Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Huopatossut  (Luettu 279 kertaa)

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
Huopatossut
« : 23.09.10 - klo:23:21 »

Kukas muistaa ne huopatossut? Ne oikeat....

Jossain vaiheessa joskus olisikohan ollut 1960-luvulla ne tulivat muotiin uudestaan ja niitä sai silloin värikkäinäkin.
Muistatteko vielä?

Minä sain pitkän suostuttelun jälkeen ostaa sellaiset silloin suuressa muodissa olleet punaiset huopikkaat.
Äiti ei pyyntöihini suostunut (papin tyttärellä ei sopinut olla mitään punaista!!!!), mutta sitten kiersin isäni "pikkusormeni ympärille" ja lupa ostaa punaiset huopatossut heltyi!
Olin niistä kovasti ylpeä, olihan kaikilla muillakin jo värikkäät huopatossut.
Lämpimät tietysti olivat, mutta eivät kyllä kovin kivat kävellä, kun olivat aivan lattapohjaiset.
Kirjattu

Sus

• Vieras
Vs: Huopatossut
« Vastaus #1 : 23.09.10 - klo:23:24 »

Mulla on edelleenkin huopatossut. Ne on todella lämpimät! Lapsena oli huopatossut myös, harmaat kylläkin. Muovipohjat tulivat sitten kehiin myöhemmin. [:-)]
Kirjattu

Marfa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 23.09.10 - klo:23:32 »

Kukas muistaa ne huopatossut? Ne oikeat....

Minä sain pitkän suostuttelun jälkeen ostaa sellaiset silloin suuressa muodissa olleet punaiset huopikkaat.
Äiti ei pyyntöihini suostunut (papin tyttärellä ei sopinut olla mitään punaista!!!!), mutta sitten kiersin isäni "pikkusormeni ympärille" ja lupa ostaa punaiset huopatossut heltyi!

Harmaat oli. Ei körttipitäjässä siedetty punaisia [:-I]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #3 : 23.09.10 - klo:23:41 »

Harmaat ne olisi ollut meilläkin, mutta kun asuttiin silloin ns. kauppalassa, niin ei enää sillä tavalla huopatossuja käytetty. Mutta sitten ne tulivat jotenkin ainakin nuorison muotiin, mutta värikkäinä.
Oli siinä tosiaan papin tyttärenä selittämistä, että sai punainaiset....

Ne oli sellaiset varrelliset - ja tosiaan tasapohjaiset, aika hankalat kävellä.
Onhan niitä vieläkin ja etenkin sellaisia varrettomia - osaanpa itsekin tehdä ja yhdet olenkin tehnyt, mutta ovat niin suuritöiset, että en ihan heti viitsi ryhtyä moiseen hommaan.
Lampaanvillasta kyllä muuten teen kaikenlaista, mutta kunnon huopatossun tekeminen on aika huikea urakka!
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #4 : 23.09.10 - klo:23:47 »

Minulla on huopatossut.  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 24.09.10 - klo:09:22 »

Mulla oli lapsena aina nahkaiset talvikengät. Sitten kun mentiin talvi/joululomalla Jyväskylään niin siellä oli kaikilla lapsilla huopatossut. Että mua harmitti kun mulla ei ollut! Nyt ei niillä taida olla mitään virkaa Helsingin talvessa [:-I]
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #6 : 24.09.10 - klo:09:28 »

Lapsena oli punaiset huopikkaat, ja oli mulla, harmaat, huopikkaat vielä
pari vuotta sittenkin. Mut ne oli niin pirskatin liukkaat, ettei
niitä tullut käytettyä. Pelastusarmeijaan joutivat  [:-I]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #7 : 24.09.10 - klo:09:34 »

Mulla on noin 10 vuotta sitten ostetut mustat huopatossut joissa on varrensuussa sellainen "krimin" näköinen harmaa kiharainen tekokarva. Ne ei ole ihan pitkävartiset vaan varsi ulottuu puolipohkeeseen ja pohja on karkeakuvioinen kumipohja. Pertunmaalla niitä tulee käytettyä ja ovat kyllä tosi lämpimät. Ostin ne suoraan tehtaanmyymälästä kun oltiin yrittäjänaisten reissulla Jämsässä, siellä nähtiin myös kuinka huopatossut valmistettiin. Ja on mulla myös lapsena ollut huopatossut, silloin ne oli ihan yleisesti käytössä. Ekaluokan luokkakuvassakin aika monella joka istuu eturivissä näkyy jalassa harmaat huopatossut.

Kiva kun Hömis laitoit tän jutun, olis niin kiva kun täällä pöntöllä olis kaikkia tällaisia mukavia aiheita enemmänkin. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #8 : 24.09.10 - klo:10:19 »

Kyllä oli meilläkin harmaat huopatossut lapsena. En muista kuinka paljon niitä tuli oikeastaan käytettyä.
Hämärä muistikuva on kuitenkin, kun on ollut huopatossut jalassa ulkona.

Muistaakos muuten kukaan sellaista fanerista tehtyä suorakaiteen muotoista pulkkaa. [:-)]
Niitä valmistettiin jossain ja meille ostettiin sellaiset.
Siinä pulkassa oli vielä jokin sellainen kuva siinä edessä kaarevan kohdan luona. Hämärästi muistan kuvan esittäneen lasta laskemassa mäkeä juuri tällä ko. pulkalla. Nätti talvinen kuva se oli.
Sitten siinä taisi olla valmiina vai laittiko vanhemmat siihet narun. Siinä pulkassa oli siinä kaarevassa etupäässä molemmin puolin reiät, joista se naru oli kiinni. Siitä oli hyvä kuljettaa pulkkaa vetämällä.

Tää tuli jotenkin mieleen tuossa huopatossu yhteydessä. :-))

Muoks. Kirj.virh.
« Viimeksi muokattu: 24.09.10 - klo:10:31 kirjoittanut Deb »
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 24.09.10 - klo:10:26 »

Harmaat huopikkaat on ollut lapsena. Kevyet oli kuljeskella.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 24.09.10 - klo:10:49 »

Muistaakos muuten kukaan sellaista fanerista tehtyä suorakaiteen muotoista pulkkaa. [:-)]
Siinä pulkassa oli vielä jokin sellainen kuva siinä edessä kaarevan kohdan luona. Hämärästi muistan kuvan esittäneen lasta laskemassa mäkeä juuri tällä ko. pulkalla. Nätti talvinen kuva se oli.
Sitten siinä taisi olla valmiina vai laittiko vanhemmat siihet narun. Siinä pulkassa oli siinä kaarevassa etupäässä molemmin puolin reiät, joista se naru oli kiinni. Siitä oli hyvä kuljettaa pulkkaa vetämällä.

Muoks. Kirj.virh.

Muistan ja taas monilla oli sellainen mutta meikä laski juuri tulleilla uusilla Jippo-nimisellä pyöreällä "pulkalla". Että mä taas kadehdin vaneri-ihmisiä :-))  Oikeastaan mäenlaskussa käytettiin siihen aikaan myös paljon pahvilaatikoita.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #11 : 24.09.10 - klo:11:03 »

Mulla oli lapsena aina nahkaiset talvikengät. Sitten kun mentiin talvi/joululomalla Jyväskylään niin siellä oli kaikilla lapsilla huopatossut. Että mua harmitti kun mulla ei ollut! Nyt ei niillä taida olla mitään virkaa Helsingin talvessa [:-I]

Ja ne muut lapset varmaan kadehti sinun nahkakenkiä! [:-DD]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 24.09.10 - klo:11:06 »

Voi olla [:-)]
Kirjattu

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 24.09.10 - klo:14:25 »

Minullakin oli pienenä kirkkaanpunaiset huopatossut ja Orvokilla oli vaaleenpunaiset . Pyryllä oli vaaleensiniset.  [:-I]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #14 : 24.09.10 - klo:15:03 »

Muoks. Kirj.virh.

Muistan ja taas monilla oli sellainen mutta meikä laski juuri tulleilla uusilla Jippo-nimisellä pyöreällä "pulkalla". Että mä taas kadehdin vaneri-ihmisiä :-))  Oikeastaan mäenlaskussa käytettiin siihen aikaan myös paljon pahvilaatikoita.

Mäkin muistaisin ennen tuota pulkkaa laskeneeni mäkeä pahvinpalasella. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Sivu luotiin 0.206 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.