Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuulakärkikynä  (Luettu 455 kertaa)

Sus

• Vieras
Kuulakärkikynä
« : 23.09.10 - klo:17:58 »

Vaihtaako kukaan enää kuulakärkikynään sitä säiliötä? Ennen aina ostettiin niitä kirjakaupasta ja vaihdettiin, kun muste loppui. Aikamoista tuhlausta tuokin, että hyvät kynän kuoretkin heitetään pois...

Mä en kyllä muista milloin oisin vaihtanut.

Muitakin tarinoita saa kertoa kaikille niin rakkaasta kuulakärkikynästä. Ja muistakin kynistä, vaikka mustekynistä. :-))
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kuulakärkikynä
« Vastaus #1 : 23.09.10 - klo:18:37 »

Mainoskynillä mennään... Mulla oli yksi loistava Ballograf-kynä vuosia työmaalla. Usein se tahtoi "lainautua" muille.. lopulta kyllästyin siihen ja kirjoitin lapun ja teippasin kynään tekstin "kenen kynällä kirjoitatkaan?" Sen jälkeen kynä pysyi mulla.  :-)) Säiliönä oli paksu ja riittoisa. Kyllä se oli hyvä kynä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #2 : 23.09.10 - klo:18:41 »

Mullakin on ollut Ballograf. Tosi hyvä kynä!
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 23.09.10 - klo:18:48 »

Mainoskynillä mennään... Mulla oli yksi loistava Ballograf-kynä vuosia työmaalla. Usein se tahtoi "lainautua" muille.. lopulta kyllästyin siihen ja kirjoitin lapun ja teippasin kynään tekstin "kenen kynällä kirjoitatkaan?" Sen jälkeen kynä pysyi mulla.  :-)) Säiliönä oli paksu ja riittoisa. Kyllä se oli hyvä kynä.
Minä vein oman kuulakärkikynäni töihin, kun lyijykynistä oli aina terä poikki. Se oli päivän siellä ja sitten joku vei sen, eikä sitä ole sen koommin näkynyt.

Ei tule enää osteltua säiliöitä. Vieläkö niitä on myynnissä?
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 23.09.10 - klo:20:02 »

Mainoskynillä täälläkin mennään ja mä muuten kerään niitä, eli
tyhjät kynät mulle kiitos  [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 23.09.10 - klo:20:07 »

Täälläkin iso läjä kuulakärkikynia ja mustetta riittää.
Kirjattu

Marfa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 23.09.10 - klo:20:31 »

Voi että, mielenkiintoinen aihe. Jotkut kynät vaan ovat paljon parempia, kuin jotkut toiset. Ballograf oli must parikyt vuotta sitten, vai onko siitä jo kauemminkin aikaa... :-))
Huippuhieno kuulakärkikynä oli Cross. Niitä on 4 kappaletta laatikossa, yksi työstä saatu 10:n vuoden palveluksesta..vieläköhän niitä jaetaan lahjoiksi..rohkenen epäillä.
Mustekynäkin on ja siihen saa patruunoita. Mut mitä niillä millään enää tekee, kun ei tarvitse edes veroilmoitusta allekirjoittaa [:-(]
Kirjattu

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 23.09.10 - klo:20:58 »

Töissä oli enimmäkseen Ballograf ja aina uusia säiliöitä kahdella erilaisella kärjellä. Sitten tuli halpoja postinkeltaisia sinihattuisia kertakäyttöisiä. Nykyisin on paljon ns. silmäkyniä, joissa on yläpäässä firman logo ikäänkuin silmänä, kai mainos. Jotkut niitäkin keräävät, "silmäkyniä".  [:-)]
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #8 : 23.09.10 - klo:21:08 »

Noin viisi vuotta sitten ostin Turussa täytteen Ballografiin.
Sattuneesta syystä tarvitsin punaisen täytteen ja sitä jo hiukan etsittiin. [:-)] On jo käytetty loppuun.
Punainen, kapeakärkinen kertakäyttökynä on käytössä viran puolesta edelleen.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 23.09.10 - klo:23:00 »

Kukas se oli se Toivo Kuulakärki...?
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #10 : 23.09.10 - klo:23:16 »

Hitsin vitsi!
Siis kuulakärkikynä!
Ballograf oli hieno, mutta mielestäni se oli liian paksu. Niitähän säiliöitä oli erivärisiä, ainakin punaista käytin joskus.

Tokko noihin enää saakaan mitään täytteitä???
Lyijytäytekynää käytän kyllä sekä töissä että kotona aivan päivittäin. Muutenkin suosin lyijyä - sehän on Jurottajan työkalu!

Mutta muistattekos ne oikeat mustekynät? Joihin sai sitten jossain vaiheessa ostaa niitä "säiliöitä", ei enää tarvinnut mustepullosta mustetta ottaa....

Ja sitten ne kotitekoiset kangastilkuista tehdyt ympyrät, joihin nuo mustekynät kuivattiin....
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #11 : 23.09.10 - klo:23:21 »

Meille annettiin kansakoulun kolmannella luokalla mustekynät, ne missä oli patruuna sisällä. Niillä sitten tuherrettiin ja imupaperilla kuivattiin. :-)) Mun aikana ei mustepulloja enää ollut. Mutta pulpeteissa oli se koverrettu ympyrä mustepulloa varten. :-)) Aah, ihanan romanttista aikaa...

Olen mä oikealla mustekynällä (mikä kastettiin mustepulloon) kirjoitellut myös.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #12 : 23.09.10 - klo:23:26 »

Patruunamustekynät tulivat sitten myöhemmin. Itse olen aloittanut sellaisella puuvartisella, jossa oli se terävä kärki, se kastettiin mustepulloon, sitten kirjoitettiin ja sitten kuivattiin sillä paperilla.
Sitä minulla on vieläkin kotona - muinaisjäänteenä.
Se muste tahtoi roiskua herkästi, piti olla tarkkana kirjoittamisessa.

Kuka muistaa niitä pyöreitä kankaasta tehtyjä kuivausjuttuja????
Niistä muistaakseni silloin ainakin tyttöjen kesken kilpailtiin, kenellä on kauneimmat kankaat - sodan jälkeen ei ollut juurikaan kovin paljon valinnan varaa...
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 24.09.10 - klo:09:32 »

Täällä muste kuivattiin imupaperilla, sellaisella harmaalla.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 24.09.10 - klo:09:34 »

Täällä muste kuivattiin imupaperilla, sellaisella harmaalla.

Niin tehtiin.  [:-)] Muistan kuinka kansakoulun alaluokalla ollessani eräältä oppilaalta kaatui mustepullo. Vähänkö oli sottaisen näköistä... [:-I] :-))

Ps. ei muuten ollut mun mustepulloni.  [:-DD]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.171 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.