Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuulakärkikynä  (Luettu 468 kertaa)

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
Vs: Kuulakärkikynä
« Vastaus #15 : 24.09.10 - klo:10:38 »

Patruunamustekynät tulivat sitten myöhemmin. Itse olen aloittanut sellaisella puuvartisella, jossa oli se terävä kärki, se kastettiin mustepulloon, sitten kirjoitettiin ja sitten kuivattiin sillä paperilla.
Sitä minulla on vieläkin kotona - muinaisjäänteenä.
Se muste tahtoi roiskua herkästi, piti olla tarkkana kirjoittamisessa.

Kuka muistaa niitä pyöreitä kankaasta tehtyjä kuivausjuttuja????
Niistä muistaakseni silloin ainakin tyttöjen kesken kilpailtiin, kenellä on kauneimmat kankaat - sodan jälkeen ei ollut juurikaan kovin paljon valinnan varaa...

Samoin on aloiteltu puuvartisella kynällä jossa oli irtoterä. Se terä meni helposti penaalissa rikki, eli kärki vääntyi ja sitten jälki ei ollut siistiä. Aina piti olla varateriä.

Myös nuo kuivausjutut on tuttuja. Siinä oli pyöreitä kangasilkkuja useita ja keskeltä kiinniommeltuina. Jos vielä sattui kotoa löytymään kaunis nappi siihen koristeeksi, aina parempi.  :-))
Flanelli kuivasi hyvin, päälimmäiseksi kuitenkin laitettiin jotain kaunista, jos oli.  :-))
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 24.09.10 - klo:10:44 »

Mustekynällä olen minäkin kirjoitellut, mutta imupaperilla kuivannut. Hienoa oli, kun tuli kuulakärkikyniä. Tuntui niin kummalta, kun ei tarvinnut kuivata.
Nykyään valitsen aina sellaisen kynän, mistä tulee mahdollisimman ohutta kirjoitusta, koska silloin saa käsialasta kauniimman. Kaupassa minua harmittaa, kun usein niillä on alusta sellainen roponen, ja jälki tulee sen mukaista.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #17 : 24.09.10 - klo:11:20 »

Tällaisia on ne mustekynän säiliöt.

http://www.yrityshuolto.fi/pictures/2201/5890-V121617l.JPG

Ja onkos nämä niitä Ballograf säiliöitä?

http://www.yrityshuolto.fi/pictures/2181/5890-ballograf%20epoca.jpg
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #18 : 24.09.10 - klo:12:14 »

Mustekynällä olen minäkin kirjoitellut, mutta imupaperilla kuivannut.

Kyllä teksti kuivattiin imupaperilla. Tuo kuivausjuttu oli tarkoitettu sen mustekynän terän kuivaamiseen. Siis sellaisen pulloon kastettavan kynän.  :-))

Ja onkos nämä niitä Ballograf säiliöitä?

http://www.yrityshuolto.fi/pictures/2181/5890-ballograf%20epoca.jpg

Ovat.  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 24.09.10 - klo:12:18 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #19 : 24.09.10 - klo:12:40 »

Puuvartinen mustekynä oli kansakoulun ekaluokilla vielä käytössä munkin aikaan. Ja yks pullo per kaks oppilasta, ja tietenkin luokan veemäisin poika vieressä istumassa ja pullo tietenkin siellä kauimmaisessa nurkassa. Meikä raapusti kuivalla kynällä, kun ei ylettyny pulloon! Itkuhan siinä tuli... se oli sitä "koulukiusaamista". No kotimatkalla mä annoin tälle kaverille sitten turpiin, niin että räkä vain turskahti. Koulumuistoja joo... :-))
Niitä kärkien kuivauslappuja en kyllä muista... kai ne johonkin kuivattiin. Imupaperi oli sellaista vaaleenharmaansinistä. Mutta kyllä jälki oli kaunista, kun ne entisajan kaunokirjoitusaakkosetkin oli paljon nätimpiä kuin nykyään.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #20 : 24.09.10 - klo:13:08 »

Mulla on täällä kotona edelleen isoisän mustekynänteriä. [:-)] Olin kovasti ihastunut mustekyniin nuoruudessani.

Meillä koulussa imupaperi oli valkoista. Isoisän peruja myös jossakin se semmoinen kaareva jutska, jossa imupaperi...

Tään mun talon takapihaa on joskus pidetty kaatopaikkana... siellä kun kaivelee, niin maasta löytyy vaikka mitä muinaisjäänteitä. Kuten viinapulloja ja niitä 60-luvun lonkeropulloja, kaikenlaista roinaa, mut kerran löysin sieltä myös mustepullon. Jossain sekin on tallessa. [:-)]
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 24.09.10 - klo:13:35 »

Mulla on vanhoja mustekynän säiliöitä.  Jossain on kynäkin.
Käytän vallan kuivamustekyniä, niin piirtämiseen, eli suttaamiseen, ristikoiden tekoon ja kirjeiden kirjoittamiseen.
Kynä on mulle kaikki kaikessa kameran lisäksi.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 24.09.10 - klo:13:45 »

Annulix sanoi:"Kyllä teksti kuivattiin imupaperilla. Tuo kuivausjuttu oli tarkoitettu sen mustekynän terän kuivaamiseen. Siis sellaisen pulloon kastettavan kynän."

Minä en muista yhtään mihin on terä kuivattu. Noita kuivauslappuja ei kyllä ollut.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 24.09.10 - klo:13:53 »

Koulussa tehtiin kuivauslapuista sellainen pino, jonka keskelle laitettiin somisteeksi nappi.
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #24 : 24.09.10 - klo:14:02 »

Koulussa tehtiin kuivauslapuista sellainen pino, jonka keskelle laitettiin somisteeksi nappi.
Just niin Kaarin. Ja jos oli oikein kaunis nappi, aina parempi.  :-))
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #25 : 24.09.10 - klo:14:15 »

Puuvartisella mustekynällä minäkin aloitin ja terän kuivaamiseen tarkoitettu kangaskasa
tehtiin muistaakseni käsityötunnilla koulussa.
Imupaperinkin muistan, mutta oliko se irtopalasina vai missä muodossa se meille annettiin, sitä en muista.
Sellainen Susun mainitsema "kaareva jutska", on ollut käytössä meillä kotona ja saattaa  löytyä
isän jäämistöstä.
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #26 : 24.09.10 - klo:16:50 »

Kansakouluaikaan kirjottelin mustekynällä ja tykkäisinpä kirjotella vieläkin, sillä saa kaunista tekstiä  [:-)] . Myöhemiin ihan itse ostin niitä patruunatäytteisiä mustekyniä.

Kuulakärkikynien säiliöitä ei juurikaan tuu vaihdettua, vaikka Ballographeja on nytkii tuossa kynäpurkissa  :-)) . On niin kamalasti mainosmustekyniä, kun lääke-edustajat kantaa niitä selät väärällään  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #27 : 24.09.10 - klo:16:56 »

Puuvartisella minäkin kaunokirjoituksen aloitin. Imupaperilla kuivattiin. Ja minulle se olikin ongelma. Kun olin vasenkätinen, kulki käsi aina sen kirjoitetun päälle ja suttasi ellen muutaman sanan jälkeen sitä kuivannut. Ja sehän sitten kulutti sitä imupaperia kovin nopeasti käyttökelvottomaksi. Ja opettaja oli vihainen kun olin luokan kovin imupaperin tuhlaaja  [:-(]   Kumma ettei ymmärtänyt mistä se johtui. Minua sorsittiin siitä että yritin olla huolellinen.
Ja käsityötunnilla muuten tehtiin se teränkuivaus lappunen.

Kuulakärkikyniä minulla on ollut noita Ballografeja sekä yhä käytössä oleva, nimikirjoitus kaiverruksella varustettu Parker. Siihen saa yhä säiliöitä. Käytän sitä "fine" kärkeä.

On noita kuulkärkikyniä varmaan pari isoa purkkia (koristekukkaruukkua) täynnä. Aina silloin tällöin kokeilen ne läpi että joko ovat kuivaneet  [:-DD]
Viimeksi eilen tuli Norvital-mainoskynä. Muka suomalaisten ravintotutkimus kysely. Höhhhh, osoittautui jonkin ravintolisän mainosmoskaksi  [:-/]
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 24.09.10 - klo:21:48 »

Tällaisia on ne mustekynän säiliöt.

http://www.yrityshuolto.fi/pictures/2201/5890-V121617l.JPG

Mulla on noita muutamaa väriä kun aina joskus innostun kirjoittelemaan tekstejä kortteihin tms. ja käytän niihin mustekynää. Kalligrafia kuuluu siihen sarjaan, että harrastaisin mielelläni jos vaan kaikkea mielenkiintoista ehtisi.

Mustepulloon kastettavallakin olen kokeillut huvikseni, mutta aika vaikea väline se on tottumattomalle. Silti olen pistänyt visusti talteen vanhempien jäämistöstä löytyneet varret ja terät ja taitaa tuolla vieläkin olla mustettakin ihan pullotavarana.

Kouluaikana oli käytössä jo nykyaikaiset kuulakärkikynät. Paitsi  että muistaakseni meidän koulussa ei juuri niitäkään käytetty vaan lyijykyniä.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 24.09.10 - klo:22:20 »

Ullu kirjoitti: "Kouluaikana oli käytössä jo nykyaikaiset kuulakärkikynät. Paitsi  että muistaakseni meidän koulussa ei juuri niitäkään käytetty vaan lyijykyniä". 
Ainakaan meidän koulussa ei saanut käyttää siksi kuulakärkikynää, kun se mukaa vaikutti käsialan kehittymiseen haitallisesti.
Piirtäessä sai lyijykynällä tehtyä varjot paremmin ja jälki oli mutenkin pehmosempi, joten se oli käytössä ehdoton.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.061 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.