Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sanaleikki "kotiläksyksi"...  (Luettu 1948 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #75 : 27.10.06 - klo:16:35 »

Välähdyksiä tässäkin listassa "sotisopa" ja eritoten "spasmi" ja "oseaani"! "Posso" oli hauska oivallus heittää juuri tähän suuntaan tarkistettavaksi!? Heh.

Kiitos kommenteista Zirnix. Oon ehtinyt lukea vasta tämän mua koskevan kohdan täältä, luen kohta nuo muut myös.

"Maate" olikin mun mielestä listani omituisin sana.  :-)) Äsken vuntsin mihin sanaluokkaan tuo etes niinkuin kuuluu? Sana on myös murteellinen kaiketi. Sanoitkin, että se vastaa kysymykseen "mihin?", tai jos ajattelee, että tuo tarkoittaa "makaamaan", tai sehän tarkoittaa lähinnä "nukkumaan", niin se ois "mitä tekemään?" Toisaalta, jos se tarkoittaakin mennä "makuuasentoon", niin sitten se ei ole "mitä tekemään?" Heh heh.  :-)) Hassu sana kun oikein miettii!

Spasmi ja oseaani on semmoiset, joista en oikein voi ottaa kunniaa, ne nimittäin tuli eteeni, kun tarkistin sivistyssanakirjasta jotakin muuta. (Harmi kun en omista nykysuomen sanakirjaa. Onko netissä linkkiä mistä löytyisi???) Siinä kirjaa selaillessa tuli mieleen, että täältähän voisi etsiä jotain "vaikeita sanoja", joten ihan tarkoituksella katsoin esim. kohtaa, jossa sanat alkavat sp-kirjaimilla, spasmi löytyi näin. Oseaani osui myös eteen kirjasta, en mä tuollaista sanaa ois tiennyt edes, samoin sana "sooni" (en edes oisi tiennyt mitä se tarkoittaa). Sanakirjasta ettiminen ei oikein ole ehkä reilua, vaikkei säännöissä siitä mitään sanottukaan. Otin sen kirjan esille n. 10 minuuttia ennenkuin vastaukset piti lähettää, joten muut sanat on ikiomia.  :-))

Kaikkein ylpein olen SOTISOPASTA!!!  :-)) Se on iha itte keksitty. Siksi pistin sanan perään huutomerkin. Aattelin, että tätä ei kyllä kaikki keksi!  :-)) [:-DD] :-)

Mistäs sanastanne muut ootte ylpeitä? Onks lempparia?
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #76 : 27.10.06 - klo:18:35 »

Täytyy sanoa että uskomattoman sokea sitä on omille virheilleen. [:-)]
Ihan oikeasti kummastelin mikseivät ; taite, taito ja tieto nyt suomenkieleen kelpaa.  [:-)]
Kesken ruokailun lamppu syttyi ja näin montako t-kirjainta on sanassa o m e n a p a i s t o s.
Että tämmöttistä.
Olin myös liian kriittinen lähettäessäni sanoja; esim. sotisopa oli listalla ja poistin sen. Ajattelin liian vaikeasti.
Samoin tämän monikkoasian tulkitsin niin että vain joko tai.
Mutta tosi kivaa oli, flunssa oli ja meni mukavasti vähän aivoja käyttäessä.
Kiitos Zrnix kun viitsit  [:-)]
Toivottavasti jotain jatkoa seuraa [;-)]

Huomasin vasta nyt että Sus oli myös sotisopa sanan muodostanut, hyvä kun laitoit sen listaasi, minä hölmö poistin.
Tosi kiva leikki.
« Viimeksi muokattu: 27.10.06 - klo:18:38 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

ralena

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 69
  • Kirkkonummi/Tammela
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #77 : 27.10.06 - klo:18:49 »

Harmittaa kun en ehtinyt oikeammin unohdin lähettää sanani. Löysin myös sanan sotisopa ja noin 150 sanaa.
Yksi sana mistä olin vähän ylpeä oli pen.. :-))  :-)) arvatkaa mikä
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #78 : 27.10.06 - klo:18:51 »

Pitääpä miettiä :-))
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #79 : 27.10.06 - klo:20:02 »

Zirnix, olet jaksanut hyvin tämän leikin kimpussa! Omalta osaltani vielä: sotisopa ei kai ollut listassani, muutama monikko, ehkä kuusi oli. Tämä leikki on minulle hyvin tuttu, mutta olen aina ollut hyvin puritaaninen: vain puhtaasti substantiiveja perusmuodossaan ja sitten erikseen erisnimet (vain miesten- ja naisten-), jotka löytyvät almanakasta (H:gin yliopiston hyväksymästä!  :-O ), minkäänlaisia pronomineja ja monikoita ei ole minun "leikeissäni" hyväksytty. Olipa mukavaa olla mukana..  [:-)]
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #80 : 27.10.06 - klo:20:04 »

Hauska noita oli jauhaa. Olinpa tarjonnut monta hylättävää sanaa. Toisaalta en ihmettele, koska oli niin kiire töihin. Tosi kova homma Zirnixillä tarkastaa noita listoja. Itseäni kiinnostaa nyt se, että onkohan listassani yhtään sellaista sanaa, jota ei ole kenelläkään toisella. Täytyypä lueskella listoja.
Kisa oli kiva.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #81 : 27.10.06 - klo:20:10 »

Ralena, voithan ihan hyvin lähettää listasi vieläkin. Hauskaa nähdä mitä oot löytänyt. Leikkiähän tämä on.

Niin ja voiskos joku kertoa mulle MITÄ sotisopa tarkottaa???  :-)) Liittyyks se niinkuin johon vaatetukseen, vaatekertaan...?  [NUT]

Sen stoa-sanan perään pistin kolme kysymysmerkkiä, koska se kuulosti oikealta ja tutulta sanalta, mutta mulla ei ollu aavistustakaan mitä se tarkoittaa.  En ollut varma onko semmosta sanaa olemassakaan ja onko se erisnimi vaiko eikö. Kiitos Zirnix kun suomensit sanan mulle. Tässähän oppii vaikka kuinka!  :-))
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #82 : 27.10.06 - klo:20:27 »

Aivan ihania kaikki tämmöset arvuuttelut. Miekin tykkään pähkäillä kaikenlaista, laittakee vaan lisää. Eiks sotisopa ole joku ns uniformu eli sotavaatetus tms? [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #83 : 27.10.06 - klo:20:31 »

Lisa;näin minäkin asian miellän, siis pukeudutaan sotisopaan.
Liekö tuo henkistä vai fyysistä, pukeudutaan kuitenkin.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #84 : 27.10.06 - klo:20:32 »

Mikä muutes oli kisan pisin sana?

Arvatkaa minkä sanan keksin äsken.  :-O Just kun rupesin miettiin, mikä on kisan pisin sana. Tuosta tosiaan tulee sana: SENSAATIO. Olikohan sitä kellään, en ainakaan nähnyt kun selailin äsken. Mutta täähän ei enää kuulu itse kisaan.  [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #85 : 27.10.06 - klo:20:37 »

Ei ois tullu mieleenkään :-))
Ei löydy ainakaan minun listastani.
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #86 : 27.10.06 - klo:20:39 »

Hei Sus, tuostahan voi tehdä uuden kisan, pisin sana.. :-))
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 420
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #87 : 27.10.06 - klo:20:42 »

Olikohan kenelläkään sanaa; omenapaistos..... [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #88 : 27.10.06 - klo:20:45 »

Jarmo, sehän se pisin, lähellä omenapissat, mutta, jos ei sais olla yhdyssana!  [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #89 : 27.10.06 - klo:20:46 »

Hei Sus, tuostahan voi tehdä uuden kisan, pisin sana.. :-))

Niin voiskin. Yksi variaatio kisasta.  [:-)]

Sotisopa siis on tuollainen vaatevarustus... mäkin mietin, että se vissiin liittyy jotenkin armeijaaan tai sotilaisiin. Kai.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.062 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.