Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Perjantai 25.2.2011  (Luettu 736 kertaa)

Titti

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jyväskylä
Vs: Perjantai 25.2.2011
« Vastaus #15 : 25.02.11 - klo:10:18 »

Huomenta. Hyvää perjantaita [:-)] -14.4 mittarissa, mutta lauhtuu koko ajan  :-))
Nyt Tuulin ja Vertin kanssa vaunulenkille.
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #16 : 25.02.11 - klo:10:49 »

Nälkä  [:-I] Mutta kidutan itseäni kyllä yhteentoista  [:-)]

Onhan se perhepäivähoito hoitomuotona varmaan paras tuollaiselle pikkuselle, mutta en ymmärrä miksei ne voineet edes yrittää sitten järjestää suoraan sellaista, vaan nyt pistetään pariksi kuukaudeksi ryhmikseen, jossa juuri kerkeää tottua olemaan ja sitten siirretään taas muualle. Naapurikunnassa homma toimii kuulemma niin, että kun tuollainen pikkuinen tarvitsee perhepäivähoitopaikkaa, niin isompi siirtyy perhepäivähoidosta ryhmikseen, mikä itse asiassa kuulostaa tosi järkevältä.
Kyllä tuntuisi luontevammalle. Mun tytär aikoimaan aloitti heti varahoidossa ja jäi huutamaan joka ainoa aamu, sit kolmen viikon jälkeen pääsi omaan paikkaan ja ei huutoa yhtenäkään aamuna ja melki väkisin sai kotiin raahata. Oli tuo naapurinini, jota lottovoitoksi myös kutsun.

Mattoni lensivät pihalle, pitäisköös tehdä jotain muutakin, esim laittaa ne narulle. Ovat meinaan tuolla hangessa. Kaikki muu olis mukavampaa.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 25.02.11 - klo:10:54 »

Huomenta.
Tuuli (siis oikea  :-))) nakkelee lunta puista.  Ei kuitenkaan voimalla, vaan lauhkealla otteella.
Kelpaa Tittin ulkoilla.  [:-)]  Eilen fysikaalisessa esiteltiin mulle kolmen viikon ikäinen vauva. [:35]  Sukupuolta en kysynyt, eikä sillä väliä, kumpi oli, kunhan on vauva.  Ihan onnesta menin sekaisin. [:-)]
Mulla yö meni kehnosti.  Vasta kuuden jälkeen nukahdin kunnolla.  Niin eikös joku soittanut ovikelloa kahdeksan aikoihin, mut en mennyt avaamaan.  Eipä tullut unikaan uudestaan. [:-(]
Yöllä mulle välähti, että munamiehen seuraksi pitäis etsiä munanainen.  Määhän oon tällainen pieni ja pyöreä... [:-DD]
Kivaa päivää kaikille.  [:45]
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 25.02.11 - klo:10:56 »

iipa, levitä matot hangelle ja lunta niiden päälle.  Ne kirkastuu kummasti lumessa.  [:-)]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #19 : 25.02.11 - klo:11:00 »

Yöllä mulle välähti, että munamiehen seuraksi pitäis etsiä munanainen.  Määhän oon tällainen pieni ja pyöreä... [:-DD]
Kivaa päivää kaikille.  [:45]

[:-DD] [:-DD]

Lähden nyt pyörittämään niitä mattoja ja heittämään narulle.
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #20 : 25.02.11 - klo:11:24 »

Aivan mahtavan upea luonto on tällä hetkellä..siis kaunista perjantaipäivää.On se ulkoiltava päivän aikana, kun siihen
tällaisilla joutilailla on mahdollisuus.
Mesikseltä kaunis kuva [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 25.02.11 - klo:11:45 »

En muistanut ollenkaan, että tänään on yhdistyksen pöllöretki, jonka olen lupautunut vetämään. Onneksi facebookki muistutti tästä  :-)) Ei kyllä yhtään huvittais tällä hetkellä, mutta aina sitä itse retkellä on eri mieltä  [:-)]
Kirjattu

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 25.02.11 - klo:12:40 »

Mielenaurinkoista viikon parasta päivää!!! Oikea aurinko vettää vaihteeks pilvee.  [8-)]

Positiivarit:

ENNEN KUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ

Tuntuuko joskus siltä, että haluat
elämääsi muutoksen, mutta et tiedä,
mitä loppujen lopuksi haluat?

Ota selville. Vastaa seuraaviin
kysymyksiin ilman ennakkoasenteita:

1. Mikä saa sydämesi sykkimään innostuksesta?
2. Mikä olisi yksi asia, joka tekisi sinut
onnelliseksi?
3. Mitkä miellyttävät asiat pyörivät
usein mielessäsi?
4. Mitä haluaisit tehdä loppuelämäsi ajan?
5. Minkä asian tekeminen saa sinut tuntemaan
itsesi onnistujaksi?
6. Mitkä asiat ovat todellisia intohimojasi?
7. Mikä saa sinut hyppimään riemusta, kun teet
sitä - tai näet muiden tekevän sitä?

Kirjoita ylös kaikki vastauksesi, vaikka ne
ensi alkuun tuntuisivat kuinka vähäpätöisiltä.
Voit antaa jokaiseen kysymykseen myös useamman
vastauksen.

Valitse sen jälkeen 5-7 vastaustasi, jotka
tuntuvat kaikkein innostavimmilta. Nyt seuraa
tehtävän vaikein osa. Mieti tarkkaan, mikä
listaamistasi asioista voisi olla se yksi,
johon haluat elämässäsi panostaa, johon
sinulla on voimavaroja ja jossa voit käyttää
vahvuuksiasi.

Hylkää logiikka tässä kohtaa ja luota
tunteisiisi. Älä mene nukkumaan, ennen kuin
olet tehnyt päätöksen.

Siitä se alkaa!

-RR

TENAVATUOKIOT

Olin kaksivuotiaan tyttäreni kanssa
ensimmäistä kertaa Jumalanpalveluksessa.
Tyttö nousi ylös ja istui takaisin niin
kuin muutkin. Lopulta hän kyllästyi ja
jäi seisomaan muiden istuessa todeten
kirkkaalla äänellä: "Seison tässä
valmiiksi". -Helena

Keväinen tarina vuosien takaa:
Minna (4v) kertoi innoissaan nähneensä
sammakon, ensimmäisen elämässään.
Kysyin: "Oliko se kaunis?" Minna:
"Ei. Oli ihan poikien näkönen" -Ukki

:-))
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #23 : 25.02.11 - klo:13:22 »

Huomentapäivää Lapista! Tuli käytyä jo kirkolla aamutuimaan... no joo keskipäivähän nyt jo onkin ja pitkällä sekin. Kävin kuitenkin ja oli vielä aika vilhakka tuuli. Ei vielä kannate karvareuhkasta luopua. Tämän talven paras ostos muuten, on ollut käyttöä. Kai mä pidän sitä Juhannukseen asti.  [:-DD].
Pakkanen on lauhtunut tuonne -12 asteen hujakoille ja luntakin yrittää hiutia. Ei vielä keväistä kun arska on menny piiloon.
Pohjoisen papukaijat, nuo käpylinnut pitää omaa peliään tuossa pihametsikössä, mukavaa katsomista. Niitä on neljä paria ainakin, saa nähä jääkö ne tuohon pesimään. Olisi kiva seurata. Pitänee vissiin käydä kuusenkäpyjä metsästä, jotta ruokaa olis tarjolla. Siemenet niille ei kelpaa, nuo AKSit meinaan. Ostin tänään vähän kauraa, jos ne kelpais.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #24 : 25.02.11 - klo:13:29 »

"Seison tässä valmiiksi" [:-DD]
Ja pojathan ON tehty (mikä se eka oli....) ... sammakoista, koiranhäntätupsukoista. Niistä on pienet pojat tehty.

Tuohon kyselyyn tuli oikeestaan joka kohtaan "hevonen" tai "ratsastus". :-O Jaa-a... mitähän pitäisi tehdä...? [:-I] :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #25 : 25.02.11 - klo:13:31 »

Hidsi, oon tehny oikein herkkuruuan remppamiehelle, viherpippuriuuniseitiä. Ja kaalii raastoin suurella vaivalla OIKEIN pieneksi pilpuksi ja siihen mun herkkusinappikastike päälle. Ni remppamies ilmottaa tekstarilla, että on tänään toisella työmaalla. :/ Hmh.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #26 : 25.02.11 - klo:13:42 »

Mua pännii nyt noi "urheiluselostajat". Puhuvat tästä OH:n naismäkihyppääjästä nuorukaisena! Eiks se ole miespuolinen pojankloppi, jota näin puhutellaan. No mä tarkistin kotimaisten kielten toimistosta: ja kuinkas ollakaan:

Tarkistus Kielitoimiston sanakirjasta osoittaa, että kielitajuni on yleiskielen mukainen. Sanakirjan mukaan nuorukainen tarkoittaa varttunutta poikaa, nuorta miestä. Haku Googlesta tuotti 37 osumaa, joista yhdessäkään nuorukainen ei viitannut selvästi naiseen. Muutamassa yhteydessä sen voi tulkita tarkoittavan nuorta ihmistä sukupuoleen katsomatta, ja kahdessa tapauksessa sanalla viitattiin nuoreen eläimeen.

Sanaa näkee kuitenkin toisinaan käytettävän myös viittaamassa naisiin. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa 4.7.2004 sanalla viitataan tennispelaaja Maria Sharapovaan. Kyse ei siis ole vain selostajan lipsahduksesta.

Kurkistus vanhempaan kieleen osoittaa, että sanalla on ollut muitakin merkityksiä. Nykysuomen sanakirja kuvaa 1900-luvun alun sanastoa, ja siinä merkityksiä on kolme: ensisijaisesti sana tarkoittaa nuorta, naimatonta miestä, mutta esimerkiksi Kalevalassa nimitystä käytetään myös neitosesta ja murteissa hiehosta.

Myös monissa murteissa nuorukaisella on voitu viitata naiseen: Parkanossa naispuolisia murteenkerääjiä puhuteltiin 1960-luvulla nuorukaisiksi. Halikossa taas todettiin, että ”se flik on simmone viäl ni nuarukaine”, ja Kainuussa kuvailtiin, että vanhempi sisar oli ”kolokko iso nuorukaenen”.

Nuorukaisella on siis ainakin ollut muitakin merkityksiä kuin nuori mies, mutta nämä eivät nykyään kuulu yleiskieleen. Pitäisikö siis urheiluselostajia kieltää nimittelemästä Carolina Klüftiä tai Jelena Isinbajevaa nuorukaiseksi?

Itse sanassahan ei ole mitään miehistä: sekä kantasana nuori että johdinaines -kainen ovat sukupuoleltaan neutraaleja. Ainokainen, pienokainen ja paksukainen voivat olla yhtä hyvin mies- kuin naispuolisia. Kaunokainen mielletään usein pikemminkin naiseksi. Nuorukainen voisi siis viitata nuoreen ihmiseen samalla tavoin kuin vanhus vanhaan.

Urheiluselostajilla on tarve värittää kielenkäyttöään viittaamalla puheena oleviin henkilöihin milloin milläkin sanalla. Pelkän urheilijan tai seiväshyppääjän toistelu alkaa kyllästyttää nopeasti, eikä suomen kielessä ole kovin montaa neutraalia nimitystä nuorelle naiselle. Neito saattaa tuntua ylätyyliseltä ja tyttö vähättelevältä.

Jotta hypäkköön sitten nuorukainen Julia Kykkänen MM-mitalista!  [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 25.02.11 - klo:13:44 »

Ajattele Sus positiivisesti. Sullehan jää enempi itelles sitä herkkuruokaa. Voisit oikeestaan laittaa mulle ja Tenholle vähä sähköpostissa. Maistus varmaan meillekkin.  :-))
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #28 : 25.02.11 - klo:13:46 »

Mun korvaan kans särähtää kun joskus nuorista naisista käytetään nimitystä nuorukainen. Mun mielestä nuorukainen on ihan selkeästi miespuolinen. Kerran laitoinkin johonkin iltapäivälehteen palautetta ko. asiasta ja ne sitten korjasivatkin sen tekstin. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 25.02.11 - klo:13:55 »

Äsken kuulu radiosta mainos: Kärsitkö pahanhajuisesta hengityksestä? En minä kärsi, mutta muut kärsivät!  [:-DD] Tekis mieli ehottaa niille muutosta mainokseen. Kärsivätkö läheisesi pahanhajuisesta hengityksestäsi? Vai tarkottaakohan tuo mainos, että jos kärsin pahanhajusesta hengityksestä, niin minun pittää hankkia sitä jottain suuvettä ja antaa se sille naapurille.  [:-DD] 
Alkaa pää olla taas ihan perjantaiasennossa, vaikka ei oo ees yhtään ossuutta asiaan.  [:-I]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.079 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.