Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2011 ympäristö- ja kierrätysjutut  (Luettu 237 kertaa)

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
Vuoden 2011 ympäristö- ja kierrätysjutut
« : 31.12.10 - klo:21:09 »

Ja tästä alkaa uusi vuosi.
 Tämän vuoden viimeisen päivän uutisten otsikoissa oli se, miten ihmiset heittävät ihan kaatopaikallekin vanhoja hyväkuntoisia huonekaluja näin vuodenvaihteessa. Kierrätyskeskuksiinkin päätyy paljon aivan priimaa tavaraa.

Tuntuu käsittämättömältä, että huonekaluja uusitaan huvikseen...muodin tai trendien mukaan tai kun niitä saa halvemmalla niin heitetään vanha käyttökelpoinen pois.

paljon mun tutuissa ihmiset kierrättää ja löytää huonekaluja myös kirppiksiltä ym. Ja useimmat jotka mä tunnen, ostaa uutta vasta, kun vanha sanoo sopimuksen irti...

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sus

• Vieras
Vs: Vuoden 2011 ympäristö- ja kierrätysjutut
« Vastaus #1 : 31.12.10 - klo:21:58 »

Nyt muistaessani: Kestoleivinpaperi! Mulla ei vielä oo, mut kysykää Pyrikseltä lisää. :-))
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #2 : 03.01.11 - klo:12:43 »

Mä olen ollut ihan liian laiska kierrättämään metallijätteen ja lasin, tosin kumpaakin tulee meillä tosi vähän kun säilykkeitä metallipurkeissa käytetään niin vähän ja kannelliset lasipurkit mitä tulee menee Koluun kun niihin säilötään itse hilloja ym. Nyt kuitenkin meidän taloon on tullut omat keräysastiat sekä metallille että lasille ja teinkin uuden vuoden lupauksen, että hoidan nekin vähät lasi- ja metallijätteet joita tulee, omiin keräysastioihinsa pois sekajätteen joukosta. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #3 : 03.01.11 - klo:12:57 »

Nyt muistaessani: Kestoleivinpaperi! Mulla ei vielä oo, mut kysykää Pyrikseltä lisää. :-))

Mulla on näitä myynnissä, kahta eri kokoa, 37x50 ja 33x43 hinta 5:50€. On tosi hyvä ja kestävä käytössä. (tämä on mainos [:-DD])
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 03.01.11 - klo:16:40 »

Vähän tulee metallia, akkuja yms mutta kaikille on oma paikkansa keittiön alakaapissa.
Sitten kerralla vien kaikki pois, siinä se menee yksi ananaspurkki samalla  [:-)]

Sohvat ei edes kelpaa monella kylällä kierrätyskeskukseen, kiinalaatu kun ei kestä edes yhdellä kauaa  [?]
Ihan pelottaa mennä ostaan uutta sohvaa, kun pitäisi kestää ainakin mun elinikä, mä semmosia joka vuosi osta  [:-)]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #5 : 03.01.11 - klo:17:47 »

Mites tuollaisen kestoleivinpaperin saa puhtaaksi rasvasta ja sitten kuivattua? Kestääkö se yhtään puristamista/vääntämistä?
Joulun aikaan just pääsi leivinpaperit loppumaan, ja muutenkin nuo voisi olla näppäriä käyttää, jos puhdistus vaan sujuu.

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 03.01.11 - klo:19:10 »

Mulla on vuodesohva n. 30 vuotta vanha. Kaksi kertaa olen vaihtanut siihen patjasarjan. Nykyinen varmaan jo yli 10 vuotta vanha ja vielä pitää kutinsa [:-)] Vien sen hautaan mukanani [8-)]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 03.01.11 - klo:19:19 »

Mites tuollaisen kestoleivinpaperin saa puhtaaksi rasvasta ja sitten kuivattua? Kestääkö se yhtään puristamista/vääntämistä?
Joulun aikaan just pääsi leivinpaperit loppumaan, ja muutenkin nuo voisi olla näppäriä käyttää, jos puhdistus vaan sujuu.

Puhdistus vedellä ja tiskiaineella tai pyyhkimällä esim. talouspaperilla.
Lähde: http://www.opa.fi/shop/product_details.php?p=362
Kirjattu

tahmatassu3

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylivieska
« Vastaus #8 : 03.01.11 - klo:19:36 »

Meilläkin kierrätetään aika tehokkaasti kaikki mahdollinen.  Taloyhtiön jätekatoksessa on astiat biojätteelle,
seka-  ja palavalle jätteelle, lasille ja metalillille sekä sanomalehdille.  Lisäksi vielä kerätään kartonki ja muovi erilleen,
jotka sitten viedään tuonne yleiselle jätteenkeräyspaikalle, niitäkin löytyy tuolta keskustasta kolmesta eri paikasta.
Patterit menee kauppojen keräyspisteisiin ja kaikki koneet ja huonekalut menee kierrätyskeskukseen. 
Tosin meillä ei mene huonekaluja kierrätykseen kun meidän huushollin huonekalut ovat peräsisin suvun vanhoista
perintökaluista tai antiikki- ja  vanhojen tavarain huutokaupoista.  [:-)]
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 03.01.11 - klo:20:57 »

Mulla on vuodesohva n. 30 vuotta vanha. Kaksi kertaa olen vaihtanut siihen patjasarjan. Nykyinen varmaan jo yli 10 vuotta vanha ja vielä pitää kutinsa [:-)] Vien sen hautaan mukanani [8-)]

Oikea periaate  [KIPPIS]

Mä olen katsellut vanhoja sohvia osto- ja myyntiliikkeistä yms. kun haluisin sellasen siron 60-lukulaisen.
Niihin on helppo tehdä uudet tyynyt tai päällystää.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #10 : 04.01.11 - klo:09:49 »

Niinkuin Pyris jo kertoikin, niin kestoleivinpaperin voi pestä tai pyyhkiä. Mitään vääntämistä ja puristamista se ei kestä, ja se on hyvä säilyttää joko rullalla tai ihan suorana vaakatasossa, vaikka uunipellillä. Taitoksia siihen ei saisi tulla ja sen päällä ei saa leikata veitsellä. [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.062 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.