Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläisten joulupuuhia 2010  (Luettu 1707 kertaa)

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 725
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #45 : 16.12.10 - klo:15:46 »

Ruskeat piparit leivoin tänään ja kirsikkakakun joka kuuluu minun kahvipöytääni.
Huomena keittelen lantut ja vien äidilleni valmista mössöä kun  hänen kätensä
ei kestä lanttujen kuorimista saati pilkkomista.Kuitenkin hän haluaa itse lanttulootat
tehdä niin näihän se parhaiten onnistuu.
Viimeiset paketit käärin tänään, ja vein joka rappukäytävään (4 ) joulutontut ikkunoihin
asukkaille joulua toivottamaan.Perinne meillä. [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #46 : 16.12.10 - klo:16:04 »

Minä en varsinaisia joulupuuhia  ole tänään tehnyt. Eilen tein lisää piparitaikinaa, huomenna leivon osan ja osan taidan pakastaa. Saa sitten vaikka loppiaiseksi vielä satsin uusia paistella.
Muutaman paketin käärin. Lahjat on kaikki hankittuina ja melkein paketoitukin.
Käytiin maalla ja sieltä toin hiukan katajan oksia. Me emme laita joulukuusta mutta laitan suureen maljakkoon lattialle katajaa ja siihen vähän palloja ja hopealankaa. Riittää meille joulupuuksi.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 603
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #47 : 16.12.10 - klo:16:13 »

Minä tänään taas pesasin vaihteeksi oven ja sitten vielä eteisen seinät. -Pikkuhiljaa joulu valmistuu.
Kirjattu

Matkijalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 671
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #48 : 16.12.10 - klo:16:44 »

Meillä on joulukuusikin, vaikka ei olla kotona. Oli yhdet joulujuhlat meillä ja kuusi tarvittiin. Se puretaan ja kierrätetään tutlle kuuseksi lauantaina. [:-I] :-))
Kirjattu

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #49 : 16.12.10 - klo:17:20 »

Tämä on ku suoraan Mielensäpahottajan joulukalenterista.

Eilinen luukku: Yritin tehä jottain joulun etteen. Pilalle män. Ennää en yritä.  [:-I]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 603
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #50 : 16.12.10 - klo:17:36 »

Aina kannattaa yrittää. Minullakin meni ensimmäinen perunajauhokakku pieleen, kun ei suostunut lähtemään vuoasta pois, vaikka oli täysin kypsä, ja vuoka oli voideltu ja korppujauhotettu. Tein uuden ja se onnistui hyvin  [:-)]
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #51 : 16.12.10 - klo:18:07 »

Ei ole vielä kerennyt joulua valmistelemaan. Kynttelikkö ikkunassa, joulukortit lähetetty.
Huomenna ostamaan loput lahjat. Tuli kyllä osa tilattua postimyynnistä, jopa Californiaa
myöten. Muuten kaikki retuperällä. Mennään kyllä minun äidin luo aatoksi, joten mitään jouluruokia
ei kotiin tehdä. Torttuja leivon ja kakun, jonka ohje taisi olla Kodin kuvalehdessä. Viikonloppuna joulusiivousta ja sunnuntaina Kauneimmat joululaulut  [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #52 : 16.12.10 - klo:22:32 »

Joulukortit eilen postitettu, melko tulista sinappia tein eilen ja siirappipipparitaikinan tein tänään.  [:-)]  Siinähän jo on jouluvalmisteluja aikapaljon. :-))
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #53 : 16.12.10 - klo:23:34 »

Annulixin kanssa olen tuon joulupuun kanssa hyvin samoilla linjoilla eli meille tulee vain muutama kaunis kuusenoksa, jotka omasta puusta sahataan, kun siinä on hieman ylipitkiä oksia, jotka muuten pitäisi viimeistään kevättalvella katkaista. Nyt pääsevät arvoiselleen paikalle  [:-)]

Lahjat on suurinpiirtein hankittuna ja tehtynä, mutta vielä huomenna on tarkoitus ommella siskolle tyynyliinat ja paketoida sitten kaikki vielä kääreitään odottavat.

Huomenna illalla leivon pipareita, taikina on jo odottamassa.   
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #54 : 17.12.10 - klo:11:00 »

Ai niin, se on jouluaatto viikon päästä  [:-I]

Pasin tytär Mira tulee Israelista Tommynsa kanssa torstaina. Täytyy ottaa selvää juutalaisten ruokavaliosta ja järkätä niille tilaa vierashuoneen kaappiin. Tai siis niiden tavaroille, ettei tarvii 10 päivää elää matkalaukkuelämää. Kunhan nyt tämä viikonloppu vieraineen on ohi.

Aattona täällä on 14 henkeä syömässä. Olen valmistellut sen verran, että kävin kysymässä kinkkulaskurilta, minkä kokoinen kinkku pitää ostaa. Sitten varmaan joku kalkkunarulla tälle vävypojalle?

Porukassa on 3 eriasteista keliaakikkoa. Ei siis lotrata korppujauhoa laatikoihin. Kinkun kuorrutteen varmaan pystyvät kaapimaan sivuun?  [:-I]
Aaton menu on varmaan aika tavanomainen. Pasin isän takia pitää olla myös keitettyjä perunoita.

JOS mulla sattumoisin on kiirettä ja stressiä ensi viikolla, niin älkää sitten huomautelko, että olisko kannattanut pönttöilyn sijaan keskittyä jouluvalmisteluihin.  [:-DDD]

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #55 : 17.12.10 - klo:11:08 »

Tänään teen joulusinapit. Kolmeen purkkiin täytyy sinappia tehdä, yksi perinteisesti Repen siskon miehelle, yksi Pönttölän pikkujouluun ja yksi omaan käyttöön jouluksi. Alkosta pitää hakea jaloviinaa sinapin mausteeksi. :-))

Olenhan mä aloittanut jouluvalmistelut! En antanut Tiinan viedä loppua sinappia mukanaan, vaan se jäi meille!  [:-DD]
Tiina, mahtaako ne ihanat sherry-sillit kestää jouluun asti? Pasin isä ja mä tykätään sillistä!  [:-P]

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #56 : 17.12.10 - klo:11:14 »

Kyllä siinä reseptissä sanottiin että pari-kolme viikkoa säilyy kylmässä. Mähän tein ne silloin torstai-iltana 9.12. joten luulis että jouluaattona voi vielä ihan hyvin syödä.

Ja se sinappi säilyy monta kuukautta kun siinä ei ole mitään pilaantuvaa kuten munia tai kermaa. Ja sen loppusinapin oli tosiaan tarkoituskin jäädä teille, Koluun olen tehnyt jouluksi omat sinapit.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 603
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #57 : 17.12.10 - klo:12:45 »

En lakkaa ihailemasta Kaijan energiaa, kun hän jaksaa laittaa ruoat monille vieraille. Minä olisin tässä vaiheessa ihan  [NUT]  :-))
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #58 : 17.12.10 - klo:12:52 »

Meillä on jouluaattona pienempi (6 henkilöä) porukka ruokapöydässä, mutta joulupäivänä sitten 10 henkilöä. Joten laittamista piisaa, mutta mulla on sisko mukana laittamassa. Ja mulle ei tule stressiä mistään joulujutuista kun mä niin tykkään kaikkea laittaa. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 603
Vs: Pönttöläisten joulupuuhia 2010
« Vastaus #59 : 17.12.10 - klo:13:07 »

Joo, Tiina on toinen energiapakkaus  :-)).
En minäkään mistään muista joulujutuista stressaa niin kovin paljon, mutta ruoka vieraita en huolisi, en sitten mistään hinnasta. Ruoanlaitto on minulle täyttä tervaa. Olen minä aika "outo" naisimmeinen  :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.179 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.