Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Piirakkaa puolukasta  (Luettu 750 kertaa)

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Piirakkaa puolukasta
« Vastaus #15 : 17.10.06 - klo:14:18 »

Zirnix;  torttu testattu  :-)) TOSI HYVÄ OHJE [:-)] [:-)] [:-)]

[:-)] Mukavaa kuultavaa! Nyt olisin utelias kuulemaan, mistä emmeistä tortun teit...? Marjoista, hedelmistä, monista sekaisin...? Ja teitkö tuolla hiukan pienemmällä vuoalla vaiko normaalikokoisella uunipellillä...?

Minulla muuten on lähes aina (jostakin ihme syystä) tapana laittaa vähän kaikkea vähän enemmän kuin ohjeissa sanotaan. Esimerkiksi tuossakin vehnäjauhoja laitan varmaan noin 5 dl, nestettä lähes pari desiä ja leivinjauhetta 3 tl jne. Kääretorttupohjat taitavat olla lähes ainoita, jotka pyrin tekemään prikulleen ohjeen mukaan... Kävin muuten äsken lisäämässä tuohon sulatetun rasvan kohdalle sanan "jäähtynyt", vaikkakin kaikki vähänkään leipomista harrastavat sen varmasti olisivat tienneet. Lisäksi sellainen juttu, että mustikoita en kovin mielelläni sekoita suoraan taikinaan, koska niitä meillä yleensä on vähemmän kuin puolukoita ja koska ne värjäävät herkästi koko taikinan siniseksi... Usein sekoitan pari kolme desiä puolukoita taikinaan, ja päälle sitten sekaisin levittelen mustikoita ja puolukoita. Eli... Miten ja mitä milloinkin...  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #16 : 17.10.06 - klo:15:35 »

Tein tämän ensimmäisen version siten että sekoitin taikinaan pienen purkillisen ananaskuutioita, surautun ne sauvasekoittimella soseeksi. Päälle ripottelin puolukoita ja vadelmia. En kovin vahvaa kerrosta ,olivat jäisiä siksi en uskaltanut laitta runsaasti ettei nestemäärä enää lisääntynyt niistä.
Rasvan jäähdyttelin kyllä. Onnistui oikein kivasti. [:-)]

Ai niin se vuoka, käytin sellaista korkealaitaista uunivuokaa jonka pohja-ala on noin puolet varsinaisesta uunipellistä.
Se on minulla sellainen monikäyttövuoka, teen kaikenlaisia paistoksia siinä. Teflonpinnoitettu, mutta laitan kyllä leivinpaperin siihen. Sen avulla on hyvä siirtää paistos vähän jäähtyneenä leikkuualustalle.

Kiitos vielä kerran ohjeesta, tulee tehtyä toistekin ja kokeilen sitten jotain muuta versiota. Plussaa tässä on muunneltavuus ja tekemisen helppous. [:43]
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 17.10.06 - klo:15:46 »

[:-)]
Hyvä, hyvä! Kiva, kiva! Minäkin käytän paljon juuri tuollaista samanlaista vuokaa, ja leivinpaperilla vuoraan minäkin sen aina.
Ja juuri oikein olit tehnyt niiden jäisten juttujen kanssa; ne juuri niitä petollisia saattavat joskus ollakin...  [:-)]
Tämä on muuten siitäkin kiva taikina tehdä, että sitä voi sekoittaa mielin määrin kaikkien aineiden lisäämisen jälkeenkin, ja vieläpä kaataa pellille - ilman paineluita ja asetteluja siis.

Tuosta Anskun pasteijaohjeesta tuli mieleeni, että siinäkinhän voisi ajatella muitakin vihanneksia tai juureksia porkkanan lisäksi... Ja jaTan jutussa taas varmaan muitakin kuin karviaisia tai omenaa... Pitäisi testailla, mutta aika harvoin nykyisin leipomaan maltan ruveta. No, nämä pikaiset jutut ovatkin siis asia erikseen...  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

jaTa69

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 17.10.06 - klo:20:03 »

Varmasti kaikki marjat, hedelmät ym. sopivat, en ole kokeillut. Mm. puolukat voisivat olla hyviä, mustikoiden kanssa fariinisokeri ei kyllä minusta tunnu hyvältä, mutta makuasioista ei voi kiistellä (tai niistähän vasta kiistellä voikin).
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #19 : 17.10.06 - klo:21:22 »

Minä myös suosin kevyitä vaihtoehtoja ja mieluimmin
suolaisia.
Olisiko jollakin sellainen resepti?

Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #20 : 17.10.06 - klo:21:23 »

Olishan hienoa, jos saataisiin ihan oma foorumi noille resepteille!
Olisivat sitten kaikki yhdessä paikassa helposti saatavilla!
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #21 : 17.10.06 - klo:21:24 »

Olen kanssasi samaa mieltä!
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #22 : 17.10.06 - klo:21:49 »

Risto!

Laita meille reseptiklubi!!! Please!
Itse et sitä varmasti tarvitse, koska ymmärtänyt olen, että sekä Sinä että Kukkanen hallitsette tuon ruokapuolen aika hyvin tyylikkäästi!

Mutta meitä joitakin tumpeloita on - tarvittais vähän virikkeitä!
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 19.10.06 - klo:12:43 »

Käenpiika, omenapiirakka tehty ja oli todella hyvää  :-))
Lisäsin vaan sokereja päälle puolella, kun tykkään makeasta.
Mutta nammmm  :-))
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 19.10.06 - klo:15:06 »

Risto!

Itse et sitä varmasti tarvitse, koska ymmärtänyt olen, että sekä Sinä että Kukkanen hallitsette tuon ruokapuolen aika hyvin tyylikkäästi!

Juuuuu! Halutaan kuulua klubiin! Tahdotaan liittyä kerhoon!
Kokkiklubi? Kokkikerho? Niksikeittiö? Niksipönttölä?  [NUT] :-))

Mutta eikös olisi kiva joku sellainen juttu, jossa sielläkin omina osioinaan olisivat käsityöt, kotityöt siivoamisine (vinkkeineen jne.) ja ruokapuoli... Siis jotain sellaista tai edes sen tyylistä juttua...? Onko järkee vai ei...? Riittääkö pelkkä kyökkiosio...?
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #25 : 19.10.06 - klo:15:13 »

Käenpiika, omenapiirakka tehty ja oli todella hyvää  :-))
Lisäsin vaan sokereja päälle puolella, kun tykkään makeasta.
Mutta nammmm  :-))

Kiitos kiitoksista Varpunen  [:-)] Tuo piimäpohajinen omenapiirakka on tosi herkullista  [:-P] [:-P]   Se on minusta vielä parempaa,kuin se toinen piirakka minkä ohjeen olen aiemmin täällä antanut.
Toki molemmat ovat hyviä,mutta tämä viimeinen vie minusta voiton.
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #26 : 19.10.06 - klo:17:10 »

Risto!

Juuuuu! Halutaan kuulua klubiin! Tahdotaan liittyä kerhoon!
Kokkiklubi? Kokkikerho? Niksikeittiö? Niksipönttölä?  [NUT] :-))

Mutta eikös olisi kiva joku sellainen juttu, jossa sielläkin omina osioinaan olisivat käsityöt, kotityöt siivoamisine (vinkkeineen jne.) ja ruokapuoli... Siis jotain sellaista tai edes sen tyylistä juttua...? Onko järkee vai ei...? Riittääkö pelkkä kyökkiosio...?

Elekee hättäilkö. Asia on jo vireillä. Ootellaan pääpönttölän mielipidettä.  [:-I]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 20.10.06 - klo:08:39 »

Käenpiika, minä en kai ole nähnyt sitä toista reseptiäsi....

Fariinisokeri sopii monen piirakan pääälle, esim. mustikka nammmmm.  [:-)]
Tuttavapiiri harrastaa sitä tavallista muna,sokeri,jauhopiirakkaa, mut mä tykkään tehdä erilaisia.
Viimeksi tein kaurahiutaleista, mutta se oli jo liiankin terveellinen  :-))
Ohjeessa oli että happosia omenoita ja aika vähän tuli sokeria pintaan, mulla oli hyviä omenoita ja lisäsin silloinkin sokeria vaan ei ollut riittävän makea.
Syötyähän ne silti tulee, en muista että ikinä olisi jäänyt syömättä.
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #28 : 20.10.06 - klo:10:49 »

Hei Varpunen,tässä tämä toinen omenapiirakkaohje:

4 kananmunaa
3 dl sokeria
5 1/2 dl vehnäjauhoa
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
( 2 tl kanelia)
150 gr sulatettua rasvaa
2 dl maitoa

Pinnalle:sokeria ja kanelia sekaisin

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.Lisää jauhoseosta vuoronperään maidon ja rasvan kanssa.Levitä taikina pellille voidellun leivinpaperin päälle tasaisesksi.Lado omenaviipaleita päälle ja ripottele sokeri-kaneliseosta omenaviipaleiden päälle.
Paista noin 200 asteessa noin 25 minuuttia.
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 21.10.06 - klo:01:30 »

Tulipa yhtäkkiä mieleeni heittää tänne vielä yksi puolukkapiirasohje, vaikka en itsekään vielä ole sitä kokeillut. Pisti nimittäin Valion mainos silmiini. Kiinnitin ensin huomiotani vain siihen, että kaikkea kanssa; rahkakin täytyy nykyisin näköjään jo valmiiksi esimerkiksi vaniljalla maustaa... No, kyseisessä rahkassa ei myöskään ole rasvaa kuin 7 %... Vaan sellainen puolukkapiirasohje oli ohessa, jota ajattelin joku kerta kokeilla. Pitäisi olla suht nopea tehdä, plus siis aika kevytkin vaihtoehto... Vaikutti mielenkiintoiselta ohjeelta:

Omenainen puolukkapiiras
6-8 annosta

1 pkt (400 g) pakastettua ruis-perunataikinaa

Täyte:
2 prk (à 200 g) Valio maustettua rahkaa omena-kaneli
1 muna
1/2 dl sokeria
1 1/4 dl puolukoita tai punaherukoita

Sulata taikina pakkauksen ohjeen mukaan. Taputtele taikina halkaisijaltaan 26 cm piirasvuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista pohjaa 200 asteessa uunin alaosassa n. 18 min kunnes se alkaa hiukan ruskistua. Sekoita rahka, muna ja sokeri. Kaada seos taikinapohjalle. Ripota pinnalle marjat. Paista 200 asteessa uunin alaosassa 15-20 min tai kunnes piiras on kypsä.
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sivu luotiin 0.129 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.