Tosiaan yllätyksekseni, meillekin ilmestyi ruokinnalla olevaan oksaan pikkuvarpunen!
Sattui vielä niin hauskasti, että olin juuri tuolloin puhelimessa, kun äitini soitti, että jo viikolla aiemmin olleet "erikoiset linnut" olivat taas tulleet ruokinnalle maahan. Oli puhe, että hän soittelee, jos nämä linnut ilmestyvät. Minulla matkaa äitini luokse on vain vajaa kilometri, olisin mennyt katsomaan mitä ne on.
No siinä puhelimessa ollessa, katsoin keittiön ikkunasta sopivasti ulos ja sanoinkin äidilleni, että nyt meilläkin istuu hänen mainitsemiin tuntomerkkeihin sopiva lintu!
Käytiin tuntomerkit läpi ja samasta linnustahan oli kyse. Äidilläni nämä pikkuvarpuset, parhaimmillaan 4 kpl olivat käyneet jo 3 otteeseen. Meidän yksilön vain tuon kerran olen nähnyt. Valokuvakin on todisteena
Havainto oli tosi kiva! Pikkuvarpusia on kylässämme oikeastaan vain 2 eri keskittymässä, mukana muutama varpunen. Muistan ajan kun varpusia oli lähes kaikkialla angervopuskat täynnä. Nyt määrät ovat molemmin puolin alle kymmenen. Pikkuvarpusia taas selvästi enemmän, mutta ei niitä ole ollut vielä montaa vuotta. Päivämäärät ja muut tarkemmat tiedot löytyy muistiinpanoista kyllä.
Havainto on mielenkiintoinen, sitä pitää kysellä viisaammilta. Jonkinnäköisestä vaelluksesta, levittäytymisestä on kysymys selvästi, pikkuvarpunen kun tuntuu olevan hyvin paikoillaan pysyvää lajia.
Laittakaa muuten havaintonne Tiiraan jos vain mahdollista. Minulla on tarkoitus ilmoittaa omani ja äitini havainnot. Vuosien varrella äitini on oppinut hyvin tuntemaan lintuja ja keittiön pöydän ääreltä näkee hyvin ruokinnalle. Pöydällä on usein lintukirja ja pikkukiikarit.
Nämäkin tuntomerkit äitini antoi hyvin; en vain itse hoksannut tarjota pikkuvarpusta vaan mieleen tuli joku pohjansirkku, silloin lintuja oli hänelläkin käynyt vain 1 ruokinnalla.
Kyllä pieni lintu tekee mielen iloiseksi. Tätä lajia olen odottanut varpusen ohella. Heitä varten on oikein istutettu orapihlajaaitaakin suojaksi
Varpunen taitaakin olla sitten vaikeampi saatavilla oleva pihalintu, kun on muutenkin niin taantunut.