisäksi on pidempi kuin tavilla. Heinätavilla olisi paljon vaaleampi skj ja selvempi täplä nokan tyvellä.

Samaa mieltä olen, että se siipipeili on olematon, kuten sanoinkin, ei mikään paras tuntomerkki laisinkaan. Ja se on aivan totta, että on ihan eri luokkaa kuin tavin metallinhohtoinen siipipeili. Mattavihreä, harmaanvihreä, siis hyvin vaatimaton kaikkiaan. Mutta just nämä valojutut kuvissa on hämääviä, kuin mittasuhteet ja muutkin.
Tässä mesen toisessa kuvassa näkyy tuo nokkakin paremmin ja tästä kuvasta voi hyvin nähdä, että se nokka ei näytäkään koko harmaalta vaan todellakin vivahtaa kellertävältä tyvestään, jos valo ei tee kepposia. Toisaalta taas pään juovat ovat hyvin heinätaville tyypillisen voimakkaat..
Saatat hyvinkin olla oikeassa, että kyseessä on tavis tavi, minä en ole täysin varma -en enää heinätavistakaan -  luonnossa kun näkisi :-))
Ihan mielenkiintoista! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 03.07.10 - klo:00:04 »

Se on heinätavi! Totta mä nyt tavin erotan vielä. Jos että usko, käyn huomenna kysymässä siltä iteltään  [:-DD]
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #23 : 03.07.10 - klo:00:31 »

Se on heinätavi! Totta mä nyt tavin erotan vielä. Jos että usko, käyn huomenna kysymässä siltä iteltään  [:-DD]

:-)) Tee se!
Ja lisää kuvia, teet havaintoja sen elintavoista; ne on hyvin erillaisia käyttäytymiseltään ja liikkeissään. Heinätavi uidessaan etupainoisempi kuin tavi.
Minä odotan lisää dokumentteja - nämä kuvajutut on kaikenkaikkiaan mukavia ja haasteellisia - tulee koluttua yksityiskohtia kuin Csi- rikossarjoissa.
Palaillaan! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 03.07.10 - klo:10:34 »

lisää kuvia

etukeno ja laikku nokantyvessä... [:-I]
Kirjattu

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
« Vastaus #25 : 03.07.10 - klo:11:20 »

Tämä on selvä heinätavi, mut eri lintu kuin ekoissa kuvissa [:-I]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 03.07.10 - klo:11:32 »

Tämä on selvä heinätavi, mut eri lintu kuin ekoissa kuvissa [:-I]
Sama lintu se on...tuossa mun kotirannassa. [:-)]
Kirjattu

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
« Vastaus #27 : 03.07.10 - klo:11:41 »

Eikä oo [:-DD] Noin selvä pään juova näkyisi ekoissakin kuvissa...
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #28 : 03.07.10 - klo:19:06 »

Minä olen Malin kanssa samaa mieltä. [:-)]
Tuota ekaa kuvaa katsoi kaveri, joka on lintuharrastuksessa varsinainen guru ja rengastaja. Vastaus oli yksiselitteinen; kyseessä on tavi 100% varmuudella hänen mielestään.
Ja noista muista kuvista olen samaa mieltä Malin kanssa, että kyseessä on eri lintu ja tämä on todellakin heinätavi :-))
Oli hyvä saada nämä kuvat tähän, nyt ne erot/tuntomerkit näkyi hyvin.
Mielenkiintoinen määritysketju, en voi muuta sanoa - niin ja terveisiä Säpistä, lintuyhdistyksemme kesäpäiviltä!  [:45]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Cinclus

• Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 04.07.10 - klo:10:45 »

Poikasiakin on eri määrä, ensimmäisessa jossa normi tavi emona on 7 ja heinätavilla on 8.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.254 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.