Mulle tulee puutarhurin perjantaiposti sähköpostiin ja tänään siinä oli hyviä vinkkejä kylvöistä ja taimikasvatuksesta.
Mullan tulee olla puhdasta (mielellään uutta) kylvö tai kaktusmultaa. Muut mullat sisältävät liikaa typpeä, jolloin juuristo vahingoittuu. Tärkeä vinkki; kun ostat kylvömultaa, niin kannattaa tarkistaa kauppiaalta, että se on tänä talvena pussitettua. Nimittäin yli kesän olleessa mullassa käy usein niin, että siinä oleva typpi vapautuu kesän lämmössä ja sitä onkin liikaa mullassa, jolloin taimille käy heikosti.
Tasoitan mullan pinnan tiiviiksi, siten saan siitä tasakostean ja se taas takaa tasaisen kastumisen ja taimettumisen.
Pienet siemenet kylvän hajalleen ja isot suoraan kennoihin. Pienten siementen kylvöapuna on kätevä käyttää esim. maustesirotinta, sillä saa tasaisen kylvöksen helpommin kuin sormienvälistä ripottelemalla.
Valtaosa siemenistä peitetään ohuelti kun taas osa siemenistä itää parhaiten valossa peittämättä. Tämä kannattaa tarkistaa siemenpussista. Peittämisessä olen itse käyttänyt apuna vanhaa siivilää, johon laita tuota kylvömultaa ja sitten varovasti ravistelen ohuen kerroksen multaa siementen päälle. Yleensä ihan muutaman millin kerros on paras.
Suihkutan kylvöksen sumupullolla tasakosteaksi ja laitan minikasvihuoneen kannen paikalleen. Ellei käytössä ole minikasvihuonetta, niin sitten vain peitän kylvöksen esim. talouskelmulla ja teen siihen pari reikää.
LÄMPÖTILA ALUSSA on se jossa usein näkee ja kuulee niitä epäonnistumisia eniten. Eli alussa on tärkeää, että siemenet saavat tasaista lämpöä ja mielellään pohjan kautta. Olkoon paikka sitten patterinpäällä, pannuhuoneessa, missä vain, pääasia on, että lämpö tulisi pohjan kautta ja se olisi siinä +22-24 astetta. Valonmäärällä ei ole alussa niin suurta merkitystä ja siksi esim. ikkunalauta ei ole paras mahdollinen paikka. Siinä on usein yllättävänkin viileää vielä maalis-huhtikuussakin, etenkin öisin.
LÄMPÖTILA JATKOSSA saa olla taas paljon viileämpi kuin mitä tavallisesti näkee. Eli kun siemenet on itäneet ja taimet alkavat nousta ensimmäisille ns. sirkkalehdille olen siirtänyt alustat kasvamaan viileään, mutta valoisaan paikkaan. Minulla on yksi huone, jossa voin pitää lämpötilan n. +15 asteessa ja se on useimmille taimille optimi lämpötila. Siellä on valoisaa ja viileää, jolloin taimista tulee vantteria, suoria ja hyviä.
Kastelu on helpointa tehdä sumuttelemalla ja sitä olisi hyvä tehdä kyllä päivittäin, joskus jopa kahdesti päivässä. Siemeniä ei saa kastella kerralla liikaa, etteivät ne mädänny ja toisaalta taas kylvökset kuivahtavat helposti, jolloin kasvuun juuri lähtenyt siemen on myös heikoimmillaan kuivuudelle.
Koulintaan eli taimien siirtämisen isompiin lokerikkoihin tai purkkeihin olen tehnyt heti siinä vaiheessa kun sirkkalehdet koskettavat toisiaan. Koska yleensä sen jälkeen kun näin käy, pikkutaimet alkavat muutoin kilpailla valosta ja ne kasvavat ainoastaan pituutta, jolloin niiden varsista tulee hentoja ja heikkoja. Koulinta vaikeutuu ja taimipoltteen riski kasvaa päivittäin.
Ja kun koulittujen taimien juuret sitten kasvavat taas ns. läpi (eli juuret tulevat näkyviin) on taas aika siirtää ne isompiin ruukkuihin tai lopullisille kasvupaikoilleen. Helppoa ja hauskaa, eikö vain.:)