Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia leirintäalueista & vinkkejä karavaanari-elämään  (Luettu 2950 kertaa)

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kokemuksia leirintäalueista
« Vastaus #45 : 10.07.12 - klo:11:23 »

Kynnysmatoksi kannattaa etsiä tummia, mahdollisimman halpoja kylpyhuoneen frotee-mattoja: http://www.jotex.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=&productId=276145
Siihen jää sitten kengistä kosteus ja ne loput ruohot, kurat yms, jotka eivät ole jääneet pihalla olevaan ruohomattoon. Helppo pestä kotona pyykkikoneessa. Ja vaunun matot pysyy puhtaampana!
Tää on yksi sellainen, josta mä en luopuisi.  [:-P]

Lääkkeitä ei kannata vaunussa säilyttää, kun siellä lämpötilat nousee helposti niin korkealle, ettei UHT-maitokaan kestä avaamattomana viimeiseen päivään. Meillä on kotona lääkelaatikon vieressä läpinäkyvä pussukka, johon mä sitten lähtiessä nakkaan hyttyslääkkeet, kyypakkauksen, buranat, ripulilääkkeet ja mitä kaikkea nyt mieleen tulee matkan pituudesta riippuen.

Taskulamppu on ehdoton.

Kylpypyyhkeet kuivuu näppärästi henkarissa, jos niille ei ole telinettä, mihin ne saa levälleen!

Saaappaiden vaikka on mieluiten sisätiloissa, jos vaikka kunnon kuuro yllättää ja vettä on nilkkoihin asti. Ollaan koettu sekin, että saappaita pitää lähteä hakemaan ulkokautta ja vettä on nilkkoihin asti. Kiva tepsutella krokseissa  :-O
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo:08:29 kirjoittanut Kaija »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 902
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kokemuksia leirintäalueista
« Vastaus #46 : 10.07.12 - klo:23:01 »


Thingvellir, Islanti.

Iso, aukea, kaunis, rauhallinen paikka, ehkä vähän tuulinen, joku suihku taisi olla, ruuan laitto tiloista ei mieli kuvaa sellaisetkin varmasti ehkä jossain olisi.

kelpaako ulkomaan leirintäalueet ketjuun [:-I] [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kokemuksia leirintäalueista
« Vastaus #47 : 10.07.12 - klo:23:07 »

Jarmo, ulkomaan leirintäalueistakin on kiva saada tietoa!  [:-)]

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Mä jatkan vielä muutamia juttuja, joita on pitkin viikkoa tullut mieleen, mutta en ole ehtinyt kirjoitella:

Rutiinit ja vastuut: kun kaksi ihmistä reissaa, tulee aika nopsaan rutiinit, että mitä kumpikin tekee, kun tullaan leiripaikalle ja taas, kun lähdetään jatkamaan matkaa. Esim sähköjohto kiinni, jääkaappi sähköllä päälle, antenni ylös, pihakalusteet jne
Tästä työnjaosta, joka tulee aika luonnostaan, kannattaa pitää kiinni, että sama henkilö hoitaa samat hommat joka kerta. Ettei lähdetä liikkeelle antenni ylhäällä, jääkaapin ovi lukitsematta ja sähköjohto kiinni tolpassa!

Sähköjohto pitää olla tarkoitukseen sopiva. Kelalla oleva on kätevä (olikohan nää Lopen tuoreet karavaanarit maksaneet siitä satasen), mutta se täytyy aina avata kokonaan siitä kelalta. Eli ei se sitten olekaan niin kätevä. Sähköjohdon kuuluu olla aina kokonaan auki ja mahdollisimman suorana, ettei "kuumene" rullalla ollesssaan.

Kun lähtee grillikatokselle/ huoltorakennukseen tekemään sapuskaa, on hyvä olla joku kori, johon saa kaiken tarpeellisen mukaan. Mä löysin just Valion kaupasta kokoontaitettavan kylmälaukun, joka muistuttaa aika lailla vauvan kantokoppaa, mutta se on hiukan liian pieni. Täytyy loppukesän alennuksista katsella hiukan isompaa. Olen mä kyllä nähnyt ihmisillä ihan ostoskorejakin, joilla kuskataan sapuskat ja sitten myöhemmin tiskit.

Työnjako: kemssan tyhjennys on aina miesten työ. Paitsi ei Kaijapasilassa.  [:-DD] Inarissa olen nähnyt naisen niissä puuhissa ja nyt lauantaina Lopella.  :-O Nainen toki tekee sen huolellisemmin!
Monet miehet käyttää siinä hommassa hanskoja, mutta kyllä mä mieluummin pesen kädet sen puuhan jälkeen kuin laitan seuraavana päivänä mahdolliset roiskeiset hanskat käteen!  [:18]

Me kun juodaan pikakahvia, mä tykkään aamulla ennen lähtöä keitellä vedenkeittimellä termospulloisen vettä mukaan. Jossakin levähdysalueella saa sitten omat pikakahvit. Voileipää ja jugurttia. Vähänkö muuten jo odotan, että päästään pidemmälle reissuun Töpiksen kanssa!  :-))

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Maasto:





Leiripaikan maaston arvioiminen, varsinkin jos luvassa on sadekeliä, on ihan hyvä juttu. Samaten, jos leiriytyy tuttavien mökille ja paikan isäntä tietää, että sateella maasto muuttuu upottavaksi ja saviseksi, kannattaa kuunnella ja uskoa kokeneempaa ja siirtää auto jo ennen sadetta kantavalle maalle.  [RULES] (<Repe)
Kyllä Repe juhannuslauantaina asiasta vinkkasi, mutta me kuviteltiin, että vain piha on hankala. Siinä sitten Repen kanssa työnnettiin noin 3500 kiloa painavaa Töpistä sata metriä hiukan ylämäkeen, kunnes se upposi turpaansa myöten. ONNEKSI meillä oli vakuutuksessa joku matkahätäapupalvelu, eli saatiin hinausauto kiskaisemaan viimeiset 10 metriä. Meinasi muuten hinurikin alkaa sutia!

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Vauvapyyhkeet on oivallinen apu matkalla: hätätapauksessa ne korvaa suihkun ja bideen. Pienet altaat vessassa ja keittiössä on kätevä putsata niillä. Ja tietty se vessanpytty.
Niillä saa käsistä ja leikkuulaudasta/veitsestä pahimmat öljyt+marinaadit pois heti kättelyssä.
Talouspaperia menee myös reilusti touhutessa!

Vesisäiliö kannattaa täyttää näppärästi letkulla aina tilaisuuden tullen. Puhdas kastelukannu oli vaunussa ihan ehdoton, että sai haettua lisää vettä.
Ja missä näkee ajokaivon, sitä kannattaa käyttää hyödyksi ja tyhjentää jätevesisäiliö. Meidän kulmilla ei sellaisia ole. Mulla on autossa mukana jotain Alepasta ostettua BIOHAJOAVAA shampoota ihan sillä, että jos joutuu käymään omassa suihkussa ja laskemaan vedet pihalle. Yleensä ottaen mä tiskaan huoltorakennuksessa, eli jätevesisäiliöön päätyy vain hiukan hammastahnaa ja paljon vettä. Niiden laskeminen kotipihalle sadekelillä ei liene hirveän vakava ympäristörikos?  [:-I] [:17]

Jos on riski, että joutuu kippaamaan kemssan johonkin maastoon tai ulkovessaan, ei kemssanestettä kannata laittaa ollenkaan. Se on myrkkyä luonnolle.
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo:05:03 kirjoittanut Kaija »
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Kertokaapa kaikki Pönttölän karavaanarit joku ruokavinkki, mitä spesiaalia te kokkaatte leirioloissa?  :-))
Mä olen kaivannut "Karavaanarien keittokirjaa" ja olenkin harkinnut blogia, johon voisi kerätä, mieluiten kuvineen, juttua, mitä muuta kuin makkaraa voi reissussa syödä!

Foliot ja pienet foliovuo'at on näppäriä grillissä. Niissä saa tehtyä kasvisnyyttejä yms.
Meillä on 3 kaasulevyä, mikro ja koottava kaasugrilli. Sadekelillä tosin aika hankala, kun mä en halua sitä katoksen alle. Mistä tulikin mieleen, että lakisääteisen käsisammuttimen lisäksi meillä kulkee mukana pieni sammutuspeite, joka just lauantaina laitettiin kiinni ovenpieleen niin, että sen saa nopsasti käsille leimahtaa se kaasulla kokattava ruoka sitten ulkona tai sisällä.  :-O



Jotakin muutakin voisi syödä kuin tätä perusgrillimättöä:



Karhunkieli on myös hyvä olla mukana, jos innostuu leirinuotiolla kattilassa hauduttamaan lihapataa tai keittämään nokipannukahvit!

Pitäisköhän siirtyä työpaikalle? Kyllähän tätä leirielämästä haaveilua voisi jatkaa vaikka koko aamun!  :-))

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Kylpytakki on myös tarpeen: monesti leirialueen suihkun pukuhuoneesta löytyy tasan yksi koukku... Eli siihen pitäisi saada roikkumaan puhtaat ja likaiset vaatteet ja silmälasit! Ja pyyhe.

Patakintaat ja patalaput. Muutama arkki leivinpaperia, jos huoltorakennuksen uunissa haluaa kokata jotakin.

Pätkä pyykkinarua.

Onko kellään muuten mitään lisälukkoja tai tankoja tai varashätyyttimiä? Asunto-osan lukko on aika heppoinen. Varsinkin, jos ulkomaille lähtee, pitäisi varmaan miettiä jotain parempaa suojausta?

Kaasuvaroitin meiltä vielä puuttuu Töpiksestä. Koppissa oli ihan liikkeessä asennettu; olisko ollut sähkökäyttöinen. Saakohan niitä paristokäyttöisenä, jonka voisi itse laittaa???

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102

Taas lisää hyviä vinkkejä vasta-alkajalle.  [:-)]
Nauratti kun luin ketjusta niistä uusista karavaanareista  [:17] hieman löysin itseäni  jutusta. Kakspuoleista teippiä tarvii ehdottomasti palovaroittimen kiinnittämiseen  :-)) ....
Kyllä rahaa kuluu ihan pakollisiinkin hankintoihin. Esim se kaasuvaroitin makso 69 € ja Olssonilla oli täällä halvin. Meillä puuttuu vielä pöytä, tuolit ja telttamatto ja sivuseinät markiisista sekä ohjaamomatot ja ikkunapeitteet eli tällaiset hankinnat vielä edessä  [:-)]
Eilen illalla täytettin vesisäiliö ja kokeiltiin että vesijärjestelmä ja lämmitys toimii  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."

Ihan hyviä vinkkejä karavaanareille. Lisäisin listalle muutaman sellaisen joka ainakin meillä meinaa unehtua pois. Ensiksikin kunnon lapio, jotta voi kaivella, jos jää kiinni. Kirves puiden pilkkomiseen, ainakin pohjoisessa päin. Ja niitä tulitikkuja, ei ole koskaan liikaa. Hyttysmyrkyt, kännyn laturi, taskulamppu, nippusiteitä (näillä on pelastettu monta reissua) Työkaluja ainakin sen verran, että renkaan saa vaihdettua, sähköteippiä(ei mitään jeesusteippiä) pienten johtovaurioiden varalle, varalamppuja, sulakkeita. Varavesipumppukin on hyvä olla, olen kerran sen vaihtanut keskellä erämaata Norjassa. Niin ja keltaiset liivit, jos auto tai vaunu särkyy keskelle tietä keskellä yötä tms.

Sunnuntaina olis tarkoitus kääntää Jamesin nokka kohti Venäjää. Kolmen päivän pikkureissu sinne. "Menetettyä mummolaa" katsastamaan.
Poikkeukselliset olosuhteet (ei sähköä, ei pesupaikkoja, käytännössä keskelle metsää) lisäävät varusteiden määrää. Invertteri 220V. tosin se lienee uusissa autoissa jo vakiona. Riittävästi kaasua, vetoliina(jotta voi niitä heikoimpia kiskoa ylös mutaojista). Sadevaatteet.
Mitään erillisiä "pöytä+tuoliviritelmiä" ei kannate maastoon völjätä. Pari pientä puutarhatuolia riittää.
Autoon kun pakkaa kuvausvälineet niin alkaa olla ahdasta  [:-)]

Mä en kyllä tiskaa lomalla, kertakäyttöastiat on aina käytössä. Ja ne muut astiat tiskaa sitten isäntä!  [:-)]. Jaa-ah, Venäjälle mä menen serkkujeni kanssa, niin saapas näkee, kuka joutuu tiskaamaan  [:-I].
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102

Meseltä taas uusia hyviä ohjeita.  [:-)] eillä mies kyllä on jo pakannut pari muovilaatikollista kaikenmaailman selviytymisä varten. Eilen oli ostoslistalla just nuo nippusiteet ja sähköteippi  [:-)] vararenkaankin kävi hommaamassa, kun ei usko niihin itsepaikkaaviin aineisiin.
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Nauratti kun luin ketjusta niistä uusista karavaanareista  [:17] hieman löysin itseäni  jutusta. Kakspuoleista teippiä tarvii ehdottomasti palovaroittimen kiinnittämiseen  :-)) ....


No mä kehtasin nauraa niille sälleille päin naamaa, koska mä tunnistin niin itseni niiden hamstraamisesta.  [:-DD]
NYKYÄÄN mulla on pyrkimys kohti mahdollisimman vähäistä ja kevyttä kuormaa, mutta esim ekaan vaunuun mä löysin Anttilasta aivan ihanat keraamiset, paksut, PAINAVAT lautaset (6kpl), kahvimukit (6kpl) ja olikohan leipälautasetkin (6kpl)  [NUT]
Ekalla töyssyisemmällä pätkällä ne lautaset hakkasivat yläovet auki. Onneksi eivät pudonneet!
Kaksi nättiä mukia niistä on jäljellä; loput laitoin joskus Tainan mukaan. Tiedä sitten, missä ovat tänään!  [:-I]

Kevyistä kantamuksista tuli mieleen, että esim Prismasta saa nykyään OHUITA leikkuulautoja, joita pystyy hiukan taittamaan. Niistä on näppärä kipata ahtaissa tiloissa palaset kulhoon tms. Ja kovamuoviset viini- ja kuohuviinilasit on myös ehdoton juttu. Eihän karavaanari juo viiniä kertakäyttömukista, eihän?  [8-)] [KIPPIS]

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Kyllä rahaa kuluu ihan pakollisiinkin hankintoihin. Esim se kaasuvaroitin makso 69 € ja Olssonilla oli täällä halvin. Meillä puuttuu vielä pöytä, tuolit ja telttamatto ja sivuseinät markiisista sekä ohjaamomatot ja ikkunapeitteet eli tällaiset hankinnat vielä edessä  [:-)]

Jumbossa on Olsson; täytyykin käydä siellä alkuviikosta. Perjantai-iltapäivän ryysikseen en mene.  :-O

Pöytä ja tuolit me löydettiin karavaanari-liikkeestä lähellä Kuopion Rauhalahtea. Oli kyllä aika hyvän hintaiset, mutta tuolit on hyvät istuakin. Ollaan jopa otettu torkut niissä. Pöytä on näppärä säädettävine jalkoineen, mutta se on jo saanut hiukan kipeää ja kupruilee yhdestä nurkasta. No, eipä se haittaa!  [:-)]

Matto on Oulun läheltä ja tietty karavaanari-liikkeestä. Eipä ollut halpa sekään, mutta tosi hyvä: kuivuu nopsaan, menee pieneeen tilaan, ei paina juuri mitään. Hiukan isompi se olisi saanut olla.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa

Meseltä tuli hyviä teknisiä vinkkejä mun "pitsiverhojen" lomaan!  :-))
Täytyy käydä ne ihan Pasin kanssa läpi!  [:-)]
 
Aika moni noista puuttuu. No, me ei tarvita renkaanvaihto-tarvikkeita, kun meillä ei ole vararengastakaan. Täytyisi viedä vanhan vaunun (LMC) vararengas liikkeeseen, jos sen voisi vaihtaa tuon vanteelle. Tää on siis Pasin suunnitelma! Toteutus-aikataulu on avoin. Toivottavasti ei käy hassusti ennen sitä!

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 902
  • Säkylä ** älykäS


Djupivogur - Islanti
Edessä leirintäalue, vasemmalla oma teltta ja huoltorakennus, meri oikealla (ei näy kuvassa), takana Djupivogurin keskustaa.

Rauhallinen paikka ja tilaakin riittävästi
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     
 

Sivu luotiin 0.189 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.