En muuten tainnut vielä mainitakaan, että kävin nyt ensin illalla, kun tähän tulin, tuolla ylhäällä vielä hylkäämässä parit sanat... Olen niin paljon noita listoja tutkaillut, että jotakin on vielä silmiini osunut. Toisaalta taas täytyy olla varovainen, ettei pian sotke kaikkia listoja keskenään... Mutta ihan kivaa ja mielenkiintoista tämä on.
Väsynyt kylläkin olen, mutta väsynyt olisin nyt muutenkin. Vaikka siis näistä jutuista en enää kirjoittelisikaan.
Alunperin laitoin säännöt tarkoituksella selkeiksi. Hiukan myöhemmin sovimme, ettei tuotenimiä esimerkiksi hyväksyttäisi, mutta valtiot, kaupungit ja tunnetut nähtävyydet kylläkin. Se, että ne monikkomuodot päätin alunperinkin hyväksyä, johtui siis osaltaan siitä, että monista sanoista sai pelkästään monikkomuotoja - ja päinvastoin. Osaltaan se johtui siitäkin, että halusinkin leikistä tulevan helpon ja kaikkien halukkaiden siis leikkimään pystyvän.
Leikin kuluessa ajattelin, että toisaalta monia kirjainyhdistelmistä syntyneitä lyhenteitä käytetään nykyisin paljon etenkin puhekielessä, kuten jopa tuotenimiä - esimerkiksi tietynlaista vaatetta osoittamaan, ja kun huomasin monen niitä sitten käyttäneen, päätin ainakin itse olla sitä mieltä että ne hyväksyttäisiin. Leikkimielellähän tässä vielä kaiken lisäksi liikkeellä olemme olleet!
Sanat, tuotemerkit, lyhenteet ja nimet, jotka hyväksyisin ilman muuta:
NATO, NASA, MENSA, IATA, ESSO, TENA, ATAMON, SESTO, SASTA jne.
Monilla on myös SEIS tai STOP, joten OK.
OAS ja Saipa ovat kysymysmerkkejä. Muistelisin, että OAS oli vieläpä pienillä kirjaimilla kirjoitettuna... Tarkoittaako tuo siis muutakin kuin liittoa tuolla Atlantin takana? Ja Saipa kuuluisi oikeammin kirjoittaa SaiPa, mikäli säännöt eivät juuri viime aikoina ole muuttuneet... Vertaa myös TPS; puhekielessä Tepsi...
Puhekielessä käytetyistä sanoista hyväksyisin ainakin itse seuraavat:
MATSI, MESOA, MESOTA, NAPISTA, SIPATA, NAMI...
Entäs seuraavat: pamista, pesis, nipo, nopsa...? Mennäänkö jo liian vapaalle puolelle...?
Sanat, joita on tässä leikissä vaikea arvioida: taasen, mones, monesti, miten...
Muitakin sanoja jokaiseen ryhmään varmasti olisi, mutta nämä eivät siis kuitenkaan virallisesti perusmuodossaan olevia sanoja ole, jotta... Sanaa "monesti" käytetään paljon kirjoitettaessakin, mutta sanan virallisempi muoto olisi "usein". Sanaa "taasen" käytetään myös joskus tarkoittamaan samaa kuin esimerkiksi sanaa "vastaavasti". "Miten" kuuluu taas kysymyksiin, mutta sana "siten" on vastaavasti hyväksyttäviin kuuluva. Sanan "mones" hylkäisin tässäkin leikissä, koska se osoittaa järjestysnumeroa; "kuinka mones?" jne... Vaikeaa joidenkin sanojen suhteen on nyt siis päättää. Ehkäpä ainakin sanan "monesti" voisi hyväksyäkin. Vaan tuskin tässä niin virallisesti päättää tarvitseekaan; jos se siihen menisi, harva ainakaan jatkossa mukaan leikkimään lähtisi. Toisaalta taas ajoin takaa alunperin sitäkin, ettei niitä sanoja kuitenkaan tavallaan "tekemällä tekemään" ruvettaisi. Mitään lopullista päätöstä en ainakaan yksin arvaa näiden suhteen tehdä.
Lisää mietteitä seuraa jossain vaiheessa...