Suomalaisiin koteihin päätyy joka joulu yli miljoona kuusta, jotkut niistä kaadetaan itse omasta
(tai naapurin
) metsästä, osa ostaa omansa, osa tyytyy muovisiin versioihin. Aikoinaan joulukuusi
koristeltiin kynttilöillä, paperiketjuilla, erilaisilla olkikoristeilla, lippuketjuilla ja piparkakuilla. Ennen kuusenkynttilöiden
yleistymistä oli tapana peittää pirtin lattia oljilla jouluna, mutta kynttilöiden aiheuttama palovaara ilmeisesti lopetti
olkien käytön. Joululahjat kootaan monesti yhä kuusen alle ennen niiden jakamista. Perinteen mukaan joulukuusi
viedään pois viimeistään Nuutinpäivänä.
Mutta mistä tämä tapa on meille tullut?
Varhaisimmat tiedot joulupuusta ovat Saksasta. Vuonna 1419 Freiburgin sairaalaan pystytettiin joulupuu,
joka oli koristettu omenilla, päärynöillä ja paperikoristeilla. Joulupuu yleistyi Saksassa ensin ylhäisöpiireissä
ja vasta 1800-luvun lopulla koko kansan keskuudessa. Englannissa käytettiin jouluna ikivihreitä mistelin ja
piikkipaatsaman oksia, kunnes kuningatar Viktorian saksalainen puoliso, prinssi Albert, toi joulukuusen hoviin.
Joulupuun esikuva oli keskiaikaisissa joulun paratiisinäytelmissä esiintynyt vertauskuvallinen elämänpuu.
Joulupuuta nimitettiin ensin siunausta tuovaksi lehväksi tai Kristuksen puuksi. Lehvä ei ollut välttämättä
kuusi vaan mikä tahansa ikivihreä pensas tai puu. Joulupuun käyttö joulukoristeena levisi Euroopassa hiljalleen,
tosin roomalais-katolisissa maissa joulupuun korvasi seimiasetelma.
Virossa Tallinnan raatihuoneen edessä oli joulukuusi jo vuonna 1441. Ruotsissa vanhin maininta joulukuusesta
on 1700-luvulta. Suomen ensimmäinen tunnettu joulukuusi oli paroni von Klinkowströmin perheessä Helsingissä
vuonna 1829.
Legenda joulukuusesta
Kun Pohjolassa ensi kerran piti viettämän joulua, lähetti Jumala lahjaa valmistamaan neljä enkeliä.
Ne olivat Uskon, Toivon, Rakkauden ja Ilon enkelit. Heidän tehtävänään oli etsiä sopiva puu, josta
tulisi joulun evankeliumin vertauskuva.
Nuo neljä enkeliä lensivät läpi tähtikirkkaan avaruuden kohti pimeää metsien maata. he keskustelivat näin:
Uskon enkeli sanoi: "Kun minun pitää valita joulupuu, sen täytyy olla sellainen, jolla on oksissaan ristin
pyhä merkki."
Toivon enkeli sanoi: "Se puu, jonka minä tahdon valita, ei saa lakastua. Sen täytyy pysyä vihreänä ja
elävänä koko talven sen elämän vertauskuvana, jota kuolema ei voi voittaa. "
Rakkauden enkeli sanoi: "Sen puun, jonka minä valitsen, tulee olla tuuhea, että se voi levittää oksansa
kaikkien metsän pikkueläinten suojaksi."
Ilon enkeli sanoi: "Sen puun, jonka te valitsette, sen minä tahdon siunata niin, että siitä tulee ilontuoja
kuninkaan linnaan ja matalaan majaan, niin rikkaille kuin köyhille, vanhoille ja nuorille. "
Millaisen puun he löysivät? He löysivät kuusen, jolla on ristin merkki jokaisessa oksassaan, joka kohoaa
vihreänä keskellä talven lunta ja kylmyyttä, ja tarjoaa suojaa kaikille metsän pikkulinnuille.
Enkelit tahtoivat jokainen antaa myös lahjan. Uskon enkeli koristeli kuusen oksat kynttilöin, jotka loistivat
kuin Betlehemin tähdet pyhänä jouluyönä. Toivon enkeli kiinnitti latvaan suuren tähden. Rakkauden enkeli
toi kuusen juurelle kauniita lahjoja. Ja ilon enkeli siunasi joulukuusen ja antoi sille merkillisen voiman ilahduttaa
ihmissydämiä ja pitää hiljaisen, mahtavan saarnan joulun ihmeestä, joulun lapsesta seimessä. Lapsesta, josta
oli tuleva ristin Herra, Elämän ruhtinas ja rakkauden ja ilon Kuningas.
Näin valmistivat Adventin neljä enkeliä Pohjolan joulun. Joulu joulun jälkeen he tulevat uudelleen. Rukoile Jumalaa,
että hän lähettää heidät sinun luoksesi. -Pirita Bucht-
Joulupuu on rakennettu:
http://www.youtube.com/watch?v=ru-nCvwj6ek Oi kuusipuu:
http://www.youtube.com/watch?v=k8xT8EAT44A